Högtalare är inte bara den största produktgruppen, utan också den som har störst variation. Både när det gäller pris och funktioner. Från bärbara fickmodeller för ett par hundralappar upp till kolossala highend-monster som kostar tusen gånger så mycket.
Att de dyraste högtalarna återger musiken mer korrekt än de billigaste lär vara uppenbart. Men varje typ av högtalare fyller sin egen funktion och det är inte alltid så att mer automatiskt är bättre.
I år har vi fler högtalare med i kavalkaden än någonsin tidigare, och vi har utsett inte färre än sju kategorivinnare, som var och en på sitt sätt och i varje klass representerar det bästa du kan köpa för dina pengar.
Bärbara högtalare
Om du vill njuta av musik på samma sätt som ditt ”to go”-kaffe är en bärbar högtalare mitt i prick. Högtalarna i den här kategorin är billiga och fick- eller ryggsäcksvänliga. Förstärkaren är inbyggd, strömmen kommer från uppladdningsbara batterier och ljudet överförs trådlöst via Bluetooth. Kvaliteten är inte hifi i ordets rätta bemärkelse, men oändligt mycket bättre än det som kommer från mobilens inbyggda pyttehögtalare.
Trådlösa högtalare
I kategorin trådlösa högtalare hittar vi modeller som är lika bekväma att använda som de bärbara, men är större och har mycket bättre ljud. Å andra sidan behöver de oftast ström från vägguttaget. Musiköverföringen görs antingen via Bluetooth eller hemmets trådlösa nätverk. Flera av dem stöder båda och en del samarbetar med andra trådlösa högtalare och spelar i stereo eller multiroom-system.
Soundbar-högtalare
Flatskärmen har revolutionerat TV-tittandets bildkvalitet men rent ljudmässigt är den en tunn historia. Soundbar-högtalare är ett enkelt och inredningsvänligt sätt att förbättra TV:ns ljud. Ljudlimpan är utformad för att hänga på väggen under en väggmonterad TV, medan ljudsockeln fungerar som piedestal för dumburken.
Stativhögtalare
De kompakta högtalarna befinner sig i den minsta klassen av de traditionella vardagsrumshögtalarna. I bilvärlden motsvarar de en trafik- och parkeringsvänlig kompakt stadsbil. Men låt dig inte luras av det blygsamma utseendet. De bästa stativhögtalarna – och vi har bara tagit med de bästa i den här kavalkaden – kan leverera ett fullvuxet ljud i ett mindre vardagsrum, där en stor golvhögtalare skulle blir för dominant.
Golvhögtalare
Om vi ska fortsätta med billiknelserna så har vi rört oss upp till klassen för rymliga familjebilar. Golvhögtalare kräver en hel del utrymme i vardagsrummet och kan vara svåra att smyga in obemärkta förbi sambons skarpa blick. Men belöningen är bra ljud och möjligheten att spela både högt och djupt. Observera också att golvhögtalare inte nödvändigtvis kräver mer plats än stativhögtalare eftersom de senare ju ofta ska stå på stativ.
Toppklasshögtalare
Nu är vi i Mercedes-klassen där man kan tillåta sig att ställa stora krav och kräva både lyx och oerhört hög kvalitet. Ett par toppklasshögtalare kan avslöja detaljer i musiken och inspelningen som de flesta inte har en aning om ens finns där. I gengäld ställer de höga krav på resten av anläggningen. Och så kostar de en hel del!
Highend-högtalare
Det superexklusiva highend-segmentet är reserverat för de mest fanatiska musikälskarna. Och bara de som är mest välbetalda. Sex- eller sjusiffriga prislappar är inte ovanliga i den här klassen, men så tillhör också material och utförande fantasiklassen. Om highend-högtalaren var en bil så skulle den vara en Brabus Maybach superlimousin, eller – mer folkligt – en Rolls-Royce.
Rekommenderade produkter
Följande produkter var med och tävlade om utmärkelserna i kategorin Årets bästa högtalare
- DALI Kubik One
- Klipsch R-10B
- Denon DHT-S514
- PSB Alpha VS21
- JBL Charge 2+
- Audio Pro Addon T14
- Marshall Kilburn
- Logitech UE Megaboom
- Sony SRS-X77
- B&O Play Beolit 15
- SoundCast Melody
- Cabasse Stream 1
- Teenage Engineering OD-11
- Buchardt Audio S200
- Buchardt Audio S300
- Fluid Audio F5
- Focal Aria 906
- Naim Mu-so
- Klipsch RP-160
- PSB Imagine X2 Tower
- Elac FS 267
- Sonus faber Olympica I
- Dynaudio Focus 200 XD
- Raidho X-1
- Scansonic MB-1
- Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté
- PSB Imagine T3 Tower
- Bang & Olufsen BeoLab 20
- Dynaudio Focus 600 XD
- Piega Classic 60.2
- Technics R1
- Electrocompaniet The Nordic Tone Model 1
- McIntosh XR50
- Sonus faber Lilium
- Klipsch R-26F Home Theater System
- SVS SB13-Ultra
- Elac SUB 2070
- JL Audio E-Sub E112
- Sony SRS-X33
- Canton DM 75
- System Audio saxo 5 active
- Bowers & Wilkins 685 S2
- Klipsch Reference Premiere RP-280F
- Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Symphony Edition
- KEF Reference 5
- Devialet Silver Phantom
Samtliga tillhör de bästa i sin klass och rekommenderas varmt.
Tävling: Vinn ”årets bästa”-produkter!
Årets bästa bärbara högtalare
Sony SRS-X33
Med sitt stora och klara ljud är X33 är beviset på att större inte alltid är bättre.
X33 uppfyller mer än nog våra krav på att vara praktisk att ta med sig. Den känns byggd som en pansarvagn men med metallgallren för högtalarelementen och den gummiaktiga ytan är den elegantare än så. Kanterna är rundade för att göra den mjukare i formen.
Förra generationens blanka yta som drog till sig fingeravtryck är borta så man behöver inte längre torka av knapparna. De är väl placerade och det är ingen tvekan om vad de gör, samt att lysdioder visar status. Tack vare stöd för NFC är det enkelt att koppla ihop den med mobilen, men annars finns även manuell parning. Ringer någon som alla vill prata med finns högtalartelefon så att man kan hålla konferenssamtal. Baksidan har en Aux-ingång samt en laddningskontakt av micro-USB typ.
Ljudkvalitet
Då elementen av förklarliga skäl inte kan vara så stora så var vi lite skeptiska till hur X33 skulle låta. Vi blev därför riktigt förtjusta när vi drog igång musiken. Den levererar ett förvånansvärt stort och klart ljud och man kan faktiskt dra upp volymen riktigt högt utan att det låter illa. Dock måste den följa fysikens lagar så man får inte samma djupbas som med större högtalare. Men basen finns där och är tillräckligt rapp. På det hela taget hade vi svårt att hitta någon musikgenre som lät dåligt.
Slutsats
Förra året utsåg vi SRS-X5 till årets bästa bärbara trådlösa högtalare. Och även i år när vi går ned en storlek till 3-serien så fortsätter vi att bli imponerade av Sonys ljudingenjörer. På något sätt har de lyckats att få även denna lilla högtalare att spela både kraftfullt och kontrollerat. Däremot ska man inte vänta sig någon pumpande bas. Då får man köpa en större högtalare. Men vill man ha en liten och smidig högtalare som är lätt att använda och som spelar de flesta musikstilar med bravur så är X33 utmärkt.
Årets bästa Soundbar-högtalare
Canton DM 75
Canton DM 75 är den mest välljudande ljudsockeln i klassen.
Även om man vänjer sig vid en ljudsockel utan teckenfönster så är det befriande att använda en som har det. Då ser man vilken ingång och vilket ljudläge som är valt, även i dämpad belysning.
Bluetooth-parkoppling måste göras efter ingångsväljaren är inställd på Bluetooth, även om det också finns en särskild Bluetooth-parkopplingsknapp på fjärrkontrollen. HDMI-ingång saknas också, TV:n måste kopplas in optiskt och ställas in på PCM. Detta är dock inget problem så länge din TV inte fördröjer ljudet i den optiska ingången. Då blir inte dialogen helt ”läppsynkad”.
Med fjärrkontrollen, som är lite väl riktningskänslig, väljer du mellan stereo och ”surround”, samt justerar bas och diskant.
Strålande bas
För de här pengarna har vi inte hört någon ljudsockel eller ljudlimpa som låter bättre med musik i stereo. Canton DM 75 har bra tryck och saftiga basrytmer som skildras med förvånansvärt bra kraftresurser. Den kan spela högre och tyngre, även mer än lillebror DM 50 som var en av våra favoriter förra året, tack vare fler baselement. Om inte det skulle räcka så kan du använda subwoofer-utgången, som på ett genialt sätt delar av basen vid 80 Hz. Då slipper ljudsockeln återge den djupaste basen, med resultatet att den spelar ännu renare och högre.
Film låter bäst med surroundfunktionen aktiverad, då blir ljudbilden stor och får en överraskande bra kontroll. Dialogen är fyllig och öppen på samma gång. Sammanhållningen är bättre än i de allra flesta soundbar-högtalare. Musik i stereo bör däremot avnjutas i stereoläget, då blir rytmiken framförallt i basen betydligt bättre.
Canton DM 75 är förstahandsvalet, så länge du inte absolut måste ha HDMI-ingång.
Årets bästa trådlösa högtalare
System Audio saxo 5 active
Fyll vardagsrummet med musik med mobilen som signalkälla – utan att göra avkall på riktig stereo.
Saxo-serien är System Audios budgetvariant, och för att få ner kostnaderna måste det oundvikligen göras en del kompromisser. I synnerhet som det ska ingå en stereoförstärkare med DAC och Bluetooth-mottagare i priset. Men ärligt talat är det svårt att höra var någonstans det har snålats in i konstruktionen.
Mellanregistret är öppet och rappt och röster låter naturliga och utan betoningar. De två elementen arbetar fullständigt mjukt tillsammans. Diskanten är lagom luftig och fri. Även om vi befinner oss i en prisklass där sådant inte direkt är vardagsmat så släpps instrument och röster fria från högtalarna.
Inget trolleri i basen
Vid det här laget har vi testat en hel del aktiva trådlösa högtalare som tack vare DSP-behandling går förvånansvärt långt ner i basen. Den typen av trick klarar inte saxo 5 active.
Basåtergivningen är också på den tunna sidan. Ljudet är inte klent och basen är tillräckligt fast. Men de djupaste tonerna uteblir. Å andra sidan försöker den lilla 5-tumsbasen inte göra något som den inte klarar av. För oavsett mängden digital equalizing så finns det fysiska gränser för hur mycket luft ett så litet baselement kan flytta.
Slutsats
Saxo 5 active är en neutral ljudenhet som återger musiken lojalt – och framför allt engagerande. Detta gör det lätt och underhållande att lyssna på. Om du vill sätta dig ner och avslöja de allra minsta detaljerna i inspelningen får du dock gå upp till en annan prisklass.
System Audio har upprepat konststycket från sin första aktiva högtalare. För de här pengarna är det svårt att hitta något att klaga på. Om du letar efter en högtalare som ger ljud av hög kvalitet – även i medelstora rum – utan krångel, kablar och annan elektronik är saxo 5 active ett självklart val.
Årets bästa stativhögtalare
Bowers & Wilkins 685 S2
600-serien från Bowers & Wilkins har i åratal varit måttstocken för bra ljud i kompaktklassen. Uppgraderade 685 S2 visar var ribban ligger!
600-serien från B&W är högtalarnas svar på Volkswagen Golf: en allsidig ”folkhögtalare” som ska fungera bra överallt och låta bra med all slags musik. Därför lägger Bowers & Wilkins ner stora resurser på att få ljudet riktigt.
Fintrimmad
Hela 685-konstruktionen har fintrimmats i S2-versionen, med en ny aluminiumdiskant som sitter i en flytande upphängning för att reducera störningar från bas- och mellanregister. Diskanten har också fått ett skyddande galler som förhindrar bucklor. Mellanregisterbasen har det välkända Kevlar-membranet med en ny fasplugg. Basporten sitter på framsidan, vilket gör att högtalarna är lättplacerade i antingen en bokhylla, på en bänk eller (allra helst) på stativ.
Ljudkvalitet
685 S2 visar sig vara en högtalare med väldigt bred repertoar. Medan de andra testdeltagarna imponerar på sina respektive områden är det B&W som har de bästa totalegenskaperna. Emilie Nicolas ”Pstereo” fyller lyssningsrummet med ett stort och fylligt ljud, tjusiga röster och briljanta detaljer. Daft Punks ”Lose Yourself to Dance” låter också väldigt detaljerat och öppet. Och Dan Wilsons piano fyller rummet med äkta pianoklang.
Ställda på stativ, en bra bit från sidoväggar och med en halvmeter till bakväggen, ger 685 S2 oss ett holografiskt stereoperspektiv som ingen av konkurrenterna lyckas kopiera. Musiken återges i flera ”lager” där detaljer man annars inte lägger märke till framträder tydligt i ljudmixen. Och det händer utan att ljudet blir för skarpt i toppen eller tröttsamt att lyssna på. Vi antar att mycket av detta beror på den förbättrade diskanten.
Testpanelen tvekar inte en sekund: Bowers & Wilkins 685 S2 är den solklart bästa allroundhögtalaren i sin prisklass!
Årets bästa golvhögtalare
Klipsch Reference Premiere RP-280F
Det älskade ljudtrycket finns i stora mängder och detta är dessutom den mest välljudande högtalaren vi har hört från Klipsch på länge.
Klipsch är ingen liten plutt. Vare sig som aktör på högtalarmarknaden eller rent fysiskt när det gäller deras produkter. Klipsch är märket man söker sig till när man vill ha högtalare som kan klämma till med hög ljudnivå utan att musiken bryts upp i det hemska, vassa ljudet som kännetecknar många av ”partyhögtalarna” där ute.
En fördel med en högljudd och effektiv högtalare är att förstärkaren slipper jobba hårt för att få upp ljudnivån. Resultatet är en ljudbild med mindre förvrängning eftersom förstärkaren slipper arbeta nära sin smärtgräns. Det kan innebära att man inte nödvändigtvis behöver en våldsamt kraftig förstärkare, vilket återigen ger större möjligheter när man ska välja förstärkeri. Högtalarna kan spela högt med en svag förstärkare, men gör sig bäst med 150 watt eller ännu mer.
Raffinerat odjur
När Klipsch har tagit vad de lärt sig från tidigare högtalare och tillfört ännu mer upplösning och stringens så bör RP-280F definitivt tilltala många. Högtalarna låter stramare än det mesta annat, de går djupt i basen och slår hårt och brutalt när de ska. Kläm på riktig rock’n’roll så kommer du att bli sugen att byta ut klotgrillen mot en eldkastare! På samma gång låter de mycket rent och prydligt när de ska. Rent tonalt är de mer neutrala än någon Klipsch-högtalare vi har hört.
Slutsats
Det finns få konkurrenter som kan mäta sig med Klipsch när det gäller dynamik, råhet och underhållningsfaktor. Däremot finns det (företrädesvis dyrare) konkurrenter som kan åstadkomma ännu mer exakt holografi, djup och andra finkänsliga hifi-kvaliteter (Dynaudio, Sonus faber, Audiovector, DALI). Men avståndet till dessa har faktiskt minskat i och med nya RP-serien. Detta är allroundhögtalare i ordets rätta bemärkelse, eftersom de verkligen kan spela all slags musik. För de här pengarna finns det knappt något mer allsidigt, så länge du har plats för dem.
Årets bästa toppklasshögtalare
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Symphony Edition
Jösses ett sådant mellanregister! Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand är tillbaka i en förbättrad utgåva.
När österrikiska Vienna Acoustics vid sällsynta tillfällen släpper något nytt brukar det handla om en uppfräschning av gamla dygder snarare än en helt ny konstruktion från scratch. De nya Beethoven-högtalarna är nästan på pricken likadana som sina föregångare, men ”Symphony Edition” har fått en rad förändringar där det verkligen räknas, med nya element, nytt delningsfilter och ny sockel. Diskanten är en kostsam Scan Speak med högeffektiv neodym-magnet. Bassystemet består av tre 7-tums genomskinliga Spidercone-element. Även noggrant utvalda filterkomponenter är en del av förbättringen. Kabinettet har en extremt tjock baffel och är klätt i utsökt träfaner eller pianolack, och vilar på en aluminiumsockel med kraftiga, justerbara spikes.
Ljudkvalitet
Beethoven återger en strid ström av detaljer, utan att det känns som om de anstränger sig särskilt hårt alls. Diskanten är silkeslen och avslappnad och har en sömlös övergång ner till mellanregistret. De två frekvensregistren känns som ett. Somliga kommer eventuellt att sakna ännu mer luft och ”zing” i övertonerna, som dem man kan uppleva från högtalare med bandelement. Med det sagt så gillar jag diskanten väldigt mycket, och återgivningen av klang och rumskänsla är strålande. Detta är faktiskt en av högtalarnas stora styrkor: de har en speciell förmåga att försvinna, så att man snarare lyssnar på hur musiken vecklar ut sig i rummet än hur det låter ur högtalarna.
En av fördelarna med en toppmodell som Beethoven är att man också får rejält med bas som räcker och blir över. Basen är superstram och distinkt, utan onaturliga pucklar. Men när det verkligen gäller trycker de till så att du knappt tror det är sant. Basen går imponerande djupt och synt- och orgeltoner får väggarna i vårt testrum att skallra.
Slutsats
Till och med tio år efteråt är Beethoven fortfarande en måttstock för musikalitet, och i finputsad Symphony Edition-utgåva är den bättre än någonsin. Definitivt en högtalare i ”skynda och prova”-klassen som bör finnas med på listan över framtida, långvariga högtalarförhållanden!
Årets bästa highend-högtalare
KEF Reference 5
Högtalarna från KEF kostar en del men är värda varenda krona – och det finns det många goda skäl till.
Med ett grundpris på 150 000 kronor i standardutförande är Ref 5 långtifrån de dyraste högtalarna vi har testat. De kostar 60 000 kronor mindre än Blade Two och låter nästan lika bra. Exakt hur stor skillnaden är ska vi återkomma till när vi har testat Blade Two grundligt.
Ref 5 finns i flera utföranden: svartlackade, i amerikansk valnöt, lackat rosenträ, vitlackade med blå Uni-Q-membran samt svart högglanslack med kopparfärgade Uni-Q-element. De två senare alternativen är specialbeställningar och kostar lite mer. Oavsett utförande är byggkvaliteten och detaljarbetet oklanderligt utfört. Själva plattformen, piggarna, terminalerna och skruvarna, allt håller hög kvalitet.
Ljudkvalitet
Jag drog på och förberedde mig på en öronbedövande ljudbild som skulle få öronen att blöda. I stället fick jag en upplevelse jag sent ska glömma. 14 minuter långa ”Big City Music” öppnar snyggt med en synth, sedan brakar helvetet löst. Trummor, ändlösa synthar och instrument till höger och vänster, bakifrån och från sidan, i ett helt galet musikaliskt arrangemang som har så många lager att man har svårt att hänga med. Men KEF-högtalarna klarar utmaningen utan att blinka och spelar både svinhögt och kristallklart på samma gång.
Sedan kommer djupbasen rullande. Den är så tung att man blir rädd.
Fokus är knivskarpt, men inte obehagligt. Sonus faber Lilium och Olympica III återger röster varmare, men det är bara Lilium som lyckas leverera bättre djup och 3D-känsla av de två. Vokalharmonierna i Philips inspelning av Mozarts ”Cosi Fan Tutte”, med bland annat Karita Mattila och Anne Sofie von Otter, under ledning av Sir Neville Marriner, framkallar gåshud över hela kroppen. Högtalarna lyckas på ett nästan magiskt sätt att skapa ett tyngdlöst hologram av rösterna i ”Soave Sia Il Vento” och låter så rent och naturligt att jag sällan har hört dem bättre.
Det är så vackert att det är omöjligt att inte bli berörd.
Referensljud
KEF Reference 5 är inte de dyraste högtalarna vi har testat. Men de är de allra bästa för under 200 000 kronor. Det är inte illa, med tanke på att de kostar 150 000 kronor paret, vilket gör dem till ett extremt bra köp i highend-klassen. Få högtalare på den här nivån kombinerar finess med brutalitet lika bra som Reference 5. Ger man dem en bra förstärkare så kommer det att ta många år innan man ens funderar på att byta högtalare igen. Jag spår att detta är en blivande klassiker, och tveklöst en högtalare som har potential att bli något så sällsynt som en storsäljare i highend-klassen. Det är den väl värd.
Årets ljudprodukt
Devialet Silver Phantom
Glöm allt du trodde att du visste om små högtalare. Devialet Silver Phantom har ett ljudtryck som andra bara kan drömma om – och avgrundsdjup bas.
Silver Phantom från franska Devialet är ett riktigt teknologiskt underbarn. Att den kan strömma musik trådlöst från nätverket och i flera rum samtidigt är inte vad som gör den hypermodern. Det är vad den har på insidan.
3 000 watt
När man läser vad Devialet skriver om Silver Phantom så kan man börja undra vad konstruktörerna har druckit. Inbyggd förstärkarkraft på 3 000 watt, ett ljudtryck på nattklubbsnivå och en djupbas som till och med får en del subbasar att börja darra på manschetten – och allt detta från en liten kompakt krabat som har en inre volym på bara 6 liter!
Mullrande element
Ta en ny titt på högtalarna. Bara TITTA på de små krabaterna. De ska alltså kunna återge linjär bas ända ner till 16 Hz. Djupare än vad människor kan höra! Allt åstadkoms med två 7-tums baselement som spelar åt vart sitt håll. Att de spelar åt motsatt håll utjämnar eventuella förvrängningar som kan fortplanta sig i kabinettet. Och om de ska spela höga ljudtryck så säger det nästan sig självt att slaglängden måste vara extrem. Närmare bestämt 2,6 centimeter för varje element. Och nästan utan att kabinettet vibrerar över huvud taget.
Ljudet av framtiden
Musik är ingenting utan rytm. Och rytm, det har Silver Phantom så det räcker och blir över. Högtalarna håller takten bergfast. De kan spela högt, men det bör påpekas att basen plattas till lite när man pressar högtalarna. Inte ens de här kan bryta mot fysikens lagar. Det suveräna ljudet man får när man spelar måttfullt eller ganska så högt, vässar till sig och blir plattare när man verkligen vräker på.
Men bara att det går att spela så högt är ett konststycke i sig. Till och med partymusik återges med både tyngd och luft på samma gång och det är nästan otroligt att inte högtalarna är dyrare än de är.
Med andra ord snackar vi om högtalare som både är musikaliska, spelar djup bas och är mycket högljudda. Och som får plats i bokhyllan! Det är nästan läskigt hur mycket fransoserna har lyckats få till! Och när de dessutom spelar musik trådlöst i multiroom-system så är saken klar: detta är ljudet av framtiden!
Aktiv eller passiv?
Förutom indelningen i kategorier finns det olika konstruktionsprinciper som du bör känna till. För det första blir fler och fler högtalare aktiva, vilket innebär att de har inbyggda förstärkare och bara behöver kopplas till en signalkälla med volymkontroll för att fylla rummet med musik. Det är inte bara bekvämt utan innebär också en möjlighet att anpassa förstärkare och högtalarelement efter varandra och att bygga in elektronisk kompensation av frekvensåtergivningen. Därför finns det aktiva småhögtalare som har en räckvidd i djupbasregistret som är otänkbar i lika stora passiva konstruktioner. Åtminstone till en viss gräns, eftersom storleken på såväl element som kabinett sätter en fysikalisk gräns för hur mycket luft som kan flyttas och därmed hur högt det går att spela.
En tvättäkta aktiv högtalare är utrustad med ett elektroniskt delningsfilter och en förstärkare för varje kanal. Det ger konstruktören maximal frihet när elementen ska väljas och anpassas. De flesta aktiva högtalare är dock inte ”äkta” utan innehåller bara en stereoförstärkare och har fortfarande ett passivt delningsfilter. Men det går ändå att anpassa frekvensresponsen på elektronisk väg, vilket görs i flera modeller.
Bortsett från bekvämligheten går det ofta att spara pengar genom att köpa en högtalare med inbyggd förstärkare. Prisskillnaden mellan en traditionell passiv högtalare och en aktiv (eller förstärkt) dito är mycket mindre än priset på en bra stereoförstärkare. Du får dock nöja dig med tillverkarens val av förstärkare, som vanligtvis är en integrerad klass D-variant.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser