Tung processning är en av anledningarna till att man kan få väldigt hög bildkvalitet från de pyttesmå kamerorna som sitter på baksidan av mobiltelefoner.
Men som vi ofta ser i våra tester finns det en gräns för hur mycket avancerad bildbehandling klarar av att fixa till. Väldigt små bildsensorer har väldigt små pixlar och även om det sätts nya rekord i antal pixlar varje år så ser man begränsningarna i bildkvaliteten så fort bilderna förstoras på en större skärm.
Så länge man håller sig till mobilskärmen – för att inte tala om sociala medier – där tung komprimering förstör både upplösning, färgåtergivning och dynamik, är det omöjligt att se om bilderna är tagna med en iPhone 10 eller en 13 Pro.
Till exempel.
Fotografer som är vana vid att jobba med dyra kameror använder sällan sin mobilkamera till något väsentligt. Begränsningarna är för stora. Men det kan hända att de blir intresserade av Sonys nya kameramobil, Xperia PRO-I – där I står för Imaging –, för den har något som vi sällan ser i mobiltelefoner.
1-tums bildsensor – med en hake
De allra flesta mobilkameror har en liten bildsensor, men PRO-I har ett mycket större CMOS-chip som Sony har hämtat från sin kameradivision.
Vi känner igen det från Sony RX100 VII: en 20 Mp CMOS Exmor R-bildsensor som är en tum stor på diagonalen. Den har mycket större pixlar än vanligt: 2,4 µm. Som jämförelse har en Xperia 1 III en pixelstorlek på 1,8 µm och en iPhone 13 Pro 1,9 µm.
Den 1 tum stora sensorn används bara i en av mobilens kameror, som är en 24 mm f2,0 – med optisk bildstabilisering – som även har en f4,0-bländare. De andra två kamerorna är en 16 mm f2,2 och en 50 mm f2,4. Alla tre har 12 Mp-upplösning.
12 megapixlar? Vad hände med 20 Mp-sensorn från RX100 VII?
Sony har helt enkelt klippt i CMOS-sensorn här och där för att plats med alla tre kamerorna på baksidan. Därför är även bildytan mindre, det användbara bildområdet är beskuret från 1 tum till 1/1,31 tum i 4:3-format. Alltså 12 Mp i stället för 20.
Nackdelen med detta är att bländare f2 plötsligt blir f7,1 – eller f14,2 om man väljer f4 i kameramenyn på mobilen. Jämfört med Xperia 1 III är det inte så illa, där bländare f1,7 motsvarar f8,1. Som jämförelse har huvudkameran på iPhone 13 Pro med f1,5 en bländare som motsvarar f6,8. Allt omräknat till fullformatstorlek på bildsensorn och samma sak med de angivna brännvidderna.
Cinema Paradiso
Den relativt smala bländaren (som alla mobiler har) gör att man inte får fina bokeh-effekter, med suddiga och mjukt tecknande bakgrunder, utan att ha tung bildbehandling. Det kan ge en del oönskade effekter i bildera, som man aldrig får med en kamera som har bländare 2 eller större.
Sony har lånat mer än bara den stora bildsensorn från kameradivisionen. Bland annat en helt grym autofokus, med fokusspårning i realtid och 315 fasfokuspunkter som täcker cirka 90 procent av bildytan. Det är sådant vi förväntar oss att hitta i en Sony Alpha-kamera, inte i en mobiltelefon.
En annan sak vi är vana vid att hitta i Alpha-kameror är en hög funktionsnivå, med inställningar för video och stillbilder, vilket är helt ovanligt i en mobiltelefon. Men PRO-I har många av video- och fotoinställningarna som Sony-fotografer använder.
Man kan spela in video i 4K-kvalitet med 24 till 120 fps och antingen H.264- eller H.265-komprimering, i 21:9-format om man vill. Det finns faktiskt två video-appar i mobilen: Video Pro, som ger konventionell kontroll över exponering, fokus och ISO men som även har inställning för autoexponering, samt den mer avancerade Cinema Pro med Sony Venice-färgprofiler, pull-fokus och slutartider i frames från 1/24.
Mobiltelefonen kan också användas som monitor till en kamera, antingen via USB eller en HDMI/USB-dongel. Och den kan kopplas till Sonys 3,5-tums Vlog Monitor och en mikrofon via 3,5 mm-hörlursuttaget. Allt detta går att sätta på handgreppet från Sony som heter GP-VPT2BT, då har man en kompakt kamerarigg för video och stillbilder som styrs från handgreppet.
Stillbilder
Kamera-appen är lika avancerad och påminner som sagt om layouten i menyerna på en Sony Alpha-kamera. Här finns ett brett urval av inställningar och det går att välja ISO-värde från 100 till 12800, fokusspårning, ljusmätning, bildhastighet i upp till 20 bilder/s och 12-bitars råfiler (DNG).
Man kan också lagra JPEG, enbart eller tillsammans med råfiler, antingen internt eller på ett microSD-kort. Det finns dock inget inställningsalternativ för 10-bitars HEIF-filer.
Sony har försökt göra telefonen så användarvänlig som möjligt, med en separat inspelnings- och utlösarknapp, ett räfflat mönster på sidorna och ett fäste för en kamerarem. Det hjälper mer än man tror, för den smala mobilen ligger fint i handen. Jag blev snabbt bekväm med att hålla den i vänster hand, trädd mellan tummen och lillfingret, med höger hand som stöd och höger pekfinger på avtryckaren. Inte så olikt hur man håller en riktig kamera. Det finns även en liten knapp bredvid avtryckaren som kan programmeras.
Bildkvaliteten
I slutändan är det bilderna som avgör om PRO-I lever upp till namnet. Jag ska skynda mig att säga att bildkvaliteten är klart bäst från 24 mm-objektivet med 1-tumschippet. Den är bra även med vidvinkeln på 16 mm – och på 50 mm – men det är med 24 mm som bilderna visar sig från sin bästa sida.
De andra två bildsensorerna är mycket mindre, och betydligt känsligare för ströljus och bildbrus, men håller man sig till 24 mm och helst f2,0 så finns det inga andra mobiler som når upp till bildkvaliteten man kan få med PRO-I. Det är fullt möjligt att fotografera med upp till ISO 1600 utan att få för mycket brus. Färggraderingarna är genomgående oerhört bra och hudtonerna ser väldigt naturliga även i JPEG-format.
Vid 24 mm är skärpan också otroligt bra, men det ska sägas att den är det även med en iPhone 13 Pro om man jämför. Skillnaden är hur Sony-mobilen processar bilderna från 1-tumssensorn, i synnerhet när ISO-värdet kryper över 400. Det är först då man ser skillnaden mellan PRO-I och en vanlig mobil.
Vad som också är coolt med Sony-mobilen är att man får väldigt hög 4K-kvalitet och dessutom bra kontroll över filmerna. Det syns inte mycket rolling shutter eller artefakter, förutom lite mosquito-brus i svagt ljus.
Om man jämför med en vanlig kamera, som Fujifilm X100V eller Sonys nya a7 IV, så ser man snabbt att även mobiler med avancerad maskininlärning och tung processning har en lång bit kvar tills bildkvaliteten kan matcha bilddynamiken, färgåtergivningen och tonaliteten, för att inte tala om brus i svagt ljus. Som är en akilleshäl för alla mobiler, men i mindre utsträckning för PRO-I.
Men är den en bra mobil?
Det mesta av telefondelen i PRO-I är baserat på Sony Xperia 1 III. Som har en 21:9 OLED-skärm med 120 Hz och 4K-upplösning, och kan visa DCI-P3 gamut. Skärmen har lite av samma problem som vi har sett i andra Xperia-modeller, den är inte tillräckligt ljusstark och kontrastrik i solljus för att man ska se motivet ordentligt.
Slutsats
Sony Xperia PRO-I har den överlägset högsta bildkvaliteten av någon mobiltelefon vi har testat. Men observera att det först och främst gäller med den beskurna 1-tumsbildsensorn på 12 Mp. PRO-I är en förbaskat bra mobil på andra områden också, men den är helt klart mest intressant för de som behöver en mobiltelefon med den bästa kameran. För alla andra är en Xperia 1 III ett smartare val, i PRO-I betalar man en hel del extra för en dyr kamera och avancerade stillbilds- och videofunktioner.
Men tills vi testar Leicas Leitz Phone 1, som har en 1-tums CMOS-bildsensor med 20 Mp i full storlek, är Sony PRO-I den bästa kameramobilen där ute.