RMV Studios från vänster: Benny Andersson ägare, Linn Fijal studiochef. Foto: Jan Kraft, CfExposure&Kraft Image
Ultimate Sound & Music AB i småländska Vimmerby har introducerat den spännande high-end högtalaren TAD CR-1 i den svenska studiovärlden. RMV Studios i Stockholm är den första kunden och de har omdömet klart:
– Den finaste ljudåtergivning jag har upplevt hittills, säger Benny Andersson.
Det är sannerligen inte så ofta som en högtalare som främst är avsedd för hemmabruk tar sig in på studiosidan, men TAD gör just nu succé hos några av landets främsta inspelnings- och mixerstudior. Modellen TAD CR-1 används här som monitorhögtalare vid inspelning, mixning och mastering.
Bakom högtalarskapelsen ligger Andrew Jones, en av världens mest respekterade högtalarkonstruktörer. TAD, Technical Audio Devices, är verksamt i Kalifornien men med huvudkontoret i Tokyo, Japan. Andrew Jones uppdrag har varit tydligt från Japan: ta fram det äkta ljudet, återge verkligheten utan kompromisser. Eller som Andrew Jones själv har valt att kalla det, “re-creating the original artistic intent”. Du kan läsa vår test av den något billigare golvstående modellen TAD Evolution One här.
Det går att veckla in sig i tekniska specifikationer, materialval och design. Men dessa ingredienser kan ändå inte förklara lyssningsupplevelsen och det naturtrogna ljudet. Benny Anderssons studiochef Linn Fijal säger:
– Min åsikt är att upplösningen i TAD-högtalarna är oslagbar. I dessa högtalare hör man precis allt och ljudet känns inte färgat. Jag upplever också att jämfört med andra högtalarsystem så förändras frekvensspektrat relativt lite när man flyttar sig i sidled. Det är en klar fördel när man jobbar vid ett brett mixerbord.
Ett par TAD CR-1 kostar 340 000 kronor plus moms. Ensam återförsäljare i Norden är Ultimate Sound & Music AB i småländska Vimmerby. Företagets grundare och vd Jörgen Nilsson är en stor musikälskare. Hans passion är framförallt livekonserter och närhet till musiken på plats. Han såg en möjlighet att förmedla den passionen genom att introducera TAD i den svenska studiobranschen.
Jörgen Nilsson Ultimate Sound & Music AB. Foto: Julian Ellis.
– Inspelningarnas dynamik de senaste 10-15 åren har nästan gått förlorad i mitt tycke. Istället är det ofta alldeles för hög utnivå och överdriven komprimering. Jag tror att det beror på en marknadsanpassning till de streamade musikformaten som avlyssnas i till exempel bärbara spelare eller mindre hemmasystem, säger Jörgen och ger en liknelse:
– Överdrivet komprimerad musik är som att sätta ett frostat glas framför ett konstverk.
Det är den äkta ljudupplevelsen Jörgen tycker ska eftersträvas på en inspelning. Här kan svenska musikproducenter dra nytta av TAD:s rena ljud.
– Det kommer bli mycket intressant att följa utvecklingen framöver, särskilt när nya skivor släpps som blivit producerade med TAD-högtalare. Jag tror faktiskt att vi kommer få höra en kvalitetshöjning, avslutar Jörgen.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser