Även i år har Hollywood satsat hårt på relativt säkra kort, med uppföljare som X-Men: Days of Future Past, Avengers – Age of Ultron, Fast & Furious 7 och Draktränaren 2. Många av dem är mer än sevärda, fast definitivt inte nydanande. Och med budgetar kring 1,5 miljarder är det väl inte så konstigt om filmbolagen är en smula ovilliga att satsa på osäkra kort.
Med det sagt så har vi också fått en ordentlig dos välgjorda och mer ”experimentella” filmer, till exempel Interstellar, Ex Machina, Whiplash, Boyhood och Cold in July – filmer som vänder sig till en mindre men mer kritisk publik och som har en förmåga att ibland ge större upplevelser än ”bara” två timmars hejdundrande action – även om sådant inte alls är något att förakta emellanåt! Vi skulle också vilja nämna den otroligt charmiga Jon Favreau-filmen Chef, som garanterat kan muntra upp humöret i vintermörkret!
Från de etablerade serieskaparna HBO och Netflix har vi serverats guldkorn som Better Call Saul, House of Cards säsong 3 och Orange is the New Black säsong 3. Till och med ”serien-av-alla-serier”, Game of Thrones, tog sig ordentligt efter ett tag och blev en mycket bra femte säsong. Mest imponerade blev vi dock av syskondramat från Florida Keys, Bloodline. Dessutom fick vi till och med se Bruce Springsteen i en liten roll i den tredje och sista säsongen av Netflix-serien Lilyhammer. Årets absolut största seriebesvikelse var första säsongen av Marco Polo och årets mest efterlängtade uppföljare, True Detective säsong 2, lyckades tyvärr inte riktigt leva upp till våra förväntningar.
Matthew McConaughey fortsatte att imponera i Interstellar och Jake Gyllenhaal gjorde sitt livs roll i den dystra dramathrilleren Nightcrawler, men ingen kunde matcha Michael Sheen i Masters of Sex säsong 3. När det gäller de bästa kvinnliga skådespelarprestationerna fastnade vi för en annan TV-serie, den otroligt starka miniserien Olive Kitteridge där Frances McDormand briljerar. Årets fest för ögonen stod Kenneth Branagh för när han gav ”riktigt” liv åt Disney-klassikern Askungen. En av årets starkaste upplevelser fick vi av soptipparna i Brasilien och den vansinniga historien om tre pojkar som sätter sig upp mot ordningsmakten – missa inte Trash!
I år har vi valt att dela på priset för Årets bästa TV-serie/film. Priserna går till två högst välförtjänta vinnare som båda två, på helt olika sätt, förmedlar dramatik och en ytterst fascinerande historia, toppat med briljanta skådespelare.
Vi ska naturligtvis se till att hålla dig uppdaterad om de viktigaste, och bästa, filmerna och TV-serien även under det kommande året. Gott nytt film-(och TV-)år!
Årets bästa regissör
Bennet Miller (Foxcatcher)
Årets kvinnliga rollprestation
Frances McDormand (Olive Kitteridge)
Årets manliga rollprestation
Michael Sheen (Masters of Sex, säsong 3)
Årets bästa 3D-film
Avengers: Age of Ultron 3D
Årets bästa familjefilm
Pojken med det tickande hjärtat
Tävling: Vinn ”årets bästa”-produkter!
Årets bästa TV-serie
Bloodline, säsong 1
Tre etablerade syskon återförenas med familjens svarta får, gamla sår rivs upp samtidigt som familjen håller på att slitas sönder. Ännu en fullträff från Netflix!
Längs vackra Florida Keys bor den välbärgade familjen Rayburn. Mamma (Sissy Spacek) och pappa (Sam Shepard) driver det mysiga familjehotellet ”Rayburn House”, sonen John (Kyle Chandler) är polis, dottern Meg (Linda Cardellini) är advokat och bohemiske sonen Kevin (Norbert Leo Butz) driver en båthamn.
När halva småstaden samlas för att fira familjens föräldrar anländer äldsta sonen Danny (Ben Mendelsohn) oväntat. Gamla konflikter blossar snabbt upp, osäkerheten sprider sig och stora sprickor visar sig i familjens fläckfria fasad. Men vem är egentligen riktigt ond i detta medryckande familjedrama?
Bloodline tar oerhört god tid på sig att bygga upp karaktärerna, tar en rad oväntade vändningar och gör gradvis små återblickar från det förflutna för att klarlägga familjens mörka hemligheter. Under tiden bjuder den på utmärkta skådespelare, en förträffligt stegrande spänning, trovärdiga karaktärer och tjusiga miljöer. Seriens drivande element är relationerna – och rangordningen – mellan syskonen.
Bloodline har en finurlig handling, med en ständigt närvarande oro och en bister ton i det soliga och vackra landskapet, bland alla de till synes perfekta (svettiga och väderbitna) människorna. Serien bjuder på härligt skådespeleri, inte minst från Kyle Chandler, Sam Shepard, Ben Mendelsohn och en utmärkt biroll av vår indie-favorit Chloë Sevigny.
Dialogen flyter naturligt och lätt, ibland känns det nästan som om vi är en fluga på väggen i ett äkta familjedrama (det som känns mest onaturligt är väl den enorma förbrukningen av Heineken som hela familjen ägnar sig åt). Detta är en serie som behöver tid på sig att ”växa”, men ge den all tid den förtjänar så blir du belönad med ett fängslande drama och en spännande och underfundig deckargåta. Utan tvekan årets bästa TV-serie!
Årets bästa film
Birdman
Enorm energi, berättarglädje och kreativitet är viktiga ledord när man ska beskriva Alejandro Inárritus senaste spelfilm som sopade rent på årets oscarsgala. Birdman är en av årets allra bästa filmer.
Riggan Thomson (Michael Keaton) är en dalande Hollywood-stjärna som många år tidigare var berömd för sin roll i filmer om superhjälten ”Birdman”. Han försöker återuppliva sin döende karriär genom att sätta upp en pjäs av en Raymond Carver-roman på Broadway.
När premiärkvällen närmar sig radar problemen upp sig. Hans huvudrollsinnehavare blir skadad och Thomson känner sig tvingad att anställda den kontroversielle skådespelaren Mike Shiner (Edward Norton) som rekommenderas av hans bäste vän och producent Jake (Zach Galifianakis). Under förberedelserna måste han dessutom handskas med sin flickvän och skådespelare Laura (Andra Riseborough), sin dotter Sam (Emma Stone) och sin exfru Sylvia (Amy Ryan) som dyker upp titt som tätt.
Alejandro Inárritu (Babel, Biutiful) har skrivit ett fantastiskt manus som är rena hyllningen till både teater och film. Dialogen är exceptionellt bra och tack vare stram regi levereras den på ett utmärkt sätt av ett stabilt gäng bra skådespelare. Michael Keaton gör sitt livs roll och nominerades välförtjänt till en Oscar, även om han inte vann. Han har däremot belönats med en Golden Globe och en rad andra priser för sin insats. Både Edward Norton och Emma Stone nominerades för övrigt också till var sin Oscar för sina biroller.
Det är bara att ta av sig hatten för Inárritu som har regisserat skådespelarna att göra så bra ifrån sig och det var ingen större överraskning att han vann en Oscar både för bästa manus och bästa regi. Birdman vann även i kategorin bästa foto, Emmanuel Lubezki har gjort ett berömvärt jobb med kinematografin och skapat en i det närmaste helt sömlös film som suger in publiken djupt i denna fantastiska filmvärld på bästa sätt. Bravo!