DAC-9 från NuForce är en typ av produkt som vi helt säkert kommer att se mer och mer av framöver. Det är en sorts flexibel DAC med alla tänkbara digitala ingångar som också om man så vill kan fungera som ett försteg. NuForce har tidigare överraskat mig med förvånande prestanda för pengarna – bang for the buck, som det så prosaiskt heter, nu senast med deras Reference 18-slutsteg. I samband med den testen fick jag också låna den nya DAC-9, och har provat den både tillsammans med Reference 18 (mycket bra kombination) och andra förstärkare. Den har fungerat kopplad som förförstärkare plus att den naturligtvis också har fått fungera som enbart D/A-omvandlare. Dessutom kan den användas som hörlursförstärkare.
Många ingångar
NuForce DAC-9 är inhyst i en liten låda av ungefär samma storlek som en halvbredds studiomodul – det betyder i millimeter 215x60x400 (bxhxd). Vikten ligger på 3,2 kg. Den är estetiskt sett riktigt snygg och designmässigt i linje med firmans förstärkare, och strömförbrukningen är så låg som 9 watt, så den är inte dyr i drift heller.
Den har hela sex digitala ingångar. Först har vi USB-ingången, som har en liten plugin-modul för framtida uppgradering till att klara en högre bit-rate. Maskinen är specificerad att klara 24 bit/192 kHz, men USB-ingången kör idag med 24 bit/96 kHz. ”There are some Windows driver issues beyond Nuforce’s control and we have no choice but to postpone the availability of 192kHz USB function”, säger man från firman.
Så sitter en XLR-ingång (AES/EBU). Den tredje ingången har två anslutningar, en RCA och en BNC S/PDIF. Dock kan endast en av dem användas åt gången. Vid sidan om den sitter ytterligare en RCA och under den en optisk Toslink-ingång. Den sista digitala ingången är även den optisk och sitter på fronten där den delas med 3,5-mm-hörlursjacket, en lösning vi känner igen från vår Mac-dator.
Det finns både balanserade och obalanserade utgångar på baksidan.
Hörlursförstärkaren
Förutom 3,5-mm-hörlursjacket på fronten sitter där även ett 6,3-mm-jack. Dessa utgångar har sin egen volymkontroll i form av en liten ratt. Hörlursförstärkaren slås på när man vrider den lilla volymratten från noll, men utgången från DACen slås inte av när en lur är inkopplad.
Själva hörlursförstärkaren är riktigt bra och kan med fördel ersätta en dedikerad hörlursförstärkare, i varje fall upp till nivån där de börjar bli verkligt dyra. Här fanns både dynamik och en diskant man inte är bortskämd med på sådana här förstärkare. Dessutom var den förvånansvärt brusfri vilket gav en bakgrund av klass till musiken.
En intressant detalj: jag provade med samma lur försedd med en 3,5-mm stickpropp i båda uttagen, i 6,3-mm-jacket naturligtvis då med en adapter. Det var helt enkelt skrämmande så mycket sämre det blev med denna adapter! Tänk således på hur du kopplar och undvik onödigt skräp i signalvägen – det är alltid en bra grundtanke.
Styrning och annat
Apparaten kan (hjälpligt, det är inte helt lyckat i mitt tycke) styras från fronten på maskinen genom att man trycker på respektive siffra för att välja ingång. Volymen kan också styras, men på apparatens front sker regleringen i 1/99 steg för varje tryckning, och det hjälper inte att hålla in knappen. Volymen styrs därför bäst med fjärren, där också volymkontrollen accelererar om du håller in knappen.
Vald ingång visas med en lysande röd siffra i teckenfönstret och bredvid visas volymen i ett siffervärde (0-99). Längst till höger ses den samplingsfrekvens maskinen för tillfället arbetar med. Spelar du en vanlig CD från en transport står det således 44 i rutan. Allt lyser rätt kraftigt faktiskt, men det går att släcka teckenfönstret via fjärren.
Vill du använda DAC-9 som enbart D/A-omvandlare kan du ställa en fast utgång genom att köra upp volymen till 99 och sedan trycka en gång på volym upp på själva maskinen. Så är hela volymkontrollen bypassad och volymsiffran i teckenfönstret släcks för att indikera att den står i fast läge.
Det medföljer alltså en ”system-fjärrkontroll” i plast där endast få knappar kan användas till DACen. Du kan sköta volymen med de två upp/ned-knapparna. Mute-knappen, som både sitter i anslutning till DAC-knapparna och logiskt sett borde skött om mute, gör inte det. Det gör istället en knapp längst ned märkt M. Bredvid den sitter knappen S, som du kan stega fram genom ingångarna med. Bredvid den sitter knappen D som släcker alla röda tecken på DACen och gör den svart som natten. On- och off-knapparna fungerar inte.
Själva fjärren är inte synnerligt läcker (jag kunde ha skrivit att den känns väl billig) och med de få saker den kan styra känns det som något man borde tänka över igen från firmans sida. Den motsvarar inte riktigt kvaliteten på själva apparaten, även om både reaktionen och handhavandevinkeln är helt ok.
Det är viktigt att man stänger av NuForce DAC-9 EFTER man stängt av sitt/sina slutsteg. Den skickar ut en ordentlig puls när den stängs av… En gång råkade jag också ut för att den inte ville hålla inloggningen på källan utan vandrade över till nästa ingång hela tiden. Mycket frustrerande. En av/på rättade upp problemet och det dök inte upp igen.
Inuti
Vid konstruktionen har NuForce lagt vikt på enkelhet och kortast möjliga signalvägar. Man använder heller ingen form av sample-rate conversion, ingen negativ feedback och ingen uppsampling, firman säger att deras erfarenheter säger dem att sådant gör mer skada än nytta. Man använder två DACar som summeras för att optimera signal/brusförhållandet. Ett rykte säger att dessa DACar ska vara ESS9018 Sabre, men det har jag inte kunnat få verifierat.
Efter DACarna sitter ett ”unikt” passivt filter (Passive IV Digital Output Filter) som firman framhäver är en nyckel till apparatens prestanda och som ”assures lifelike musical reproduction”. Ibland är hifi-firmornas informationsmaterial mycket kreativt skrivet när det gäller att framhäva produkternas fantastiska företräden. NuForce är inget undantag, men det känns faktiskt inte så påtvunget som hos (rätt många) andra. Men regeln numera är många ord där man egentligen får reda på väldigt lite.
Lite värme gör susen
Den fick efterträda en integrerad Devialet-förstärkare med inbyggd DAC, en pjäs för över 100 000 kr. Genast stod det klart att NuForce DAC-9 är en särdeles bra allt-i-allo-omvandlare. Det första intrycket var att NuForce spelade en aning (och jag menar en aning – det är subtila skillnader vi talar om, men ändå absolut uppenbara) grövre och med allt lite mer up front än via Devialet, som i sin tur kanske kunde upplevas en aning åt andra hållet. Jag kunde också ha sagt att den spelade aningen mindre raffinerat än Devialet, men i gengäld gav NuForce lite mer värme och – ja, själ kanske man skulle kunna säga. Det finns två sidor av allt.
Jag har spelat tämligen mycket olikartad musik via DAC-9 och blivit mer och mer fäst vid apparaten. Det är något väldigt tilltalande i det sätt den spelar på, den presenterar liksom bara musiken på musikens egna villkor. Den försöker inte direkt försköna eller lägga till något, utom då som sagt kanske en liten doft av värme som generellt sett faktiskt gör att mycket musik glider ner lite lättare än den kanske gör via en del andra apparater. Men, utan att de vassa kanterna i musiken går förlorade, tack och lov.
Det gör att jag njutit i fulla drag av Joe Jackson Trio: Live music Europe 2010, där jag lätt kan transporteras tillbaka till Fabrik Hamburg där jag hörde det hela live. NuForce tar inte bort något av den speciella stämningen och instrumenten låter som de lät på plats. Eller i varje fall som mitt minne säger att det lät. Känslan förmedlas synnerligen fint, med andra ord.
Jag passade på att köpa k.d. langs senaste epos Sing it Loud i Ginzas monter på Sweetspot-utställningen i Jönköping i maj. Det är en väldigt välproducerad skiva som helt enkelt låter som en dröm via DAC-9. Här finns både kropp, själ och detaljer och jag kom på mig själv med att rysa över hur bra det lät när jag bara satt och smålyssnade en sen kväll utan andra ambitioner än att underhållas en smula. Det är så det ska fungera när man testar tycker jag, man får gärna knockas av välljudet när man har guarden nere istället för att sitta och dissekera återgivningen sönder och samman.
En dator är ju numera närmast en naturlig ingrediens i en hifi-anläggning och det kräver en DAC med USB-ingång för att få ordentligt ljud – speciellt om du har en PC. Det finns flera olika möjligheter att spela sin musik från datorn, välj den du trivs bäst med – och tycker låter bäst.
DAC-9 dyker direkt upp som ett utgångsval för datorn och så är det bara att spela. Jag valde Revolver från Beatles nydigitaliserade 09.09.09-utgåva. Här lägger man märke till att DAC-9 verkligen är inne och gräver ut innehållet – du får massor med detaljer och det är synnerligen lätt att följa olika stämmor och instrument. Känslan är att man verkligen får med allt och att DAC-9 i varje fall inte döljer något. Mycket bra.
Billig och bra
Jo, det finns bättre DACar som spelar mer subtilt och med ännu större musikalisk behållning. Men det får du också betala för, och NuForce DAC-9 är en relativt billig apparat som även är ett komplett digitalt försteg som kan klara i stort sett alla digitala format. Det gör att den totalt sett måste få ett synnerligen gott betyg. Ljudmässigt är den kanon, inte minst till priset, medan betjäningen ibland känns mer modern än helt välfungerande. Det ska du inte låta dig hindras av.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser