TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Buchardt Audio S300

En liten bjässe

Hur går man vidare efter en strålande succé med sin första produkt? Man försöker överträffa sig själv – och gör en ny.

Av / 2015-06-06 - 06:00
Buchardt Audio S300

Ljud & Bild tycker

  • Även om storleken är beskedlig så kan S300 fylla ett stort vardagsrum. Och föregångarens kvaliteter i form av bra nyansering och djup bas är bibehållna.
  • Kräver lite mer plats och är något dyrare än den mindre S200-modellen, men du får fortfarande massor av valuta för pengarna.

Det har gått undan för danska Buchardt Audio. Sedan märket debuterade på Hi-Fi & Surround-mässan i Köpenhamn i oktober har både lovord och beställningar strömmat in. Mads Buchard, som är tillverkarens enda anställde, har haft det kämpigt.

I januari testade vi – som första medium – Buchardt Audios första modell, S200. Och vi var milt sagt imponerade över hur mycket kvalitet som hade lyckats proppas in i de oerhört små och billiga lådorna. I synnerhet basen fick oss att tappa hakan.

Nu är även den större S300 klar för leverans. Den demonstrerades som prototyp på mässan men eftersom högtalarna byggs i Indonesien och det måste beställas tämligen många åt gången så fanns det inte tillräckligt med pengar för att släppa båda modellerna på marknaden samtidigt.

Finish och placering
Vid första anblicken ser Buchardt S300 ut precis som S200. En minimalistiskt konstruerad tvåvägskonstruktion i svart eller vit sidenmatt lack. Kabinettet är dock ett par centimeter större åt alla håll och basen är 6 tum stor medan S200 hade ett 5-tumselement. Tygfronten täcker inte hela baffeln utan är formad som runda tygplattor som precis täcker diskant och bas/mellanregister och som hålls fast av osynliga magneter.

På baksidan syns däremot skillnader. I stället för ett slavsystem är S300 en basreflexkonstruktion. Slavbasarna i den mindre S200-modellen behövdes för att få den att gå djupt nog i basen, men i det större kabinettet ger enligt Mads Buchardt slavprincipen inte samma fördelar, så där sitter i stället en basreflexport. Högtalaren anges ha en nedre frekvensgräns på 33 Hz (–3 dB). Högtalarterminalerna är rejäla bananskruvar som klarar tjocka kablar.

Annons

S300 Sort ude1

Ljudet
Buchardt S200 överraskade med en basåtergivning som vi bara har upplevt från ytterst få småhögtalare (kabinettvolymen är mindre än 8 liter). S300 gör inte på något sämre ifrån sig, men det är inte heller lika överraskande eftersom kabinetten är nästan dubbelt så stora. Det finns naturliga gränser för hur mycket luft ett 6-tums baselement kan flytta i de nedersta oktaverna, men en subbas behöver inte vara nästa sak du skaffar till anläggningen. Ställda på stativ och med en halvmeter till bakväggen svarar S300 med en stor och upplöst ljudbild där även mycket små detaljer kommer med.

Många föredrar tvåvägshögtalare eftersom de två elementen och den enda delningsfrekvensen innebär färre problematiska övergångar att ta hänsyn till. I gengäld är utmaningen desto större att få bara två element att täcka hela det hörbara registret.

Samarbetet fungerar ändå riktigt bra i S300. Övergången mellan de två elementen är fullkomligt mjuk och högtalaren målar upp ett otroligt snyggt stereoperspektiv som sträcker sig långt utanför båda högtalarna – och faktiskt en bra bit längs sidoväggarna.

I ett väldämpat vardagsrum på 25 kvadratmeter kan man spela fullt ut och riktigt högt utan att högtalarna tappar kontrollen. S300 är ingen diskotekshögtalare men hänger med fint när det kommer en låt som kräver en extra vridning på volymkontrollen. Till och med mitt favorit-stresstest, ”Pestilance and Plague” från Judas Priests ”Nostradamus”, gick att spela med fullt ös utan att elgitarrer och körer flöt ihop. Att S300 är avslöjande bekräftas också av att många av dem redan används i ljudstudior.

S300_2

Slutsats
Comeback är en svår konst, i synnerhet efter en så perfekt start som S200. Men S300 är en tredjedel större, en tredjedel dyrare – och en tredjedel bättre. Storleken gör att den inte chockerar lika mycket, men som trofast och oerhört exakt musikåtergivare får den säkert många anhängare. Och kan stå i större vardagsrum.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Högtalarnas Rolls-Royce

Ljud & Bild