För ett år sedan hade jag inte ens hört talas om Arendal Sound. Nu är namnet inbränt inuti skallen på mig. För det var länge sedan jag hörde en lika massiv och hårtslående ljudbild. Subwoofern är större än ett genomsnittligt kylskåp – och skickar ut chockvågor av åskmuller genom rummet, ruskar tag i byxbenen och masserar hela kroppen. Utan tecken på att tappa tempo.
Och högtalarna! Man skulle kunna kalla dem för monitorer, för de har den formen. Det är bara det att de är så förvuxna att vi inte fick plats med dem på våra uppmätta hyllor utan var tvungna att komma på en provisorisk lösning på stativ. Ska man ha 8-tums element så ställer det nämligen en del krav på kabinettet storlek! Inte minst frontmonitorerna och den identiska men liggande centerhögtalaren som har två stycken. Det betalar sig med oansträngd brutalitet, med vansinnigt stora och massiva dialoger och full kontroll över allt från gevärskulor till fågelkvitter. Men jag går händelserna i förväg. För vad och vem är Arendal Sound?
Norskt märke
Bakom märkesnamnet finns importören L-Sound som kommer från staden Arendal 25 mil sydväst om Oslo. De har haft ett nära samarbete med små men potenta högtalartillverkare som Ken Kreisel, Definitive Technology och SVS under många år och och har så småningom skaffat sig stor erfarenhet på området – både när det gäller vad som funkar och vad som inte funkar. Dyrbar erfarenhet som de haft med sig när de började med Arendal Sound 2015.
– Det har funnits en del leveransproblem, fel och bristande förutsägbarhet. Några av leverantörerna vi jobbat med har inte klarat av att ”bli stora” på kort tid, och det har gått ut över kvaliteten. Därför ville vi starta något eget där vi har full kontroll, säger grundare och marknadschef Jan Ove Lassesen.
Bara det bästa
Med Arendal Sound satsar de på att ge absolut mest valuta för pengarna i hemmabion. Vi snackar stora högtalare med hög känslighet och låg förvrängning, där det inte har snålats med vare sig komponenter eller byggkvalitet. Till exempel är kabinetten gjorda av HDF (High Density Fiberboard) i stället för MDF. Mycket dyrare, men enligt Arendal Sound är det värt det på grund av mindre egenresonanser och därmed mindre förvrängning och bättre dynamik.
– Vi hade kunnat spara mycket på att använda MDF och komma undan med det. MDF är ju också bra. Men här använder vi HDF för att få ett ännu bättre ljud. Vi gjorde ett A/B-test mellan HDF och MDF och det var ingen tvekan om saken: HDF gav en enorm förbättring av dynamiken och högtalarna lät mer lekfulla, säger en övertygande Jan Ove.
Dyra men prisvärda lösningar
En stor del av själen i Arendal Sound handlar just om att göra dyra lösningar tillgängliga för vanligt folk, genom att inte höja priset med tio gånger varje gång högtalarna går upp en kvalitetsnivå i utveckling och produktion.
– Vi vill göra billig highend. Då måste vi gå upp från de billigaste nivåerna. Ska du göra en centerhögtalare som kostar 5 000 kronor ut till kund så måste du ta bort mycket kvalitet. Men om du i stället gör den för 8 000 kronor så kan du använda fina komponenter, säger Jan Ove.
– Ja, det tjänar ingenting till att bara använda Titten Tei-kondensatorer i delningsfiltret, säger Bjørn Erik Forberg med ett leende. Han är ny Assistant Manager hos L-Sound och har medverkat under utvecklingen av högtalarna. Bjørn Erik, även känd som BEF, är en välkänd figur på den norska hifi- och hemmabiomarknaden: en man som inte är främmande för att gå hela vägen när han bygger hemmabio.
Stora högtalare
Högtalarna från Arendal Sound är som nämnts stora för att behålla känsligheten en bra bit ner i basregistret. Vi har fått in 1723 Monitor, som visserligen har samma form som ett slags bokhyllehögtalare men som är mycket större än något som får plats i en bokhylla. Det är för att kunna återge så kraftfull bas som möjligt även i sluten version. Kabinettet är portat, men det ingår skumgummipluggar som Arendal Sound rekommenderar att man använder.
– Du får en helt annan dynamik i basen genom att täppa till basreflexen, säger Jan Ove. Djupbasen ska du ju ändå få från subwoofern.
Väldig subwoofer
När vi väl bestämde oss för att testa en ny högtalarserie som utlovar fart och fläkt var det bara naturligt att satsa på den största subwoofern. Och att Subwoofer 3 är stor är bara förnamnet: 70 cm hög, 60 cm djup och 60 cm bred. Med andra ord är det inte bara att ställa en blomkruka ovanpå och hoppas att ingen lägger märke till den. Vikten på 60 kilo innebär också en och annan utmaning när det gäller uppackning och placering.
Två 13,8-tums baselement spelar i så kallad ”push-push”-konfiguration, de spelar alltså i motsatt riktning från varandra för att ytterligare minska de redan små resonanserna från HDF-kabinettet. Även här är kabinettet i grund och botten en basreflexkonstruktion, men porten rekommenderas att hållas stängd med medföljande skumpropper för att ge en jämn och stram bas. Visst, tycker du att du behöver ännu mer dunder och brak allra längst ned i basregistret så går den ända ner till 17 Hz med öppen port (20 Hz sluten). Men tro mig, det behövs inte.
Byggda i Kina
Högtalarna är tillverkade i Kina, men utveckling och produktion är integrerat under samma tak, så att Arendal Sound har blivit lovade att det aldrig tas några genvägar från produktionsavdelningen. Alla komponenter är specialtillverkade för Arendal Sound och är inga standardkomponenter.
Ljudet av Arendal-monstret
Som jag nämnde i inledningen är ljudtryck en stor del av Arendal Sound. Därför har varenda högtalarexemplar tvingats genomgå ett stresstest, där det matas med 200 watt pink noise ett helt dygn. Det motsvarar något i stil med 600–700 watt RMS med musik och någonstans mellan 117 och 118 dB. Eller svinhögt på ren svenska.
Med andra ord finns det ingen att vara rädd för att koppla högtalarsystemet till vår förstärkarrigg. En kraftfull Hegel H30-effektförstärkare (ca 2 x 500 watt i 4 ohm) driver de två frontarna, en H30 är bryggad och klar för att mata centerhögtalaren med ungefär 1 500 watt, och bakkanalerna drivs av en H20 (2 x 350 watt i 4 ohm). En maffig anläggning för närmare 250 000 kronor, med Yamaha CX-A5100 som tar hand om signalbehandlingen.
Med 4K-versionen av Deadpool i spelaren (Panasonic DMP-UB900) och projicerad av JVC DLA-X5000 är det bara att förbereda sig på att bli mörbultad.
Stridsscener, explosioner, klingande stål och egentligen alla ljudeffekter från personer som susar mellan väggarna, låter så massiva och tuffa att vårt egen referens-THX-högtalarsystem från Procella inte hänger med på rent ljudtryck. Inte alls. I synnerhet Arendals subwoofer är så brutal att den sätter hela rummet i gungning, utan att den någonsin släpar efter. Och dialogen rungar genom rummet, med fint fundament i bröstklangsregistret, samtidigt som rösterna är klockrena. Och eftersom de stora Arendal-högtalarna inte är avstämda efter THX-specifikationerna som förlitar sig på att dela ljudet mellan subwoofern och resten av högtalarna vid 80 Hz, kan de i stället delas vid 60 Hz och på så sätt ge oss en ännu fylligare och mer massiv ljudbild.
Den här filmen låter ännu mer omslutande i en Atmos-konfiguration, vilket vi får reda på genom att koppla in våra takmonterade Martin Logan SLM. Arendal har inga platta högtalare, så ska du till exempel ha 1723 Surround i taket får du för det första tåla att de sticker ner en hel del och för det andra se till att de är stabilt förankrade i en takbjälke. De väger nämligen mer än 17 kilo vardera.
Akustisk musik
Högtalarna är naturligtvis inte bara till för film, utan är också kompetenta musikförmedlare. Dynamik är ett viktigt ledord, för spelar du rock med distad gitarr så smäller högtalarna upp en vägg av distat ljud. Och sammanhållningen mellan högtalarnas klangbalans är så bra att man faktiskt kan använda Surround-modellen som fronthögtalare. Inte för att någon kommer att göra det, eftersom Monitor-högtalaren ger ett mer korrekt stereoperspektiv och dessutom har ännu mer kontroll med sina två 8-tums mellanregisterbasar.
Musik i surround fyller rummet helt utan ansträngning. Ljudbilden svävar snyggt i luften mellan högtalarna, med instrumenten välplacerade runtomkring. Lyssna bara på ”Ville Fjellgutt” från Hoff Ensembles ”Quiet Winter Night”, med Sondre Bratlands stora och karaktäristiska röst. Arendal Sound återger musiken större och mer massivt än jag är van vid. Kontrabasen i det närmaste väller genom rummet och Jan Gunnar Hoffs flygel har en väldigt maskulin prägel. Högtalarna hänger med ända upp i övertonerna, diskanten har gnista och attack.
Men detta är inte det mest finmaskiga jag har hört. Arendal Sound har en spelstil som är väldigt ”live”, det låter rått och opolerat. Förväntar du dig änglalik musik från Sarah McLachlan och Kate Bush så saknar du förmodligen lite luft och nyanser i det översta registret. Diskantelementet sitter i en trattformad vågledare (waveguide), som i likhet med ett diskanthorn påverkar återgivningen och spridningen. Och även om kabinetten är hårda nog att nästan få knogarna att börja blöda när man knackar på dem så anar jag att det finns en resonans i den lägre delen av röstregistret som gör att det låter en smula färgat. Det låter inte direkt hårt, men sammetslent är det verkligen inte.
Inget fel med det, särskilt inte när man sätter på rock och hip-hop. Ratta upp volymen med Rage Against the Machine eller System of a Down och gör dig beredd på att spela luftgitarr!
Om förstärkare
Högtalarna är inte svårt att driva och du behöver inte alls förstärkarkraft i hundratusenkronorsklassen. Det upptäckte jag när jag kopplade in Yamaha RX-V781, en hemmabioreceiver för ynka 7 000 kronor. Det får fram många av de fina egenskaperna, och även om man naturligtvis inte får samma ljudtryck och vansinniga kontroll som med förstärkare som mäts i kilowatt så får man bio- och musikupplevelser i stora mängder. Vilket får mig att tro att en hemmabioförstärkare på 15 000–20 000 kronor måste vara en lysande matchning. Till exempel Yamaha RX-A3060 eller Pioneer SC-LX701, för att bara nämna några.
Slutsats
Det är inte ofta vi hör så vansinnigt tuff hemmabio som den här. Arendal Sound tar ljudbilden och bara dundrar den genom rummet. Speciellt subwoofern hamrar loss och skakar om hela kroppen, helt utan ansträngning. Det är så att man blir rädd att det ska börja trilla ner saker från väggarna. Dynamiken är extrem, högtalarna är alltid beredda på att smälla till, på samma gång som de har förmågan att spela lågt när de ska. Filmdialogen är fyllig, stor och massiv, samtidigt som ljudbilden omringar oss där den svävar mellan högtalarna.
Musik i två och flera kanaler är oerhört underhållande och det är helt enkelt imponerande hur mycket man får för pengarna. Om man nu kan prata om drygt 50 000 kronor som prisvärt. Vi kan åtminstone inte komma på något som ger bättre upplevelser för pengarna.
Det finns högtalare som har mer finmaskiga övertoner och fler nyanser i ljudbilden. Det finns helt klart bättre alternativ om du uteslutande lyssnar på harpor och fioler. Men när det gäller att balansera dånande ljudtryck med en välstämd klangbalans och stor trovärdighet så finns det få högtalarsystem för under 100 000 kronor som kan mäta sig med Arendal Sound.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser