Canon har aldrig gjort en bättre kamera. Efter flera trevande försök att bygga en riktigt seriös konkurrent till de kompakta systemkamerorna från Sony, Olympus och Panasonic har de äntligen lyckats med EOS M5.
Jag vågar faktiskt hävda att om du ska ha en bättre kamera från Canon så får du gå upp en hel del till den mycket större och tyngre EOS 80D. Som är en spegelreflex, där spegelhuset och den optiska sökaren tar mycket mer plats än den spegellösa EOS M5 med elektronisk sökare.
Det intressanta är att de två kamerorna har mycket gemensam teknik. Båda har en 24-megapixlars bildsensor med Canons Dual Pixel-autofokussystem, som är blixtsnabbt och ger dig skarpare bilder.
De har samma sorts bildprocessor (Digic 6), filmar 1080-HD-video och tar 7 bilder i sekunden med autofokus mellan varje bild – eller 9 i sekunden om bara första har fokus. EOS M5 har 49 fokuspunkter och du kan välja dem själv på den kolossalt praktiska pekskärmen på baksidan.
Suverän pekskärm
Du kan till exempel använda den 8 cm stora skärmen med hög upplösning på 1,62 Mp som sökare. Du drar bara fingret där du vill ha motivet skarpt och trycker en gång på skärmen för att ta bilden. Det kan du göra om du använder den stora och skarpa OLED-sökaren också. Då väljer du fokuspunkt med tummen, men kom ihåg att skärmen registrerar om nästippen vidrör den. Med andra ord kan du ta bilder av misstag med näsan.
Båda dessa pekfunktioner går dock att stänga av, var och en för sig, och kameran har också ett par knappar som man kan programmera själv. Till exempel kan den främre funktionsknappen sätta på och stänga av beröringsfokus och inställningshjulet på toppen kan bläddra igenom ISO-känslighet och seriefoto. Eller någon annan funktion man använder ofta.
Användning
Det innebär att M5 passar många användare. Man kan välja själv hur avancerad den ska vara, eller bara använda de mest grundläggande funktionerna. Bland de praktiska finesserna finns möjligheten att lagra två uppsättningar inställningar, till exempel en för svartvitt och en för sport. Som man sedan snabbt aktiverar genom att vrida programhjulet till C1 eller C2.
Canon har satt en låsknapp i mitten av programhjulet, så att man inte kommer åt det och ändrar inställningar. Problemet är bara att knappen måste hållas in när man vrider på hjulet, i stället för att fungera som av/på för låset. Det är en nackdel, enligt min mening.
En bonus med M5 är att den kan använda annan Canon-optik än de (få) objektiv som finns till M-systemet i dagsläget. Äldre objektiv går att använda med en adapter mellan, och den går att köpa med kameran. Eller längre fram, om behovet skulle uppstå.
Det är värt att nämna att kameran har Bluetooth, plus wifi. Det ger konstant sammankoppling med mobilen, så att man kan överföra bilder när man vill. Till Facebook, Instagram eller bildmappen i mobilen.
Bildkvalitet
I testet använde vi den nya Canon-zoomen EFM 18–150 mm bländare 3,5–6,3 (som motsvarar 28–240 mm i 35 mm-format). Det är den sjunde i ordningen och en kompakt resezoom med lång räckvidd, tystgående autofokus och optisk bildstabilisator. M5 går att köpa som löst kamerahus, tillsammans med den ovan nämnda zoomen eller med M-systemets kompakta EFM 15–45 mm-zoom.
Detta är en förträfflig kamera för fotografer som inte vill ha en stor spegelreflex men ändå vill ha hög bildkvalitet. EOS M5:s bildkvalitet är praktisk taget identisk med den man får från EOS 80D och bättre än från den kompakta EOS M3 som också har 24 Mp-bildsensor.
Canon har finputsat bildbearbetningen, vilket inte bara har gett M5 en högre bildhastighet än M3 och skarpare bilder med seriefoto (tack vare hybridfokusen) utan ger en utmärkt detaljskärpa. Även på hög ljuskänslighet.
Bruset är nämligen välkontrollerat upp till ISO 6400. Sedan dyker det upp synligt kornbrus. Det finns i skuggor från ISO 1600 men Canon har gjort ett bra jobb med processningen, så problemet är minimalt så länge man håller sig under ISO 6400.
Inte nog med det, bilddynamiken i JPEG-bilder är fullt i klass med EOS 80D och ger en utmärkt dynamik från skugga till högdager, utan risk för att det gror igen i skuggor. Eller bränner ut i högdagrar. Färgåtergivningen är också mycket bra och tecknar hudtoner, höstfärger och färgrika objekt med stor exakthet.
På det stora hela finns det väldigt lite att kritisera bildkvaliteten för. EOS M5 är lika bra eller bättre än sina rivaler, till exempel Sony a6300, Olympus OM-D E-M10 II och Panasonic Lumix G80.
Högt pris
Det är naturligtvis en förmildrande omständighet att bildkvaliteten, autofokusen och användarvänligheten framkallar ett leende på läpparna. Men Canon EOS M5 är inte perfekt. Till exempel filmar den inte 4K-video. Om det är en stor förlust beror på vem man frågar, men en helt ny systemkamera i den här prisklassen bör ha 4K-video. Den är inte billig heller. Med optik hamnar priset på det dubbla av EOS M3, och fullt i klass med den mer stabilt byggda EOS 80D. Det är vår mest väsentliga kritik mot vad vi annars inte tvekar att kalla för Canons bästa kompakta systemkamera.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser