Ljud&Bild är ingen biltidning, men Tesla Model S är ju så mycket mer än bara en bil. Och då menar vi inte att motorn är elektrisk och att Tesla-bilen därför på ett eller annat sätt passar in i tidningens spalter, som ju annars handlar om prylar och hemelektronik. Om elmotorn var det enda intressanta som fanns att säga om Tesla Model S så skulle vi överlåtit det åt förnuftiga biljournalister, som är bättre än vi på att berätta kärleksfullt om tidernas mest upphaussade, eldrivna bil.
Dörrhandtagen åker ut automatiskt när föraren närmar sig.
Före Model S lanserade den amerikanska elbilstillverkaren den så kallade Tesla Roadster. Det var en häftig sportbil men framför allt alla tekniknördars våta dröm om en bil, och den kunde knappast ha kommit till världen om det hade varit ingenjörerna på Audio, BMW eller Toyota som fått i uppdrag att utveckla den. Både Elon Musk och Tesla Motors – och därmed Tesla Model S – kommer från teknikbranschen, och även om Tesla knappast kommer att köpa upp alla stora bilmärken och dominera bilbranschen på samma sätt som företag som Google, Apple och Amazon så småningom har kommit att dominera eller helt tagit över andra traditionella branscher som media, musik och film, så sätter Tesla en teknisk agenda som på ett helt nytt sätt integrerar funktionalitet, som vi är vana vid från vår vardag och från våra smarta och bärbara enheter, med det som trots allt fortfarande är de flesta människors dagliga transportmedel, nämligen bilen. Sedan spelar det mindre roll att Tesla knappast är världens bästa biltillverkare i traditionell mening …
Vår testbil, Model S P85+, är Teslas absoluta toppmodell med en induktionsmotor som har 476 hästkrafter (350 kW).
Framtidens bil kunde vara en bättre bil
Vi testade Model S på snötäckta, norska landsvägar, men vi ska inte ägna mycket plats åt att beskriva fordonets köregenskaper. Den testade modellen P85 är Teslas absoluta toppmodell med hela 421 hästkrafter under huven (bildligt talat, för motorn sitter faktiskt inte under motorhuven) och en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder – och för dem som inte har provat kan vi verkligen skriva under på att det är en häpnadsväckande upplevelse att köra en eldriven bil med en sådan motorkraft. Bilen är tyst som en mus och hastigheten ökas snabbt och utan avbrott eftersom en elbil inte har någon växellåda. Tyvärr är bilens köregenskaper inte de allra bästa på halt underlag, och för pengarna måste man kunna förvänta sig en interiör och kupédesign av högre kvalitet än vad Tesla Model S har att erbjuda. För prislappen på över en miljon – i varje fall med den extrautrustning som vårt testexemplar hade – känns Model S väldigt plastig och billig. Det är dessvärre inte särskilt sällsynt från amerikanska bilmärken. Vi tvivlar också på att Tesla kan överleva som självständig biltillverkare. Det kan vara svårt att sia om, men det är absolut inte uteslutet att Tesla vid ett eller annat tillfälle blir uppköpta av en större tillverkare som är bättre på att bygga bilar i en mer klassisk mening. Fast det gör nog inte så mycket, för det unika med Tesla Model S är som nämnts den avancerade tekniken som bilen är utrustad med, och även om vi måste erkänna att vi inte är överdrivet begeistrade i Model S som lyxbil, så är vi utan att blinka beredda att börja dela ut de mest rosiga superlativ när det gäller vår uppfattning om Model S som ”smart bil”.
Laddkontakten sitter bakom vänster baklykta. Bilen kan laddas hemma i garageet eller snabbladdas på någon av de Super Charge-stationer som redan finns i Norge och som Tesla tänker öppna i övriga Europa under 2014.
Allt är digitalt
Och om Tesla Roadster var först med att staka ut riktningen så är Model S flera sjumilakliv närmare målet – nämligen den fullständigt webb-integrerade och smarta bilen. I sakens natur ligger att Model S är hundraprocentigt digital (den är ju trots allt elektrisk) och det betyder att allt – och vi menar verkligen allt – går att styra från den 17 tum stora touch-panelen som Tesla har placerat mitt i instrumentpanelen. Konsolen har bara två fysiska knappar, den ena styr varningsblinkersen och den andra öppnar handskfacket. Allt annat sköts från pekskärmen som alltså kan styra alla bilens funktioner och samtidigt ger information till föraren om allt från motorns energiförbrukning till vilket CD-omslag som hör till låten man lyssnar på via mediespelaren.
Pekskämen sitter vertikalt på instrumentpanelen och kan delas upp i två fönster, så att man kommer åt två olika områden samtidigt. Förutom inställningar kan det exempel handla om media, navigering, internet, kamera eller telefon. Utan internetuppkoppling är man ganska så handikappad, man bör alltså snarast koppla ihop mobilen med bilen via bluetooth, så att alla smarta funktioner kan utnyttja telefonens uppkoppling. Man kan också överföra musik från streaming-tjänster som Wimp och Spotify via instrumentpanelen och ut i högtalarna.
De olika funktionerna, till exempel navigering, aktiverar man genom att dra och släppa relevant ikon från toppmenyn ner på skärmen, precis som man kan byta plats på ordningsföljden bland de öppna fönstren bara genom att dra och släppa med fingrarna.
Navigeringen använder sig av Google Maps, som både har satellitbilder och trafikinformation, och skulle man ha lust kan man kolla på sin Facebook- eller Twitter-profil med hjälp av den kompletta webbläsaren som också finns inbyggd i systemet. Banksidor och YouTube är däremot bara att glömma, eftersom webbläsaren varken stöder Flash eller Java.
Det finns naturligtvis en webbläsare i Tesla Model S, men den stöder varken Flash eller Java.
Skärmen kan delas upp i två fönster med två helt olika funktioner – här navigering överst och ett diagram över energiförbrukningen underst.
I det översta fönstret hänger föraren med på Twitter, medan det understa fönstret visar att mediespelaren just nu spelar låten “Everything” från Nine Inch Nails skiva Hesitation Marks från den inkopplade HTC One-smartmobilen.
Ljudet har visats omsorg
Som tur är har Tesla Motors inte snålat på ljudsystemet. Som standard har bilen ett 200-watts stereosystem med fyra högtalare, två diskanter och en centerhögtalare, men vår testmodell hade vad Tesla kallar för Ultra High Fidelity-stereo, som består av hela tolv högtalare och en 8-tums subbas. Det är extrautrustning och kostar drygt 20 000 kronor, men för audiofiler är det väl investerade pengar. Vi har sällan hört en bilstereo låta så välkontrollerat och knivskarpt i alla frekvensregister. Musiken spelas helt enkelt med ett våldsamt tryck, samtidigt som varje ton framträder tydligt, hur högt vi än spelar – till exempel den otroligt bastunga låten ”Copy of A” från Nine Inch Nails senaste platta, Hesitation Marks, där vi inte lyckades få ljudet att bli förvrängt en enda gång. Så ska det låta!
Förutom pekskärmen får bilens förare reda på det viktigaste med hjälp av grafiska displayer i bilens instrumentpanel bakom ratten. Vilken information som ska visas väljer man på ratten.
Slutsats
Tesla Model S är framtidens bil. Inte för att den är en fantastisk bil i traditionell bemärkelse, för det är den faktiskt inte, utan för att den demonstrerar hur alla bilar bör se ut om ett fåtal år – och det kan inte gå fort nog. De ska vara eldrivna och de ska vara smarta, och Tesla Model S får toppbetyg med glans. 17-tumsskärmen i mitten av instrumentbrädan sätter standarden och gränssnittet som består av överskådliga menyer och ikoner är enkelt och smidigt att sköta. Lägg därtill att ljudet är snudd på något av det bästa vi någonsin har hört från en bilstereo. Jodå, med Tesla Model S gör tekniken sitt intåg i bilkupén på allvar, och det förtjänar mer än en uppskattande nickning åt Elon Musk, mannen bakom Tesla Motors. Det förtjänar applåder, för Tesla håller på att revolutionera bilen så som vi känner den.
Verklighetens Tony Stark
Tesla Motors ägare, Elon Musk, har förmodligen inte en fungerande Iron Man-dräkt i källaren, men på många andra områden är han antagligen det närmaste vi i den verkliga världen kommer Tony Stark, den förmögne uppfinnaren i Marvels filmer och tecknade serier om Iron Man.
Elon Musk kommer ursprungligen från Sydafrika men har varit amerikansk medborgare sedan 2002. I många år har han arbetat med förnybar energi, rymden och internet. 1999 grundade han ett företag som senare blev det internetbaserade betalsystemet PayPal, vilket inbringade honom en intäkt på närmare en miljard kronor när det såldes till eBay.
Sedan 2002 har han lett företaget SpaceX, som arbetar med att utveckla privat, kommersiell rymdfart, och han har dessutom aktiemajoritet i SolarCity som är den största leverantören av solceller i USA.
Man tar alltså inte i för mycket om man hävdar att Elon Musk har båda fötterna stabilt planterade i teknikbranschen, och därför var det också många som höjde på ögonbrynen när han 2004 var med och grundade och finansierade bilmärket Tesla Motors. För vad i hela friden får en internetentreprenör och eldsjäl som Elon Musk att tro att han och en liten firma i Kalifornien med bara 3 000 anställda kan revolutionera hela bilbranschen och få världen att strunta i fossila bränslen och börja med eldrivna bilar i stället? Det verkade vara en idé som var dömd att misslyckas.
Tesla Roadster
Elon Musk är inte typen som ger sig i första taget, och mot slutet av 2006 fick världen se de första prototyperna av den eldrivna sportbilen Tesla Roadster. Och det var ett genidrag, för i ett enda svep kunde den galne uppfinnaren och Tesla Motors visa för en hel värld att en elbil inte behövde betyda samma sak som ett tråkigt, litet och långsamt fordon, utan kunde vara ett sexigt och snyggt fartmonster. Dessutom hade Tesla Roadster teknik i instrumentpanelen som låg långt före vad de traditionella bilmärkena kunde få till i form av smarta system och integration mellan bil, mobiltelefon och internet.