Panasonic är inte lika stora på TV som de var i början av 2000-talet, men den japanska tillverkaren håller fortfarande fanan högt när det gäller bildkvalitet. Toppmodellen LZ2000E är fortfarande en av de allra bästa TV-apparaterna vi testade förra året.
Flaggskeppet från Panasonic levererade så imponerande kontrast och färgåtergivning att det slutade med att vi utsåg den till Årets bästa highend-TV! Men vad inte alla vet är att Panasonic har en (nästan) lika potent lillebror …
Panasonic LZ1500E
För den som är kräsen med bildkvalitet, men inte har behov av kraftfulla inbyggda högtalare, är lillebror LZ1500E ett prisvärt alternativ. Den har exakt samma OLED-panel och videoprocessor som toppmodellen, men hoppar över de påkostade surroundhögtalare från Technics. Här finns bara ett par enkla stereohögtalare på insidan, vilket gör att man kan spara en del kronor när man står med kortet i kassan.
Utan de massiva Atmos-högtalarna får LZ1500 också ett märkbart smalare utseende än sin storebror. Byggkvaliteten går det däremot inte att klaga på, och den mörka inramningen känns diskret och inte prålig. LZ1500E vilar på en praktisk vridbar sockel som gör det enkelt att vinkla skärmen mot soffan.
Användning och funktioner
Panasonic gillar att göra saker och ting på sitt eget sätt och har inte fallit för ”Android-frestelsen” som många av konkurrenterna har. LZ1500E kör i stället med MyHomeScreen-användargränssnittet (version 7.0). Det är lätt att bli bekant med och ger snabb tillgång till de viktigaste inställningarna. Men app-utbudet är det lite si och så med.
Panasonic har populära appar som SVT Play, Disney+ och Apple TV+ i app-galleriet. Men vi saknar fortfarande en rad streamingtjänster, som HBO Max.
De som är”serie-fanatiker” kommer förmodligen att föredra att ha en Apple TV 4K eller en Google Chromecast för att vara säkra på att inte missa något.
Anslutningarna är helt OK, med fyra HDMI-ingångar. Men precis som på LZ2000E har bara två av dessa fullt stöd för VRR och 4K/120Hz, vilket är viktigt för alla spelare där ute. Gaming i Dolby Vision HDR-kvalitet är också begränsat till 60 Hz. Här får Panasonic se sig omkörda av LG OLED C2 och G2, som stöder 4K/120 Hz i alla fyra ingångarna och klarar Dolby Vision-spel i 120 Hz.
LZ1500E har också fått en separat spelmeny – Game Control Board – som samlar relevanta inställningar på ett enda ställe. Vi mätte fördröjning (input lag) till cirka 15 millisekunder i spelläge. Det är tillräckligt blixtsnabbt!
Precis som sin storebror har Panasonic LZ1500E ett brett stöd för olika HDR-videoformat, inklusive Dolby Vision IQ, Filmmaker Mode, HDR10+ Adaptive och HLG Photo (stillbilder i HDR-kvalitet). Skärmen har inga inbyggda Atmos-högtalare men kan skicka ut ljudsignalerna till kompatibla soundbar-högtalare via HDMI eARC.
Obs: Eftersom bara två av ingångarna stöder HDMI 2.1 och en av dem även fungerar som en ljudreturkanal (eARC) så har den i praktiken bara en enda ingång ledig till en spelkonsol om du kopplar in en soundbar.
Bildkvalitet
På bildsidan har LZ1500E mycket gemensamt med LZ2000E. Den så kallade Master OLED-panelen kommer ursprungligen från LG Display men är modifierad med ett passivt kylelement på baksidan (observera dock att detta endast gäller 55- och 65-tummarna i LZ1500-serien).
Kylskiktet hjälper till att leda bort värme från OLED-panelen och har gjort det möjligt för Panasonic att pressa ut lite mer ljusstyrka ur panelen, samtidigt som risken för inbränning minskar. Vi uppmätte LZ1500E till drygt 800 nits kontinuerligt i ett 10 % stort fönster (bildläge Professional 1) utan tecken på att testbilden ”hängde kvar” på skärmen.
Bildbehandlingen hanteras av Panasonics bästa videoprocessor HCX Pro AI, som kontinuerligt analyserar och optimerar bilden. Och ännu en gång måste vi erkänna att vi är imponerade av vad japanerna har fått till.
Flaggskeppsmodellen är känd för sin klassledande färgåtergivning och det tar inte lång tid att konstatera att LZ1500 ligger på samma höga nivå. Mätresultaten är imponerande bra direkt från fabrik, med mycket exakta färgrymds- och gråskalemätningar i både SDR- och HDR-läge. Detta är faktiskt bland det närmaste man kan komma en studiomonitor för hemmabruk!
Våra testbilder från Glass Onion: A Knives out Mystery (Netflix, Dolby Vision) återges med rika och fylliga färgnyanser och rejält tryck i de ljusa HDR-effekterna, utan att färgmättnaden blir överdriven. TV:n skiljer väldigt bra på skådespelarnas olika hudtoner. Dessutom är närbilderna på Daniel Craig och hans medskådespelare helt knivskarpa!
Panasonic-skärmen är utrustad med det oerhört neutrala bildläget Filmmaker Mode som i praktiken ger samma bild som filmproducenten och koloristen tänkte sig, utan att lägga till eller dra ifrån något genom artificiell skärpa, rörelseutjämning eller brusreducering. Vid första anblicken kan bilden verka lite ”mjuk”, men efter att ha sett flera filmer och serier så uppskattar man det, eftersom skillnaderna syns tydligare.
Filmmaker Mode är väl lämpat för kräset filmtittande. Panasonic-skärmen har också en mycket exakt återgivning av långfilmer med 24 bilder per sekund. Vill du dessutom jämna ut rörelserna en aning, utan att det ser ut som en total såpopera, kan du välja Cinema-läget, som slätar ut rörelser samtidigt som skärpan bevaras i snabba panoreringar.
Konkurrenter?
Panasonic LZ1500 befinner sig tuff terräng bland potenta OLED-skärmar, det ligger nära till hands att nämna LG:s populära OLED G2. Flaggskeppet från LG kommer tack vare sin ljusstarka Evo-panel mycket nära Panasonic-skärmens prestanda och kan dessutom ståta med aningen bättre anslutningsmöjligheter (fyra HDMI 2.1-ingångar med full bandbredd).
LG-skärmen kan dock behöva en kalibrering för att bete sig optimalt, medan Panasonic LZ1500E mäter oerhört korrekt direkt från fabrik. Observera att det bara ingår ett väggfäste till LG-skärmen.
Vi får inte heller glömma Sony A95K, som med sin avancerade QD-OLED-panel klarar ännu högre ljusstyrka (upp till 1 000 nits) i ett bredare färgspektrum – och med en ännu bredare betraktningsvinkel. QD-OLED har dock en lite märklig pixelstruktur, som kan distrahera vissa TV-tittare.
Ljudkvalitet
LZ1500 får som sagt klara sig utan de påkostade Atmos-högtalarna från Technics som vi hittar i LZ2000. Här sitter det bara några enkla stereohögtalare på undersidan. De inbyggda högtalarna fungerar fint med tal, tack vare bra klarhet i diskant och mellanregister. TV:n kan spela både högt och rent, och basen är tillräckligt fyllig för att musik och ljudeffekter ska framträda väl.
Med det sagt så är ljudet ingen match för LZ2000E och inte heller på samma nivå som vad man får från en ordentlig soundbar. Lyckligtvis är LZ1500E väl förberedd för uppgradering och kan enkelt mata ut Dolby Atmos-signaler via HDMI eARC till en soundbar som stöder detta.
Slutsats
Vi har redan god erfarenhet av Panasonic LZ2000 från tidigare tester. Eftersom LZ1500 har mycket av samma teknik under huven är det inte heller konstigt att prestanda är väldigt lika – eller rättare sagt: väldigt bra!
Panasonic-skärmen har en mycket nyanserad men samtidigt neutral färgåtergivning, kombinerat med suverän kontrast. Den har också starkare ljusstyrka än vanliga OLED-skärmar, vilket resulterar i ännu bättre återgivning av HDR-video. Användarvänligheten är väl omhändertagen och även om vi saknar ett par streamingtjänster så går det att lösa med en Apple TV eller Chromecast.
Obs! Rent tekniskt är Panasonic LZ1500 en 2022-modell och även om efterföljaren inte har lanserats officiellt ännu så förväntar vi oss att se en ”MZ1500” eller motsvarande under våren 2023. Under tiden går det att göra ett klipp på denna fjolårsmodell!
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser