TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sony PHA-3AC

Enorm uppgradering till lurarna

Sonys lilla förstärkare låter fantastiskt och klarar HD-ljud med glans.

Av / 2015-02-24 - 06:00
Sony PHA-3AC

Ljud & Bild tycker

  • Felfri ljudkvalitet och praktiska ingångar gör Sonys lilla förstärkare till ett attraktivt alternativ för alla som vill ha så bra ljud som möjligt i hörlurarna.
  • Den behöver definitivt batteridrift och är dessutom alldeles för dyr.

Den låter fantastiskt och lyfter varje hörlur. Sonys lilla hörlursförstärkare stöder de flesta ljudformat också. Även så kallat HD-ljud, eller Hi-Res Audio som Sony kallar det.

PHA-3AC har nämligen en inbyggd digitalomvandlare (DAC) som tar hand om signalbehandlingen i stället för att den görs i datorn.

Förstärkaren har tre digitala ljudingångar: USB, mikro-USB och optisk, men även en analog ljudingång som dessutom kan fungera som ljudutgång. Men det är på fronten det händer. Där sitter nämligen ett par 3,5-millimeters minijack-utgångar förutom den vanliga stereoutgången. De två minijack-kontakterna är för höger och vänster kanal och passar hörlurar som Sony MDR-Z7 där man kan koppla in balanserade kablar för att få ännu bättre ljud.

Sony-förstärkaren finns för övrigt i två versioner: PHA-3 och den vi testar här, PHA-3AC. Den förstnämnde har ett inbyggt laddbart batteri med ungefär sex timmars batteritid medan AC-versionen behöver en 5-volts nätdel.

Annars är de likadana, och bortsett från att batteriversionen inte lämnar full effekt ur hörlursuttaget när den kör på batteri så kan förstärkaren användas med ett brett urval av hörlurar. Den orkar elektriska motstånd upp till 600 ohm och kan användas med såväl öronsnäckor som relativt tungdrivna och stora hörlurar.

Annons

Gnistrande ljudkvalitet
Ljudet är fantastiskt klangrikt och fylligt. Sony säger att förstärkarens DAC (32-bitars ESS Sabre 9018) klarar filer med upp till 32 bit/384 kHz-upplösning. Men den stöder DSD-filer också (DSD64 och128), som i dagsläget inte är så utbredda men som finns på en del webbplatser.

Den är alltså förberedd för det mesta i högupplöst väg och det ingår dessutom kablar till smartmobiler som kan kopplas till digitalomvandlardelen via USB-porten på baksidan. Spelar man MP3-filer kan man aktivera DSEE HX med en knapp på sidan, som Sony hävdar ska ge ett bättre ljud med lågupplösta, komprimerade ljudfiler.

Jag kan däremot inte säga att jag märkte någon skillnad på om DSEE HX-knappen stod i av- eller på-läge, det påverkade inte ljudkvaliteten.

PHA-3_Rear_140808
Mikro-USB-kontakten kan användas om man vill koppla mobiltelefonen direkt till DACen.

PHA-3AC låter nämligen strålande jämt. Jag använde en Mac och en iPhone – båda inkopplade direkt till digitalomvandlaren via USB och optisk kabel, Sony-förstärkaren lät exceptionellt bra hur jag än gjorde.

Brahms ”Requiem”, med bland annat Cheryl Studer som solist, lät stort och rikt på klanger. Ljudbilden får inte samma djup som med Oppo HA-1 och inte samma 3D-känsla som med McIntosh MHA100, men med tanke på priset måste jag erkänna att ljudkvaliteten tillhör det översta skiktet. Den billigare Fostex HP-P1 – som också går på batteri – kommer väldigt nära Sony-förstärkarens klangkaraktär. Men Sonyn drar ifrån när man kör ut ljudet genom de balanserade utgångarna.

Basen är djup, kontrollerad och potent, medan mellanregistret är mjukt, öppet och fylligt. Ännu bättre är kanske diskanten, som är superluftig och har kristallklara detaljer. Ska jag sätta fingret på något så måste det vara att stereoperspektivet inte är lika brett som jag vill ha det. I just den disciplinen föredrar jag Fostex-förstärkaren.

Slutsats
Även om priset är i högsta laget så finns det inte mycket att klaga på när det gäller funktioner och ljudkvalitet. Jag skulle nog föredra versionen med batteridrift, då blir förstärkaren plötsligt bärbar och mycket mer praktisk. Under alla omständigheter är PHA-3AC en seriös DAC med ett briljant ljud som passar lika bra på skrivbordet som i vardagsrummet eller studion.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

AirPods har aldrig varit bättre

Visst kan Google göra hifi

De smartaste hörlurarna från JBL

Vi har testat de häftigaste hörlurarna från B&O

Här får du mycket för pengarna

Öppet är ännu bättre – men också dyrare

Sluten design möter öppet ljud

Öppen ljudbild i ett slutet rum

Heta proppar premiumklassen

Sex premiumhörlurar: Vem tar över tronen?

ANC-hörlurar med ett extra trick

Ungdomliga hörlurar gör rent bord

Ljud & Bild