Svenska Ilicon har specialiserat sig på att ersätta topparna på universella öronproppar med egna 3D-printade toppar av silikon. De nya topparna görs efter gjutning eller 3D-skanning av användarens öron. Detta kan göras hos en audionom – och de som bor nära Ilicons kontor i Jönköping kan få det gjort direkt hos dem.
Jag har själv haft äran att testa Ilicons anpassade silikontoppar, som förutom att ge en perfekt passform faktiskt förbättrade ljudet ganska dramatiskt i vårt testexemplar av ACS Evolve Studio Universal. De kändes först lite tunna i men blev plötsligt mer fysiska och markant tightare. På samma gång förbättrades den övergripande dynamiken, tack vare ett filter som utjämnar trycket i öronpropparna och som även släpper ut lite ljud och tar bort känslan av att vara under vatten.
Ilicon med balanserat membran
Nu har Ilicon tagit allt ett steg till och satt ihop ett par helt 3D-printade in-ear-monitorer. Med två element i varje, varav det ena är ett 10 mm baselement och det andra är ett så kallat balanserat membran som förser örat med det övre frekvensregistret.
Ett balanserat membran skiljer sig från ett vanligt dynamiskt element genom att det har en extra magnet. Membranet är upphängt mellan två magneter som var och en växelvis skjuter membranet åt vart sitt håll. I stället för att bara ha en magnet som både trycker och drar från ena sidan. Resultatet är bättre kontroll över start och stopp, och på så sätt bättre dynamik och renare ljud.
3D-utskriftsteknik
Ett argument mot mjuka toppar är att element och interna kablar lättare kan skadas, till skillnad från hårdplast där allting sitter helt fixerat.
Ilicon har löst detta med avancerad 3D-utskriftsteknik, som formar silikonpluggar med ett komplicerat kanalsystem. I stället för att komponenterna gjuts in i silikonet kläms de fast i olika luftfickor. Kablarna ligger lösa i kanalerna. Skulle det bli ett glapp någonstans eller något anat problem uppstår är det enkelt att reparera, i stället för att göra helt nya proppar.
Utbytbar kabel
Ilicon har valt en kabel från Shure (EAC64CL). Den har MMCX-kontakter som är ganska vanliga bland öronproppar. Det betyder att du enkelt kan byta ut kabeln mot en annan från ett annat märke eller en annan längd, eller om du till exempel vill ha en balanserad.
Ljudfilter
Precis som med Ilicons 3D-printade örontoppar sitter det ett ljudfilter i varje öronpropp. Ett par filter ingår i priset och du kan själv välja hur mycket ljud utifrån som ska dämpas. Svart filter dämpar mest, turkos dämpar minst. Det vita filtret dämpar mest linjärt av dem alla, ungefär 15–17 dB jämnt över hela frekvensregistret.
Enligt min erfarenhet är det det vita filtret som ger den mest naturliga känslan, inte minst som musiker på scen, eftersom ljudet från publiken och omgivningen dämpas jämnt vid alla frekvenser. Jag provade till och med under en konsert med mitt band. Detsamma gäller för dagligt bruk med musiklyssning: omgivningen dämpas men låter mer luftig och naturlig än när man stoppar i ett par helt täta öronproppar.
Så låter Ilicon hypƐar CIEM’s
Har man väl provat specialgjutna öronproppar kan det snabbt bli en besvikelse att lyssna med universalproppar efteråt. De trillar ut, tätar inte ordentligt och det är svårt att få likadant ljud i båda öronen.
Precis som med andra formgjutna öronproppar kräver hypƐar CIEM’s att man skruvar in dem lätt i örat, men det är lättare med dessa än med hårdplast tack vare det mjukare silikonet. Processen är inte heller smärtsam, vilket den kan vara med hårdplast – om man inte smörjer in dem först.
När det är klart är det bara att njuta. Vilket ljud! Musiken framträder med ett stort och läckert mellanregister där stora sångröster får en realistisk nerv som måste upplevas. Basregistret är fylligt och energiskt, och både basgitarr och bastrumma låter både fysiskt och äkta.
Behöver en del förstärkarkraft
Nu finns det förstås öronproppar som är mycket mer lättdrivna än de här, för här måste man dra på lite för att få tillräckligt högt ljud. Men inte på ett sådant sätt att det är svårt att spela tillräckligt högt – och om de vore för känsliga skulle man tydligare höra suset från den en trådlösa monitormottagaren man använder live. Vilket är en utmaning för till exempel Ultimate Ears UE-18+ Pro.
Öronproppar ger ofta ifrån sig en del irriterande ”undervattensljud” när man sväljer, men det slipper man här på grund av filtret. Väldigt smart, och dessutom gör det att dynamiken låter mer frigjord.
Bättre dynamik med filter
När jag byter ut filtret mot en helt tät plugg låter allt lite plattare och tamare, även om man fortfarande hör att det är samma öronproppar. Men den extra transientresponsen man får med filtret är något jag uppskattar, annars blir det lite väl försiktigt. Ändå är dynamiken inte riktigt i samma klass som med Ultimate Ears UE 18+ Pro – fast så kostar Ilicon bara en tredjedel så mycket också.
Mer närliggande är att jämförelse är med ACS Evolve. Jag har bara Universal-versionen att jämföra med, men då tillsammans med Ilicons 3D-printade silikontoppar. Inte riktigt samma. Hur som helst har hypƐar CIEM’s ett betydligt mer dynamiskt och levande ljud.
Som en bonus för musiker kan man höra mycket av stämningen från lokalen genom brusfiltret, vilket kan innebär att monitorteknikern slipper ställa in ambiensmikrofoner.
Slutsats
Ilicon hypƐar CIEM’s är ett par särdeles välljudande öronmonitorer. Mjukt silikon som är 3D-printat efter öronskanning ger perfekt passform. Ljudet är förstklassigt, oavsett om man är livemusiker eller vill ha något som låter riktigt bra med musik.
Det coolaste med de här – bortsett från den mjuka och sköna passformen, som ger bättre tätning när man rör käkarna – är ventilerna med dämpningsfilter som utjämnar trycket och även släpper in en del av publikstämningen i örat. Så man är inte riktigt helt inne i sin egen bubbla när man står på scen.