En gång i tiden hade alla som lyssnade på musik ute på stan antingen öronproppar eller små lätta hörlurar som Koss Porta Pro. Men 2008 vände artisten och producenten Dr Dre upp och ned på marknaden med sina hörlurar Beats by Dr Dre Studio. De var inte bara stora och designade hörlurar, de lät betydligt häftigare än något vi hade upplevt förr. Tack vare smart marknadsföring med kändisar bar snart alla coola ungdomar Beats-lurar.
Och det fanns en anledning till det. Lyssnar man på hiphop eller elektronisk dansmusik så är tung bas verkligen viktigt. Lyssna bara på ljudet ute på klubbarna, det är långt ifrån korrekt hifi. Vad Beats gjorde var att flytta ljudet från dansgolvet till ditt huvud. Det är så folk hört musiken när de varit på konsert eller varit ute och festat, och de är så de vill att det ska låta när de lyssnar på musiken ute på stan. Därav namnet streetlurar, i brist på en bättre svensk term.
Resten av branschen togs på sängen av Beats framgång. De tillverkade fortfarande traditionella tråkiga hörlurar för att lyssna på hemma. Att formgivning och attityd skulle vara viktigt var något helt nytt. Nu ser marknaden helt annorlunda ut och det finns fler hörlursmärken än någonsin. De flesta bara ett par år gamla. Och det de alla har gemensamt är att de försöker sälja på oss lurar i nya färger, med attityd och imponerande ljud. Men om någon idag kan slå Beats på deras hemmaplan, det är vad vi ska ta reda på i det här testet.
FJÄRRKONTROLLSPROBLEMET
Att ha en liten fjärrkontroll på hörlurssladden är väldigt praktiskt för att justera volymen, byta låt och pausa musiken. Eller för att svara om det ringer i mobilen. Problemet är att det inte finns någon standard för mobilerna. Fjärren brukar kunna pausa och starta musiken oavsett vilken mobil man har. Men att byta låt och ändra volym funkar antingen på iPhone eller på andra mobiler. Ibland finns hörlurarna i olika varianter. Vi har markerat i faktarutan vilken typ av mobil fjärren är gjord för.
VARNING FÖR BAS
Observera att det här testet fokuserar på bastunga lurar som ska få musiken att låta så imponerande som möjligt. Inte så korrekt som möjligt. Alltså är ett bra betyg i det här testet på inget sätt en generell rekommendation att köpa lurarna. Sitter du hemma i fåtöljen och smuttar på cognac och spisar jazz så kommer det att låta förfärligt.
TESTKRITERIER
Vi bad tillverkarna om deras direkta konkurrent till Beats Solo som är den bäst säljande luren i streetsegmentet. Lurarna skulle alltså ha sladd, fjärrkontroll, imponerande basåtergivning, ha en design som tilltalar ungdomar samt kosta runt 1 500 kronor.
I betygsättningen lade vi extra vikt vid hållbarhet, komfort, design och basåtergivning. Lurarna testades med musikfiler i bra kvalitet och spellistan innehöll betydligt mer hiphop och elektronisk dansmusik än normalt. Totalbetyget tog hänsyn till hur bra vi tyckte de matchade Beats målgrupp och vägde även in priset.
Polk Audio Hinge
Bas med balans
Bra allroundlurar men lite för lagom både i design och ljud för att klara konkurrensen.
Philips M1MKII
Inte coola nog
Utseendet har inte tillräcklig attityd och ljudet är för neutralt för att vara streetlurar.
Pioneer SE-MX7
Klubbljud på skallen
Håller med besked löftet om att leverera dansgolvets pumpande bas även ute på stan.
Sennheiser Urbanite XL
Kontroll och kraft
Sennheiser överraskar med ett ljud som funkar för mer än bara klubbmusik.
JBL Synchros S300
Livekonsert på huvudet
Bekväma och prisvärda lurar som funkar bra för tunga rytmer ute på stan.
Sol Republic Tracks HD
Flexibel basmästare
Utbytbara delar i mängder av färger och ett imponerande ljud men tveksam komfort.
Beats by Dre Solo 2
Bästa Beatsen
Med bättre byggkvalitet och klarare ljud känns Beats för första gången värda pengarna.
Monster DNA On-ear
Volymkänsligt basmonster
Kul utseende men lite väl plastiga och det tunga ljudet håller inte hela vägen.
Skullcandy Aviator Roc Nation
Stil över funktion
Aviator funkar bättre med rock än elektronisk musik och de känns inte speciellt tåliga.
Marshall Monitor
Rocklurarna
Marshalls lurar är precis så mycket rock’n’roll som man kunde hoppas på.