Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: JL Audio E-Sub E112

Muskler och finess

JL Audio ger det bästa av två världar: stram detaljerad djupbas och en kolossal slagkraft!

Av / 2015-05-06 - 05:00
JL Audio E-Sub E112
Audun Hage

JL Audio slog bokstavligt talat som en ner en bomb på marknaden när de för några år sedan lanserade sin första serie subbasar för hemmabruk. Värstingen Fathom F113 satte omedelbart den amerikanska bilstereotillverkaren på kartan, hos både hifi- och hemmabiointresserande. Den billigare E-serien siktar på att ge liknande prestanda fast till ett lägre pris.

E112 har ett kompakt, smart utformat kabinett som levereras i svart pianolack eller svart ask. Kontrollerna är dolda bakom ett gummilock överst på baksidan. Fathom-seriens avancerade rumskorrektion har försvunnit och ersatts av enklare nivå- och faskontroller. Bestyckningen är enkel men effektiv: en 12-tummare med extra lång slaglängd och en förstärkare som är kapabel att lämna hela 1 500 watt i korta ögonblick.

Ljudkvalitet
Ingen tvekan om saken: detta är den subbas som bäst kombinerar raffinerad och stram basåtergivning med rå kraft i de djupaste frekvenserna! JL Audio spelar Daft Punk med formidabel tyngd och snärt i bastrumman, helt utan eftersläpningar eller ojämnheter. Man hör tydligt hur basen hamrar på precis i takt med musiksignalen.

E112 är visserligen inte lika finkänslig och duktig på att återge små detaljer som den ultramusikaliska REL-subbasen, men den har betydligt mer slagkraft. JL Audio tacklar som en av få Tygas stenhårda ”Rack City” utan tecken på stress på ljudnivåer som skulle få de andra testdeltagarna att börja skaka! Kendrick Lamars ”Drank” spelas också med fysisk och häftig bas, som samtidigt hänger ihop väl med fronthögtalarna.

– Det här låter kanonfett, utbrister Geir och Audun sparar inte heller på superlativen:

– Här är mycket bättre snärt i rytmerna än med någon av de andra subbasarna.

Alla testdeltagarna har förmågan att få både väggar och tak att skaka en smula, men JL Audio lägger in en extra växel. Mullret från Godzillas nemesis, Muto, skär genom märg och ben och får byxbenen att fladdra. Filmen blir en fysisk upplevelse!

Prestandamässigt hamnar E112 och råskinnet från SVS väldigt nära. Decibelmätaren visar i stort sett samma nivåer ända ner till 20 Hz, där SB13-Ultra gav 3 dB extra (mätt i vårt rum på 1 meters håll). I våra öron har JL Audio en något stramare och bättre definierad attack med musik, men i båda fallen handlar det om brutala basmaskiner.

Slutsats
JL Audio visar ännu en gång att de bygger Subbasar med stort S. Testet visar att vi har med en synnerligen väl hopskruvad baslåda att göra. E112 ger inte ifrån sig minsta knakande eller knarrande på hög volym, bara ren, välkontrollerad och oförvrängd bas, kraftfull nog att sätta hela världen i gungning! Lägg därtill utmärkta musikaliska egenskaper, plus bra och lättillgängliga inställningar, så råder det ingen tvekan. JL Audio E112 är en kompromisslös basmaskin – och testets bästa subbas!

Ljud & Bild tycker

JL Audio E112 är byggd som en stridsvagn och kan nästan mullra lika högt också. Den kombinerar stram och precis bas i musik med öronbedövande och kraftfull djupbas med film. Den gör helt enkelt allt vi förväntar oss av en bra subbas! E112 är inte fullt lika finkänslig och lyhörd som de mest musikaliska subbasarna, men inte långt ifrån.

Också i detta test:

6 subbasar

SVS SB13-Ultra

Brutal slagkraft

Med hjälp av testets största element bjuder SVS kraftkarl på hårda slag till både film och musik. Och den låter bra!

Här kombineras stor slagkraft med en förmåga att hänga med i svängarna på alla musikstilar. Filmeffekterna återges också med stor övertygelse.
Funktioner och display sitter på baksidan, vilket krånglar till inställningen. Inte fullt lika stram och upplöst som vissa andra.
Läs hela testet

REL S/5

Bäst på musik

Så fort den här subbasen kopplades in hörde vi att allting satt som det skulle.

Om akustisk musik är favoritsysslan så ger S/5 en helt magisk basåtergivning. Stram och välkontrollerad och förbaskat väl integrerad i ljudbilden. Funkar bra med film också.
De allra djupaste bastonerna får subbasen att skorra på hög volym.
Läs hela testet

Velodyne SPL-1200 Ultra

Flexibel kraftkarl

Här får du mycket kraft i ett kompakt kabinett, kombinerat med automatisk rumskorrektion och fjärrstyrning.

En ytterst kapabel subbas med plenty av kraft och stora möjligheter för anpassning efter rummet. Plus för automatisk rumskorrektion.
Vi önskar oss lite mer attack och finess i det högre basregistret.
Läs hela testet

Elac SUB 2070

Knytnäve i silkesvante

Elacs nya dubbeldäckare är både kraftfull och finkänslig. Trådlös överföring och app-styrning gör SUB 2070 till en av testets mest avancerade.

En precis och potent subbas som blandar sig fint i ljudbilden och har en närmast sömlös övergång till fronthögtalarna. Basåtergivningen är lätt och lekfull, befriad från eftersläpningar och ojämnheter.
Saknar lite nivå i den allra djupaste basen.
Läs hela testet

DALI P-10 DSS

Kompakt allroundare

DALIs variant på temat highend-subbas är både läcker och välljudande, men något djupbasmonster är den inte.

DALI har skapat en oerhört läcker subbas, som hänger med rytmerna fint. Fjärrkontroll är ett stort plus!
De djupaste baseffekterna saknar tyngd och kontroll.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Trådlösa guldpokaler

Är detta Samsungs ”Sonos-killer”?

Klassens bästa kompakthögtalare

Stort ljud – men vi saknar något

Vi testar billiga soundbar-högtalare

Vacker på både in- och utsidan

Rulla till toppen