Åh, den fantastiska, självbelåtna känslan av att köra 250 km/h på autobahn. Och samtidigt göra något bra för klimatet! Låter det för bra för att vara sant? Kanske, men det går faktiskt att göra med BMW i8, en hybridsportbil som är så miljövänlig att det borde ingå ett gratis medlemskap i Greenpeace när man köper den.
Vilket i ärlighetens namn är få förunnat, eftersom den kostar saftiga 1,3 miljoner kronor – en prislapp man oftare förknippar med Porschar och Ferraris än något så fotriktigt och politiskt korrekt som hybridbil. Men trots att BMW i8 alltså är lika mycket hybrid som en Toyota Prius så signalerar den något helt annat än ekologiska grönsaker och skogsmulle. Det kan jag skriva under på.
Jag har nämligen varit på en pilgrimsfärd till München för att få låna en BMW i8 i två dagar, och även i stenrika Bayern drog den eleganta sportvagnen till sig avundsjuka blickar från alla levande varelser utrustade med en penis.
Men så har ju kärran också tvättäkta måsvingedörrar och är mer eller mindre utkarvad ur ett enda stycke kolfiber så att den nästan inte väger någonting. Formerna är kurviga på det coola, James Bond-liknande sättet och hela schabraket formligen stinker av pengar – och otaliga prickar på körkortet.
Och så kör den 5 mil på en liter!
Längst upp på instrumentpanelen sitter en färgskärm (utan touch-funktion) men själva styrningen görs från mittkonsolen.
Glöm allt du vet om hybridbilar
Saken är den att ärkekonservativa Bayerische Motoren Werke har bestämt sig för att göra samma sak med hybridbilar som Tesla med Elon Musk i spetsen gjorde för elbilar med Tesla Roadster och Tesla Model S.
Med i8 vill BMW göra hybridbilen sexig och visa att det mycket väl går att kombinera förnuftig och miljövänlig teknik med något så irrationellt och klimatförändringsförnekande som en grym sportbil. Som till och med är både smart och internetuppkopplad i så hög grad att det rinner tårar ur mina små prylälskande ögon.
Vi var naturligtvis tvungna att prova. Vilket tar oss tillbaka till tyska autobahn där jag njöt i fulla drag genom att susa fram i 250 km/h, som är i8:ans topphastighet.
Nu är Ljud & Bild visserligen ingen biltidning, men vi är intresserade av all slags ny teknik och på den fronten är BMW i8 lite av ett unikum. Den bidrar naturligtvis inte lika starkt till avskaffandet av fossila bränslen som bilarna från Tesla – hybridbilar ska trots allt tankas med bensin med jämna mellanrum – men för det första visar ”beamern” hur mycket prestanda man faktiskt kan få ut ur hybridtekniken (topphastigheten stannar bara vid 250 km/h för att motorn är begränsad, annars skulle bilen förmodligen kunna köra i närmare 300 km/h) och för det andra är den det smartaste fordonet vi har provat sedan Tesla Model S.
Det ingår en webbläsare i ConnectedDrive. Då kan man sysselsätta sig när man sitter i bilkö!
Ur digital synpunkt
Det skulle vara hur enkelt som helst att gå vilse i detaljer om hur BMW lyckats få två separata motorer att leverera en sammanlagd effekt på 362 hk utan att vare sig elmotor, förbränningsmotor eller batteri brinner upp på grund av för höga temperaturer. Eller hur man med en sådan motoreffekt rent tekniskt åstadkommer en genomsnittlig bränsleförbrukning på 47,6 km/liter med ett CO2-utsläpp på 49 g/km (ledtråd: det har bland annat med aerodynamik och fordonsvikt att göra), men vi vill mycket hellre berätta om köregenskaperna och om hur BMW i8 håller dig uppkopplad mot resten av ditt digitala liv. Om du är sugen på mer tekniska facktermer får du läsa om BMW i8 i en biltidning, här försöker vi sätta fingret på varför vi anser att en bil som BMW i8 visar vägen till framtiden.
Skärmbilden kan delas upp i två med var sin visning.
Körupplevelsen en klass för sig
Vi kan ju börja med vad som händer när man redan kör i 200 km/h och slänger ut bilen i omkörningsfilen för att ta sig förbi sina medtrafikanter som rör sig i snigelfart i de långsammare filerna. I vanliga fall kör jag en Audi A5 med ungefär 190 hästar som jag kan få upp till ungefär 240 km/h (en bra dag med vinden i ryggen), men det känns inte alls på samma sätt som att accelerera från 200 till 250 km/h med BMW:n. i8:an behöver bara 4,4 sekunder för att komma från 0 till 100 km/h, men det galna är att den accelererar nästan lika snabbt från 200 till 250! Det finns helt enkelt så mycket kraft i de två motorerna att ekipaget hur lätt som helst och med vrålande motor bara drar ifrån de andra bilarna som kör i 180 eller 200. Det är som skillnaden mellan en toppidrottare och alla oss andra. BMW:n har helt enkelt fler nivåer av muskelkraft än vi dödliga ens kommer i närheten av!
Visst, i 250 km/h är BMW i8 förmodligen inte så miljövänlig som vi kallade den förut, men ändå. Bilen har i princip tre olika körlägen: ”eDrive” som bara använder elmotorn, ”Komfort” som använder den elektriska motorn upp till en hastighet av 65 km/h, varpå bensinmotorn sätter igång, samt ”Sport” där både elmotorn och bensinmotorn arbetar – samtidigt som batteriet laddas! Det är naturligtvis det sistnämnda läget som används vid 250 km/h och då laddas batteriet upp så att det finns uppemot 75 % ström i det när man kommer fram till stadstrafik eller mindre vägar där man stänger av Sport-läget och kör vidare på ren el. Helt enkelt det bästa av två världar.
Och observera att när BMW i8 stänger av bensinmotorn och rör sig tyst som en mus i stadstrafiken som en vanlig elbil, så kan det också gå undan. Elmotorn levererar 131 hästkrafter och bilen kan köra uppemot 120 km/h utan att dra en droppe bensin. Räckvidden är visserligen bara mellan 17 och 20 kilometer på ett nästan fulladdat batteri, men det räcker gott och väl till den mesta stadskörningen. Så var det åtminstone i München, som är en större stad än Stockholm.
Få aktuella nyheter eller väderprognoser via ConnectedDrive.
Föraren i högsätet
När vi testade Tesla Model S blev vi lite uttråkade av kupén och interiören, som inte riktigt levde upp till standarden som vi tycker att man kan förvänta sig av en bil i den dyraste prisklassen. Däremot var vi mer än förtjusta i den amerikanska elbilens smarta funktioner och inte minst den 17 tum stora pekskärmen i mitten av instrumentpanelen som används för att styra hela härligheten.
Det är själklart att man måste jämföra Tesla Model S med BMW i8 och förutom att snabbt sammanfatta med att BMW:n på alla sätt och vis är en bättre bil än Model S så är vi mer entusiastiska över den tyska bilens interiör. Alla delar av kupén är noga utformade efter föraren, kvaliteten ligger på topp, med hållbara material, och vem kan motstå den glödande effekten från det antingen blå, gula eller vita ljuset som kommer från dioderna i dörrarnas, instrumentpanelens och rattens konturer?
Konturlinjernas lysdioder kan ställas in så att de glöder i vitt, blått eller orange.
Både smart och konservativ
På två områden kommer dock BMW i8 till korta jämfört med Tesla S. Nämligen när det gäller smarta funktioner och ljud. Anläggningen från Harman/Kardon återkommer vi till lite senare, först ska det handla om alla de många digitala funktionerna.
Missförstå oss inte, BMW i8 och dess Connected Drive-funktioner är några av de bästa vi har sett, men Tesla föddes ur teknikvärlden medan BMW är en traditionell biltillverkare, så det är inte så konstigt att Tesla visar var skåpet ska stå på just den här punkten. Så där den centrala kontrollen i en Tesla Model S utgörs av en enorm, 17-tums pekskärm mitt i instrumentpanelen är BMW:s smarta funktioner mer traditionellt utformade.
Längst upp på instrumentpanelen sitter en färgskärm (utan pekfunktion) och inställningarna görs från mittkonsolen där det sitter en kontrollpanel som består av en så kallad iDrive och en uppsättning knappar. Kontrollen har en styrplatta som man bland annat kan använda för att snabbt skriva siffror och bokstäver med fingret, och man lär sig snabbt att använda rätt kombination av rörelser, klickningar, tryckningar och beröringar för att styra bilens smarta funktioner.
Hela kupén är inställd på föraren.
Ett stort plus är att bilen har sitt eget SIM-kort så att den alltid är online. Det kostar 1 000 kronor, men är mer eller mindre nödvändigt eftersom de flesta av alla häftiga funktioner kräver uppkoppling. Det kallas inte Connected Drive för intet.
En webbläsare ingår naturligtvis i paketet medan mer förnuftiga funktioner är aktuella nyheter och väderprognoser, mottagning av e-post och intelligenta nödsamtal som automatiskt meddelar BMW om en krockkudde löser ut. Systemet stöder appar också, så kallade Remote Services, så att du från din smartmobil eller surfplatta med appen BMW iRemote kan hålla koll på hur mycket ström som finns kvar i den elektriska motorn, hitta din bil om den har ”försvunnit” på parkeringsplatsen, låsa och låsa upp dörrarna, sätta på luftkonditioneringen i god tid innan du ska köra i väg och mycket, mycket mer.
En extra dekadent tjänst är ”Concierge Service” som ringer upp BMW: s callcenter där medarbetarna sitter redo dygnet runt för att hitta närmaste apotek, boka ett bord på stans bästa italienska restaurang eller något annat och sedan skickar koordinaterna direkt till bilens navigeringssystem.
Via appen iRemote körs de så kallade Remote Services och kan alltid hålla föraren uppdaterad om bilens status.
Lite för luddigt
Lyssnar du på musik från smartmobilen eller surfplattan via Bluetooth-streaming hämtas CD-omslag automatiskt och visas på skärmen på instrumentpanelen. Du kan både spela musik som finns lagrad på din mobila enhet, och musik från streaming-tjänster som du har installerade. Eller så kan du använda någon av alla funktioner som ingår till bilen (till exempel internetradio).
Till skillnad från Tesla Model S har BMW i8 en kupé där det inte sparats på något. Utom möjligtvis kanske bagageutrymme!
Hur du än lyssnar så är det en anläggning från Harman/Kardon (Premium Logic 7 Surround Sound) som ska skämma bort dina öron med hjälp av 11 högtalare och 360-watts förstärkare. På papperet är det verkligen ett ljudsystem i toppklassen men tyvärr tyckte vi att ljudet från den vrålande motorn (och till och med den spinnande elmotorn) lät trivsammare än musiken från Harman/Kardon-stereon. Ljudbilden är nämligen mycket kontrollerad och har inte mycket rymd i ljudets övre sfärer. Men naturligtvis är det ingalunda tal om något dåligt ljud. Inbyggt i mitten av baksätet sitter till exempel en våldsamt stor bashögtalare som ger musiken ett stabilt fundament och hänger med hela vägen ner till det lägsta frekvensregistret, men det sammanlagda resultatet känns ändå en smula introvert och luddigt, och Harman/Kardon-anläggningen trivs uppenbarligen bäst i det neutrala klangregistret och ljudet är inte så dynamiskt och friskt som man kunde önska. Alla vet väl att lämplig bakgrundsmusik spelad på extremt hög volym är en förutsättning för goda körupplevelser!
Slutsats
Nåväl, vare sig det lite platta ljudet från stereon eller den milda melankoli som uppstod när vi kom att tänka på Teslas användarvänliga touch-styrning kan stå i vägen för vårt helhetsintryck av BMW i8. Den här bilen är helt unik och kan nästan inte berömmas nog mycket! Man skulle kanske kunna tro att det var omöjligt men det går verkligen att bygga en grym sportbil som är lika miljövänlig som en politiskt korrekt Toyota Prius utan att kompromissa det minsta när det gäller tryck, effekt och körglädje. Och pekskärm eller inte så rör sig BMW med sjumilakliv in i det 21:a århundradet med alla smarta funktioner som ingår i Connected Drive-systemet.
Om du har mer pengar än du vet vad du ska göra av dem så har vi ett bra tips. BMW i8 gör dig lite fattigare men mycket gladare. Och du hjälper till att rädda planeten medan du kör. Det kan man kalla win-win!
Om du precis som oss andra tillhör de vanliga dödliga så är BMW i8 bara den mest extravaganta hybridbilen från den tyska biltillverkaren. Tekniken finns redan i mer eller mindre förminskad form i mer normala BMW-modeller i de så kallade Active Hybrid 3-, 5- och 7-serierna.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser