TCL har hintat om den här nya designmodellen ett bra tag, ända sedan de första prototyperna som hette TCL Art TV och som visades på mässor för några år sedan. Nu finns den officiella versionen som heter NXTFRAME äntligen i butikerna och TCL hymlar inte med vilken populär TV den är tänkt att efterlikna: Samsung The Frame.
Samsung har länge haft ”monopol” på den här typen av design-TV men nu tycker TCL uppenbarligen att det får vara nog! Både namnet, konceptet och utseendet påminner mycket om konkurrenten, ända ner till de utbytbara ramarna i olika färger.
TCL NXTFrame
NXTFrame A300 finns i skärmstorlekarna 55, 65 och 75 tum. Priserna börjar på 15 990 kr för 55″-modellen, och väljer du den mer påkostade Pro-versionen (19 990 kr), som vi har testat, får du också en läcker soundbar med trådlös subwoofer som har utvecklats i samarbete med Bang & Olufsen.
När man packar upp TCL-skärmen är det ingen tvekan om att likheten med konkurrenterna är slående. TCL-skärmen har en slimmad, platt och diskret design som gör att den kan hängas tätt intill väggen. Precis som hos Samsung följer det med ett anpassat väggfäste i kartongen. Men till skillnad från rivalen Samsung har TCL ingen universell infästning för VESA-fästen, så det kan vara svårt att använda TV:n med andra väggfästen.
Själva skärmen har en vit ram, men TCL har också varit vänliga nog att skicka med en uppsättning ramar i lådan. Detta är något som Samsung tar extra betalt för. En uppsättning ramar till The Frame kostar runt tusenlappen.
Väggfäste och ram ingår – men inte bordsstativ
Ramarna som följer med TCL är gjorda av aluminium, i en ljus träfärg, och fästs på skärmen med hjälp av magneter. Vi tyckte att passformen var relativt bra och fullt jämförbar med The Frame.
Vad som däremot inte ingår, är fötter för att ställa TCL-skärmen på en bänk. Det måste du köpa till som extrautrustning, antingen i form av två fötter med justerbar höjd (1 500 kr) eller en snygg golvsockel med hjul (4 000 kr).
TCL räknar nog med att de flesta kommer att hänga TV:n på väggen direkt. Enligt vår erfarenhet är det ändå praktiskt att förr eller senare kunna ställa den på en bänk. Samsung har tänkt på detta genom att skicka med både bordsstativ och väggfäste.
Användning och funktioner
En annan viktig skillnad mellan de två konkurrenterna är ljud/video-anslutningarna. På NXTFRAME sitter alla in- och utgångar i själva TV-skärmen, till skillnad från Samsungs separata One Connect-box.
Att TCL har lyckats integrera både anslutningar och ström i en så slimmad TV är faktiskt riktigt imponerande. Detta kan dock vara en fördel eller en nackdel, beroende på hur du väljer att montera skärmen. Man får vara lite försiktig för att undvika ”kabelspaghetti”.
Skärmmenyn i NXTFRAME är baserad på det välkända Google TV, som vi är vana vid att se i alla TCL-modeller. Google-systemet anses som en av de mest användarvänliga varianterna, eftersom det har ett brett urval av appar.
Formatstödet är bra och TCL utmärker sig bland annat genom att stödja många olika videoformat, inklusive HDR10+ och Dolby Vision HDR, samt Dolby Atmos på ljudsidan. Samsung stöder inte Dolby Vision utan förlitar sig i stället på sin egen bildbehandling.
TCL har fyra HDMI-ingångar, varav två är av 2.1-typ. Samsung erbjuder 2.1 och 4K/120 Hz på alla fyra ingångarna.
Eget konstgalleri med AI-genererad konst
När det gäller specifika finesser i NXTFRAME är den viktigaste appen Art Gallery. TCL har inget eget konstabonnemang som Samsung utan erbjuder ett gratis urval av bilder. Dessutom kan du välja så kallade ”AI-genererade” bilder.
Bilderna hämtas då fram genom att du anger specifika önskemål baserat på lika teman och stämningar. Utifrån den information du anger kommer TV:n sedan med förslag på en passande bild, som kan visas när skärmen är i standby- eller pausläge.
Vi vet inte om bilderna sedan skapas av AI från grunden, eller om de kommer från ett befintligt arkiv med färdiga motiv, men det fungerar ganska bra ändå. Vi fick många fina förslag genom tjänsten. Vi gillar att det går att välja bland en mängd färgglada och stämningsfulla bilder utan att betala för det. Dessutom går det naturligtvis att visa egna privata fotografier.
Bildkvalitet
TCL-skärmen är utrustad med en 4K LCD-panel som har ett ”QLED”-färgfilter för att återge ett bredare färgspektrum. Bildbehandling hanteras av en ”AIPQ Pro”-videoprocessor. Skärmfrekvensen går hela vägen upp till 4K/120 Hz och 144 Hz, vilket är bra för både rörelser och spel.
Precis som Samsung har TCL valt en matt yta på den här skärmen och även om den inte verkar lika ”supermatt” som The Frame så plågas den inte av reflexer.
Första intrycket är att TCL-skärmen levererar en skarp och klar bild med en nyanserad färgåtergivning. Skärmen har relativt bra ljusstyrka, förutom att ljuset är jämnt fördelat – om du sitter rakt framför skärmen, vill säga.
Med andra ord passar TCL-skärmen för allmän TV-underhållning, men när vi tar en närmare (konstkritisk?) titt blir vi också medvetna om en del svagheter.
Betraktningsvinkeln är en typisk nackdel med LCD-skärmar, det syns ganska tydligt på den här modellen. Färgåtergivning och kontrast är märkbart blekare och mer ”urlakad” när man tittar på skärmen snett från sidan.
Begränsad kontrast
Det är också värt att notera att TCL NXTFRAME – precis som Samsung The Frame – har en bildpanel med så kallad Edge LED-bakgrundsbelysning. Detta påverkar i sin tur vilken bildkvalitet du kan förvänta dig.
TCL är kända för sina avancerade MiniLED-skärmar med tusentals dimningszoner och bländande stark kontrast, men på den här modellen har de satsat på en mer konventionell variant utan lokal dimning, förmodligen för att spara plats.
Kontrasten är därför medelmåttig och kan inte jämföras med OLED eller MiniLED när det gäller dynamik eller djupkänsla. I kombination med den matta skärmytan kan bilden uppfattas som lite platt och oengagerande.
De här begränsningarna kommer knappast som en chock för erfarna TV-tittare, men är ändå viktiga att nämna. För även om skillnaden inte är så stor vid normalt TV-tittande så är de väldigt tydliga när vi byter till mer krävande HDR-material (High Dynamic Range).
Sådana scener ställer extra höga krav på skärmens kontrast och ljusstyrka. Och eftersom NXTFRAME nöjer sig med cirka 330 nits, och inte heller har någon lokal dimning, klarar den inte att ge någon ordentlig gnista i högdagerområden. Man kan sakna lite festkänsla.
Detta är för övrigt en begränsning som även Samsung The Frame har. Det bör nämnas att både Samsung och TCL har betydligt fler ”HDR-dugliga” TV-skärmar i sitt sortiment, till exempel TCL MQLED85 och Samsung QN85D.
Inte lika bra på färger
Nu är ju detta främst en jämförelse med The Frame, och här levererar TCL mer i linje med sin koreanska konkurrent. Vi tyckte dock att The Frame har en del synliga fördelar i vissa fall.
När vi jämför de två skärmarna sida vid sida märker vi att Samsung har ett snäpp bättre kontrast, mer nyanserad färgåtergivning men också en generellt skarpare bild. Pyttesmå detaljer och konturer i ansikten och andra föremål syns inte lika bra på NXTFRAME, särskilt när handlingen är i rörelse. Dessutom verkar bilden lite för mörk i många fall.
TCL har flera olika bildlägen, som Standard, Dynamic, Cinema och Filmmaker Mode, och växlar automatiskt till exempelvis Dolby Vision HDR när det är aktuellt. Men det som heter Standard är tyvärr ett slags eko-läge med begränsad ljusstyrka.
Vi upptäckte också att filmläget hade en förmåga att dränka de mörkaste detaljerna. Detta löstes enkelt genom att höja ljusstyrkan ett par snäpp, men det borde egentligen inte vara nödvändigt. Vi saknar därför en mer optimal universell inställning för varierat tittande, som Samsungs adaptiva läge.
Ljudkvalitet
På ljudsidan finns NXTFRAME i två olika varianter. A300 är standardmodellen med inbyggda högtalare. Vi har testat versionen A300 Pro-versionen som har ett uppgraderat ljudsystem i samarbete med Bang & Olufsen.
Soundbaren som ingår till A300 Pro har 3.1.2 kanaler med sammanlagt 9 högtalare samt en slimmad separat subwoofer. De är vita och har en form som matchar TV:n.
Ljudet är definitivt bättre än genomsnittet av TV-apparater där ute, och i klass med vad vi förväntar oss av en modern soundbar. Röståtergivningen är klar och tydlig, med en varm och fyllig klangbalans som ger en bra upplevelse av både musik och ljudeffekter. Här finns även fin upplösning i diskanten, vilket bidrar till en luftig och behaglig ljudbild som är imponerande bred för sin storlek. Den trådlösa subwoofern lägger till extra fundament och bättre tryck i basrytmerna.
Sammantaget låter den här lösningen faktiskt utmärkt, även om den inte är riktigt i klass med de allra bästa soundbar-alternativen i Basic-klassen, som populära Sonos Beam. Men när vi tar hänsyn till prisskillnaden mellan vanliga A300 och A300 Pro (cirka 4 000 kronor) är det faktiskt ett helt okej pris att betala för en soundbar med sub.
Slutsats
NXTFRAME är den senaste design-TV:n från TCL och med tanke på vilken populär modell den ska utmana är det naturligt att ha höga förväntningar. Förstaintrycket är bra: designen och byggkvaliteten är läcker. Vi gillar att TCL skickar med ett väggfäste och en snygg ram i kartongen – men är lite förvånade över att det inte ingår fötter.
Väljer du Pro-modellen får du en stilig ljudlösning i matchande design, som dessutom låter imponerande för sin storlek.
Men för att överträffa en rival som The Frame måste man antingen vara betydligt billigare eller bättre på vissa områden. Och där når NXTFRAME inte riktigt hela vägen på alla punkter. Bildkvaliteten har fortfarande en bit kvar innan den kan matcha The Frame. Och även om TCL har skapat en snygg och gratis tavelfunktion så kan den inte jämföras med Samsungs sofistikerade konstutbud – som dock kostar extra pengar.
Kom ihåg att Samsung har haft flera år på sig att utveckla och förfina sitt koncept, medan detta bara är TCL:s första framträdande. Ur den synvinkeln är NXTFrame en lovande produkt och det ska bli spännande att följa hur den utvecklas. Det hade till exempel varit extra spännande att se en NXTFRAME med MiniLED-teknik innanför tavelramen.