Nyheter

Trinnov Audio levererar flerkanalsljud till studior, biografer och vardagsrum.
forfatter

Om du är intresserad av hemmabioljud i den övre delen av skalan har du förmodligen hört talas om märket Trinnov.

Home Theater Professionals, som är dansk distributör av Trinnov (i Sverige är det P.L.Audio som har hand om distributionen) bjöd nyligen in till en demonstration av Trinnovs system, där Arnaud Destinay från Trinnov berättade om deras rumsanpassning för både hifi och surround. Vi föll för övrig pladask för stereoförförstärkaren Amethyst, när vi testade den i höstas.
Även om namnet Trinnov låter ryskt så är det ett helfranskt märke – och en förkortning av ”3D” och ”innovation”. Företaget grundades 2000 i utkanten av Paris av tre franska ingenjörer som ville skapa bästa möjliga 3D- och surroundljud.

Arnaud Destinay från Trinnov demonstrerar de många anpassningsalternativen i surroundprocessorn Altitude. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Arnaud Destinay från Trinnov demonstrerar de många anpassningsalternativen i surroundprocessorn Altitude. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

År 2005 presenterade Trinnov sin högtalar- och rumsoptimering ”Optimizer Surround Monitoring”. Sedan dess har Trinnovs system hamnat i flera av världens ledande inspelningsstudior, inklusive Fox Studios och L’Equipe Studios. Även TV-stationer som France3, ZDF, BBC och NRK använder Trinnovs utrustning.

Sedan 2010 har Trinnov Audio byggt sina egna produkter för både privat och professionellt bruk.

Som en 8-kanalig familjebil
Det kostar en del att vara med på den allra högsta nivån. Arnaud Destinay från Trinnov beskriver varumärket som ”dyrare än Lyngdorf, men billigare än McIntosh”. Beroende på om det ska vara 8, 16 eller 32 kanaler ligger priserna för en surroundprocessor på samma nivå som en mellanstor familjebil. En tvåkanalig rumskorrektionsenhet går dock att köpa för runt 60 000 kronor.

Annons
Arnaud Destinay från Trinnov berättade om deras rumsanpassning för både hifi och surround. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Arnaud Destinay från Trinnov berättade om deras rumsanpassning för både hifi och surround. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Datorbaserad surroundprocessor
Hjärtat i Trinnov Audios sortiment är surroundprocessorn Altitude, som finns i olika versioner med 8, 16, 24 eller 32 kanaler. Gemensamt för alla versioner är 24 bit/92 kHz-omvandlare. Det är bara antalet kanaler som skiljer. I stället för specialiserade DSP-enheter utför Trinnov avkodningen i programvaran (processorn bygger på en i7-baserad Linux-dator, vilket innebär att systemet kan uppgraderas till nya ljudformat utan att byta ut maskinvara).

På baksidan av surroundprocessorn Altitude. Längst in är den en i7-baserad dator. Foto: Trinnov Audio
På baksidan av surroundprocessorn Altitude. Längst in är den en i7-baserad dator. Foto: Trinnov Audio

Altitude kan avkoda och processa alla de senaste surroundformaten, inklusive Auro 3D, DTS:X och Dolby Atmos. Och på skärmen kan man anpassa ljudet efter de aktuella högtalarna för varje ljudformat.

Förutom att hantera flerkanalssurround kan processorernas alla kanaler användas till aktiva högtalarsystem med elektronisk delning (upp till 4-vägs). Systemet används i fler än 1500 biografer och inspelningsstudior över hela världen.

Trinnovs speciell 3D mikrofonen i hemmabiorummet. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild
Trinnovs speciell 3D mikrofonen i hemmabiorummet. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Amplitude: åttakanalig effektförstärkare
I slutändan ska processorns många ljudkanaler driva högtalare. För detta ändamål har Trinnov utvecklat 8-kanalsförstärkaren Amplitude 8, som lämnar 225 watt per kanal i 8 ohm, 375 watt i 4 ohm och 500 watt per kanal i 2 ohm. Förstärkarsteget arbetar i klass D och kommer från holländska Hypex Electronics.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Läs också: