Sony låg bakom en av förra årets mest imponerande TV-apparater. Toppmodellen Bravia 55HX955 var en ren njutning att beskåda tack vare imponerande kontrast, svärta och färgåtergivning. Dessvärre fick inte flaggskeppet leva särskilt länge på den svenska marknaden innan Sony lyfte ut den och ersatte med nya 2013-modeller.
Arvtagaren heter Bravia W905 och den nya modellen ser onekligen spännande ut, med smal design och gott om finesser ombord. Mest överraskande är att Sony har bestämt sig för att ge upp föregångarens bak-LED-teknik till fördel för en ny kant-LED-panel. Det var just bak-LED-panelen och den oerhört fina svärtan som var några av föregångarens höjdpunkter. Man kan ju alltid undra hur det kommer sig att Sony har valt att sluta med det?
Triluminos
Svaret från japanerna är Triluminos, en ny bildpanel som använder sig av avancerad nanoteknik för att klämma ut ännu bättre färger ur den åldrande LCD-tekniken.
LED och LED har sina fördelar, men just färgåtergivningen brukar komma till korta mot plasmapanelerna som har ett bredare och mer naturligt färgspektrum. Det beror på att plasmapanelen får fram färgerna med hjälp av individuella röda, gröna och blå fosforceller, medan LCD-skärmen måste genomlysas av vitt ljus från baksidan.
Alla LCD-baserade skärmar är beroende av en sådan ljuskälla. Äldre flatskärmar använde sig av lysrör (CCFL) medan dagens LED-LCD skapar ljuset med vita lysdioder. Dessa lysdioder är dock inte helt kritvita, utan lyser med ett blått skär och täcks därför av ett gult fosforlager för att åstadkomma ett så neutralt och vitt ljus som möjligt.
Det är just detta område som Sony har försökt förbättra med sin nya Triluminos-panel, och de har fått hjälp av det amerikanska företaget QD Vision och dess patenterade Color IQ. Triluminos-panelen har lysdioder täckta med mikroskopiska nanokristaller som absorberar mer av det blå ljuset och förstärker återgivningen av rött och grönt. Det resulterar i ett renare, mer intensivt vitt ljus som gör det möjligt att visa ett bredare färgspektrum än traditionella lysdioder. Sony betonar särskilt möjligheten att visa smaragdgrönt och rikare röd- och blåfärger. Triluminos-tekniken används i dagsläget bara i W905 och i de nya 4K-toppmodellerna från Sony.
X-Reality Pro
W905 har ärvt Sonys avancerade bildbehandling, X-Reality Pro, i en uppgraderad version. Denna videoprocessor är laddad med algoritmer som känner igen olika sorters videomaterial (det må vara digital-TV, streaming eller blu-ray) och sättet de är komprimerade på, så att den kan återskapa och förbättra bilden med maximal skärpa och minimalt brus. Även om det låter lite för bra för att vara sant så har resultatet varit riktigt imponerande de gånger vi sett chippet arbeta: kombinationen av skärpa och frånvaron av brus var en av föregångaren HX955:s styrkor.
Design
Det är inte bara innanmätet som är nytt i W905, även utsidan är väsentligt förändrat. Sony har övergivit sitt traditionella monolit-utseende och ersatt den heltäckande glasfronten med en tunn metallram i svart och smaragdgröna inslag. En lysdiod under skärmen lyser med samma gröna sken som ramen. Denna dimmas automatiskt efter rummets belysning eller kan stängas av helt. Sony har samma svartgröna design på sina blu-ray-spelare och hemmabioanläggningar av 2013 års modell.
Den kromade foten är också ny och gör att det går ställa TV:n hela vägen intill väggen. Skärmen är tunn i kanterna men har en del att gå på i djupet, Sony har nämligen lämnat plats åt kraftiga högtalare längst ned på varje sida.
Användarvänlighet och finesser
Sony har givit skötseln en ansiktslyftning också. Borta är de sista kvarlevorna från det PlayStation-inspirerade menysystemet Xrossmediabar. En ny snabbmeny gör det mycket smidigare att hoppa mellan olika funktioner, ingångar och inställningar. Sony skickar också med en minifjärr som är pytteliten och som bara har de vanligaste knapparna samt snabbknappar. Eftersom fjärrkontrollen använder bluetooth behöver man inte rikta den rakt mot TV:n. Det enda vi saknar är upplysta knappar när vi tittar på film i biomörker.
Sonys smarta tjänster är nu samlade under ett tak i Sony Entertainment Network, som rymmer ett knippe applikationer. Allt är inte lika spännande, men värt att notera är att populära appar som Netflix, Skype och Facebook finns på plats, plus YouTube och ett par ospännande spel-appar.
Rent allmänt känns KDL-46W905 som en väldigt snabb och okomplicerad TV att använda. Ett plus i kanten för dem som vill använda den inbyggda TV-mottagaren är möjligheten att zappa mellan kanaler med nuvarande kanal kvar i bilden. En integrerad TV-guide där det går att göra inspelningar till USB finns också.
Sony-TV:n stöder NFC (Near Field Communication) som gör att du kan länka med vissa telefoner (till exempel Sonys egna Xperia-modeller) genom att bara nudda Sony-loggan. På så sätt kan du till exempel visa mobilskärmen på TV:n och även få tillgång till flera appar.
Bildkvalitet
Föregångaren HX955 hade kanske den bästa svärtan vi har sett från någon LCD-TV och många (inklusive vi själva) är nog förvånade över att Sony övergivit den suveräna bak-LED-tekniken i W905.
Av den anledningen är det med glädje vi kan konstatera att W905, trots en mer konventionell kant-LED-belysning, kan bjuda på en imponerande djup och mörk svärta, med strålande ljuskontroll. KDL-46W905 har faktiskt en viss grad av ”lokal dimning” tack vare flera indelade zoner i kantbelysningen. Det gör att skärmen kan bevara en bra återgivning av svart även när det är ljust på andra ställen. W905 har inte samma avgrundsdjupa svärta som föregångaren, och kan inte heller mäta sig med årets plasmakonkurrenter, till exempel Panasonics nya VT60-serie. Men bland kant-LED-LCD-skärmar är detta något av det bästa vi har sett hittills i år, och betydligt bättre än Samsungs F8005-modell. W905 har även ärvt föregångarens fina bildbehandling och målar upp en knivskarp bild utan brus eller grumligheter. Dessutom är rörelserna oerhört jämna och mjuka. Kort och gott tillhör skärpan, kontrasten och bilden i allmänhet toppklassen. Men hur är det med färgerna?
Color like no other?
I standardläget är det tydligt att Sony vill visa upp sina nya färger för allt vad de är värda. Och vid första anblicken ser allt imponerande ut: detaljer i rött, grönt eller blått framträder väldigt starkt i bilden utan att färgbalansen lider för mycket av det, vilket är ovanligt för att vara LCD. Här kan du alltså få en knallstark rödfärg utan att hela skärmen får ett rödskär, och på samma sätt kan man se flera nyanser av grönt och blått utan att hela bilden blir kall och blåaktig. Det är helt klart en ovan känsla att se en LCD-TV med så klara och starka men ändå välbalanserade färger!
Sony-skärmen får fram oanade nyanser och detaljer som man inte utan vidare kan se hos konkurrenten Samsungs nya F8005-serie: I ”The Dark Knight Rises” och scenerna från Gothams underjord har den fluorescerande belysningen ett mycket naturligare blåskär och realistiskt sken, samtidigt som explosionerna formligen glöder mot oss. Det är nästan så att man känner hur hettan slår mot ansiktet!
Fullständigt neutral är den däremot inte, och vi misstänker att Sony trixat en hel del med färgkontrollen i standardläget. Catwoman ser lite glamour-brun ut och muskelknippet Bane ser ut som om han legat väl länge i solariet han också …
Mycket riktigt, när vi växlar från standard- till bioläge försvinner den något överdrivna kulören och hudtonerna ser mer naturliga ut. Men samtidigt försvinner lite av wow-effekten och de nästan magiska röda, gröna och blå färgnyanserna dämpas markant. Vart tog de vägen?
Förklaringen är att en stor del av de extra färgnyanser som Sony-skärmen kan visas inte finns i det ursprungliga källmaterialet. Triluminos-tekniken är nämligen framtagen med tanke på framtidens 4K Ultra-HD-format som öppnar för många fler färgnyanser och som sträcker sig bortom dagens HDTV-standard (med specificerad Rec. 709-färgrymd).
För att kunna använda de extra färgerna har Sony nyligen lanserat ”Mastered in 4K”-filmer på blu-ray, kodade med deras egen färgrymd XV Color som har väsentligt fler färger än standard-blu-ray. (Sortimentet är dock begränsat till 10 titlar, och i dagsläget är det osäkert hur stor utbredning denna typ av filmer kommer att få i väntan på en ny, riktig Ultra HD-videostandard.)
I standardläget trollas de frånvarande färgerna fram med hjälp av bildbehandlingen Live Color, och det blir därför inte alltid helt korrekt, hur imponerande det än ser ut. Samtidigt är det ingen tvekan om att Sony-skärmen utgår från en väldigt bra färgåtergivning, och faktiskt i stora drag närmar sig plasmaskärmarnas naturliga återgivning av speciellt rött och grönt. Ur den synvinkeln är färgåtergivningen fortfarande enastående för att vara LCD.
Ljudkvalitet
Det är inte bara färgerna som är fylliga. Sony verkar ha ägnat ljudet extra mycket uppmärksamhet i årets modeller. KDL-46W905 har ett klart ljud med oerhört tydliga röster. Dessutom går det att vrida upp volymen högt utan att det låter pressat eller ansträngande för öronen. Ändå rekommenderar vi absolut att använda den digitala ljudutgången och koppla in en ljudlimpa om du inte ska använda skärmen i en tvättäkta hemmabio.
Slutsats
Sony Bravia W905 är en nydanande TV med till viss del suverän färgåtergivning. Vi säger ”till viss del” eftersom färgåtergivningen med alla sina färgsprakande nyanser inte alltid är 100 % korrekt, men bilden ser definitivt imponerande ut och färgmässigt är den absolut något av det ”hetaste” vi har sett i väntan på nästa generation OLED-skärmar. När dessutom svärtan och kontrasten tillhör absoluta toppklassen är W905 en TV vi helhjärtat rekommenderar till alla som älskar film, TV-serier och spel.