Devialet Silver Phantom fick oss att baxna när vi testade den 2015. Inte för att den var den mest användarvänliga highend-produkten vi någonsin testat – även om den var det också! Det som verkligen tog oss med storm var att den tycktes spränga gränserna för vad vi trodde var möjligt. En liten trådlös högtalare av stativstorlek som fyllde rummet med ett extremt ljudtryck och spelade dessutom lika djup bas som ett par golvhögtalare. Tack vare en peak-effekt på 3 500 watt dundrade den loss med 105 decibel. Ett högteknologiskt vidunder, som dessutom lät kolossalt bra.
Den kostade en del hel också, och går fortfarande att köpa för 19 000 kronor per styck. Ja, för vi snackar om en trådlös multiroom-högtalare som kan fungera på egen hand i mono. Men allra roligast blir det naturligtvis med två stycken kopplade i stereo. 38 000 kronor fattigare blir du om du ställer ett par Silver Phantom i vardagsrummet. Men nu måste Silver abdikera och lämna tronen, Gold Phantom har anlänt. Den vita missilformen är densamma men den silverfärgade sidoplattan har ersatts av en guldfärgad. Priset har gått upp till 27 000 kronor per styck, parpriset hamnar alltså på 54 000 kronor. Och vi är inte snålare än att vi testar ett stereopar.
Mer av allt
Vad får du då för de extra pengarna? För det första har förstärkareffekten ökat från 3 500 till 4 000 watt och det maximala ljudtrycket från 105 till 108 decibel. Det verkar kanske inte som så mycket, men det betyder att lägre ljudtryck kan återges med ännu mer kontroll och dynamik.
Silver Phantom gick ner till 16 Hz, tillräckligt djupt för att till och med en del subwoofrar började darra på manschetten. Åtminstone på papperet. Gold-versionen går ännu lite längre, ner till 14 Hz. Djupare än örat kan höra, men det innebär större resurser till det hörbara basregistret och lägre förvrängning. Glöm inte bort att vi snackar om en liten högtalare med en inre kabinettvolym på ynka 6 liter, vilket är en tjugondel av typiska highend-golvhögtalare med motsvarande djupbasprestanda.
Basen åstadkoms av två 7-tums baselement av aluminium som slår ifrån sig åt varje håll i en push-push-konfiguration. Denna teknik minimerar förvrängningar som fortplantar sig i kabinettet. Slaglängden är lång, närmare 3 centimeter för varje element, men till och med när man spelar högt med mycket bas kan man lägga handen på kabinett och nästan inte känna några vibrationer.Missilformen är för övrigt ingen slump. Ett runt kabinett förhindrar stående vågor och de diskanttoner som rör sig över ytan på en fyrkantig högtalare och sedan skickas ut åt alla håll – ett fenomen som kallas diffraktion och som orsakar förvrängningar och ett oexakt stereoperspektiv. Längst fram på kabinettet sitter ett koaxialelement med diskanten i mitten av mellanregistret. Diskanten i Gold Phantom har ett membran av titan, en uppgradering från Silvers aluminiumdome.
Bättre förstärkare
Precis som småsyskonen Phantom och Silver Phantom har storebror Gold en så kallad hybridförstärkare som blandar klass A och Klass D, en teknik som Devialet kallar ADH. Den kör i klass A – det renaste men också det minst effektiva sättet att förstärka en signal – på normal lyssningsnivå, vilket i verkligheten bara kräver ett fåtal watt. Men så fort det krävs mer effekt – som när man spelar högt – switchar förstärkaren över till den betydligt mer effektiva klass D. Allt kontrolleras digitalt, så att båda baselementen spelar i perfekt synergi.
– Vore det inte för ADH-förstärkaren så skulle den här konstruktionen ha varit omöjlig, sade Devialets marknadschef Thierry Massoubre när han överlämnade Silver Phantom till vårt förra test.
– Då skulle det alltid ha varit så att det ena elementet dominerade över det andra. Men här är de perfekt kontrollerade, i perfekt symmetri.
I Gold-versionen är förstärkartekniken förfinad ytterligare och heter ADHV2. De billigare modellerna är redan tysta, men förstärkaren i Gold är tystare än graven. Lägger man örat intill diskanten så hör man aldrig någonting alls.
Ny digitalomvandlare
Det är inte bara förstärkaren som är ny. Hela digitaldelen är utbytt. Småsyskonen i Phantom-familjen har en DAC från Texas Instruments (PCM1789) men till Gold har Devialet utvecklat en helt egen. Den är numera en direkt beståndsdel av ADHV2-förstärkaren och flyttar det digitala brusgolvet från –106 dB ända till –112 dB. För sakens skull ska det påpekas att det knappt finns någon mikrofon eller något instrument som har lägre brusgolv än –100 dB, vilket motsvarar ungefär 18-bitars upplösning. Rent teoretiskt ska alltså Gold Phantom kunna återge hela dynamikomfånget i varje studioinspelning.
Placering och uppkoppling
Precis som de andra modellerna är Gold Phantom oerhört lättplacerad. Högtalarna kan stå på en TV-bänk, monteras på vägg med fästen eller allra helst ställas på högtalarstativ en bit ut från väggen och vinklas in mot lyssningsplatsen för att ge ett optimalt stereoperspektiv.
De ska anslutas till ett nätverk och då måste först huvudcentralen Dialog kopplas till hemnätverket med ethernet-kabel. Den har inte förändrats sedan sist. Alltihop styrs med Spark-appen på mobil eller surfplatta. Appen hittar enkelt högtalarna, varpå du definierar vilken som är höger och vilken som är vänster. Eller om de står i vart sitt rum, om du vill ha multiroom.
Anslutningar och formatstöd
Bland musiktjänsterna som stöds finns Tidal, Spotify och Deezer. Andra tjänster går att koppla in via Bluetooth, som äntligen finns på plats. Vill du ha AirPlay måste du koppla in en AirPort Express eller en förra generationens Apple TV till den optiska digitalingången på Dialog.
Lika användarvänlig
Skötseln är lika sömlös som alltid, appen är fortfarande något av det mest strömlinjeformade jag känner till. Och Tidal-funktionen är rena drömmen. Personligen tycker jag inte att Devialets app är sämre än Sonos, och det säger en hel del.
Guldljud
Och när det handlar om ljud så är Gold-versionen ett snäpp upp från Silver. Neil Youngs ”Harvest Moon” har en fantastisk klang i fingerspelet på gitarren och körtjejerna sjunger klart som dagen. Neils röst är lika öppen och transparent som jag någonsin kan minnas ha hört den. Och även om inte den här låten är något bra test av basen alls så är basgitarren helt bergfast, samtidigt som trumvisparna skiner i toppen. Det finns ännu mer luft och fler nyanser i Gold än jag kan minnas att det fanns i Silver (jag har inte kunnat jämföra direkt).
The Kills ”Doing it to Death” från senaste plattan Ash & Ice har däremot en djupare och mer rytmisk bas, och spelar man på det jag betraktar som ”normal volym” är allt strålande välkontrollerat. Högtalarna kan spela svinhögt också, ännu högre än Silver, men precis som sina mindre syskon planar Gold ut i basen när man drar på. Det blir en tunnare och plattare, och därför också mer klinisk och kall ljudbild.
Som jämförelse blir det mer värme och fyllighet i basen på hög ljudnivå när vi spelar på Audiovector QR3 drivna av Rotel-1592. En kombination som kostar ungefär 50 000 och alltså är jämförbar rent prismässigt. Ett område som Devialet inte låter sig knäppas på näsan är dynamiken i mellanregistret, som är lika livligt och lekfullt som vi någonsin har hört det och som kan städa upp i den grötigaste ljudbild. Här har Devialet något som man inte får med passiva högtalare.
En liten svaghet som våra testexemplar av Gold Phantom har är däremot att stereoperspektivet inte känns lika fastspikat som med Audiovectors passiva par. Kan det vara så att Dialog-boxen inte riktigt lyckas få de två trådlösa högtalarna att pricka fullständigt rätt? Att det finns en fördröjning på en millisekund i en av högtalarna? Detta var inget jag lade märke till när jag testade Silver Phantom, och när jag går tillbaka till mina anteckningar så ser jag att det står att Silver hade ett bättre stereoperspektiv än de digitala och trådlösa Dynaudio Focus 600 XD. Men det går inte att bortsett från att Gold Phantom inte har ett lika väldefinierat centrum av ljudbilden som Audiovector QR3. Åtminstone inte det paret vi fick låna. Det bör påpekas att detta var första gången Devialets utsände fransos hörde talas om detta när han kom för att hämta högtalarna, så vi reserverar oss för att det kanske bara gällde just detta par. Det är ingen stor sak, men med tanke på prislappen så bör man kunna förvänta sig perfektion på det här området.
Slutsats
Med Gold Phantom har Devialet har flyttat gränserna som de redan flyttade med Silver Phantom – och tänjt dem ytterligare. Gold kan nämligen spela ännu högre, renare och mer explosivt, och får musiken att komma ut ur högtalarna och sätta riktig fart på vardagsrummet! Och det finns äkta djupbas!
Du kan använda en högtalare i mono eller köpa två och koppla dem i stereo. Och så kan du lägga till en högtalare till badrummet, en till sovrummet och egentligen fylla hela huset med Phantom-högtalare. Då kan det vara smart att köpa den billigaste modellen (16 000 kr) till de andra zonerna, för den som bara heter Phantom är faktiskt också riktigt grym med 750-watts peak-effekt och 99 dB maximalt ljudtryck.
Användarvänligheten ligger på topp, allt är tummen upp överallt, men tänk på att basen planar ut när man spelar högt för att skydda högtalarna. Vi tyckte också att stereoperspektivet inte var 100-procentigt fastnaglat i mitten, förmodligen på grund av en liten tidsfördröjning på någon millisekund eller liknande i ena högtalaren.
Vi är fortfarande imponerade över Devialets uppfinningsrikedom och ingenjörskonst och Gold Phantom bidrar till att de flyttar gränserna ytterligare. Men vi tycker ändå att du får mer för pengarna om du väljer Silver Phantom.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser