TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

: Rega Brio

Bästa förstärkaren i klassen

Den ser måhända beskedlig ut, men det är inget beskedligt med ljudet från Rega Brio.

Av / 2017-05-05 - 17:09
Rega Brio

Ljud & Bild tycker

  • Väldigt fängslande ljud och massor av kraft för en så liten förstärkare. Diskret framtoning men aldrig tråkig att lyssna på.
  • Saknar digitala ingångar och har inte streaming. Billig fjärrkontroll.

Om det inte vore för att vi har goda erfarenheter av Rega så hade den här förstärkaren aldrig hamnat i vårt testrum. För vem är väl intresserad av en analog förstärkare som saknar trådlös strömning och digitala ingångar? Till exempel USB?
Det paradoxala är att denna enkla, kompakta och nästan oansenliga lådan är helt ny. Den är inte gjord på 90-talet men saknar ändå mycket av det som de flesta förknippar med moderna förstärkare.
Rega Brio är fortfarande en intressant integrerad förstärkare. Åtminstone för de som inte behöver streaming eller digitala ingångar. Sådana musikälskare finns. Och behöver man streaming så kan man alltid koppla in en Chromecast Audio till den lilla förstärkaren.
Brio passar fint för dem som vill uppgradera anläggningen men inte vill lägga pengar på något stort, dyrt och komplicerat. Lägger man till ett par KEF LS50 eller motsvarande högtalare, kopplar in skivspelaren eller andra ljudkällor så har man en kompakt stereo som varar i många år.
En välljudande också, måste jag medge. Den nya förstärkaren ersätter Brio-R, som vi testade för länge sedan, och är en betydligt uppgraderad version av den.

Fullproppad med förbättrad teknik. Foto: Rega
Fullproppad med förbättrad teknik. Foto: Rega

Skalet ser mycket mer modernt ut. Fotavtrycket är beskedligt men trots det lämnar förstärkaren 50 watt i effekt per kanal. På insidan är signalkretsar, nätdel och komponenter förbättrade och kylningen mer effektiv. Så att man kan hämta ut mer kraft från transistorerna.
Strömförsörjningen har fått större kraftreserver och är snabbare på att leverera ström när det behövs. Mer ström också. Bättre komponenter dämpar förvrängning och minskar brus, så Rega hävdar att den här förstärkaren kommer att uppfattas som mer potent och kraftfull än sin föregångare.
Det innebär att den orkar driva ett större urval av högtalare. De förhållandevis tungdrivna Piega Premium 1.2 var till exempel inga problem för Brio-förstärkaren.
I den här klassen finns det gott om konkurrenter, till exempel Cambridge CXA60. Vår erfarenhet av Rega är dock att motsvarande kvalitet från Rotel, Hegel eller Marantz kostar mer.

Blygsamt utrustad
Hegel H80 är vår referens i prisklassen kring 10 000 kr och den har digitala ingångar samt en USB-port. Utöver analoga ingångar.
I Rega Brio finns fyra linjeingångar för analoga ljudkällor. En av dem kan användas för ovan nämnda Chromecast Audio om man vill strömma musik. Eller en separat digitalomvandlare (DAC) som Regas egen DAC-R eller Auralic Aries Mini, om man vill kombinera USB-DAC med strömning.

Fem ljudingångar, en av dem för skivspelare. Foto: Rega
Fem ljudingångar, en av dem för skivspelare. Foto: Rega

En knapp för val av källa, strömbrytare, en blank ring som volymratt och hörlursuttag är det enda som finns på fronten. Bortsett från en rad siffror där ett rött ljus markerar vald ingång. En ganska så plastig fjärrkontroll ingår, som även kan styra en Rega CD-spelare och -DAC.

Skivspelaringång
Men Brio-förstärkaren har ingång för skivspelare. Självfallet. Rega är ju trots allt mest kända för sina skivspelare – och en Rega Planar 1 eller 2 passar utmärkt med den kompakta förstärkaren. Skivspelaringången är anpassad för MM-pickuper, som är vanligast på skivspelare i den här prisklassen. MM-ingången är avskärmad för att stänga ute störningar och det hörs inte heller något brus när man väljer 1 (för Phono) på förstärkaren.
Kom bara ihåg att fästa skivspelarens jord i kontakten på förstärkarens undersida.

Annons

Levande och engagerande
Fyra takter av Keith Jarretts Köln-konsert var allt som behövdes innan jag insåg att det här var en markant förbättring mot föregångaren. Den nya Brio-förstärkaren låter fräschare och mer fokuserat. Ljudet är prydligare och har bättre dynamisk kontrast. Och den är inte luddig eller dämpad, för ljudbildens klarhet och djup presenterar musiken på ett framåt och sprudlande sätt.
Den pumpar ut massor av djupbas och kontrollen i basen minskar bara när man vrider upp rejält. Jämfört med Hegel H80 är skillnaden är inte stor, det är till exempel omöjligt att höra vilken av de två som är kraftigast.
The Weeknd och Daft Punks ”I Feel It Coming” rullar ut ur högtalarna och låter så levande att man sitter som en idiot och gungar i takt till musiken. Även om det är mitt på dagen. Uttryckt på ett annat sätt är musiken levande och låter engagerande som bara den, även genom skivspelaringången. Som inte brukar vara något Rega bara slänger in i sina förstärkare.
Instrumenten återges inte lika skarpt som med Hegel H80, men klangen i Rega-förstärkaren är lite varmare. Eller mer förlåtande, om man så vill. Det gör musiken lätt att tycka om, även om inspelningskvaliteten inte är imponerande. Till exempel när man lyssnar på Spotify eller musikbiblioteket med MP3-filer.
Den lika kompakta – och billigare – NAD D3020 låter gråare och långtifrån lika potent. Den saknar fullständigt Brio-förstärkarens klangfärger och lekfullhet, så detta är ett exempel på varför det kan löna sig att betala mer.
Hörlursuttaget ska vi inte glömma bort. Det är anpassat för ett brett utbud av hörlurar och passar fint för entusiaster som lyssnar så mycket i lurar att de kostat på sig ett extra bra par.

Bäst i klassen
Okej, den har varken streaming eller DAC, men bortsett från detta är Rega Brio den bästa och mest välljudande förstärkaren hittills för under 10 000 kr. Den är perfekt i miljöer där man inte vill offra mycket plats på anläggningen, men ändå inte vill kompromissa med ljudkvaliteten. För dem som inte vill ha streaming bör Brio vara ett självklart val – och de som behöver det kan alltid koppla in ett en streming-mottagare.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Kan man lära gamla noder nya trick?

Synnerligen välljudande

Weiss DAC501: Ingenjörskonst och musikglädje

Här får du mycket för pengarna

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Ljud & Bild