De franska ljudinnovatörerna på Devialet har äntligen släppt sin andra generation helt trådlösa öronproppar: Gemini II. Med adaptiv brusreducering, förbättrad ergonomi och ljudkvalitet utlovar de här propparna premiumupplevelser, trots en mer kompakt formfaktor än föregångarna.
Utseendemässigt påminner även dessa om de trådlösa Phantom-högtalarna och det är verkligen ingen nackdel. Helt enkelt läckert.
Enligt pressmeddelandet har Devialet kokat ner 15 års ljudforskning i de här öronpropparna. Bland höjdpunkterna finns den nya adaptiva brusreduceringen som dynamiskt anpassar sig efter örats unika form. Detta ska ge bättre dämpning och färre artefakter.
Vinddämpning och gulddetaljer
En annan innovation är aktiv vinddämpning (AWR). Den ska minska problem med vindbrus och ge bättre samtalskvalitet när man pratar i telefon. Sådana löften ser bra ut på papper, men hur är de i praktiken?
Jag har testat den guldpläterade Opera de Paris-versionen av Gemini II under en längre tid. Gulddetaljerna på fodralet och öronpropparna bidrar till en exklusiv känsla. Det nya fodralet har också fått en mer praktisk storlek.
Bara färgen skiljer
Observera att det bara är färgen med gulddetaljer som skiljer Opera de Paris-utgåvan från de andra. Prestanda och gränssnitt är identiskt, därför utvärderar jag produkten utifrån priset på standardversionerna. I stället får du själv avgöra om gulddetaljerna är värda ett 50 procent högre pris.
Funktioner
Öronpropparna har touchfunktioner, som kan anpassas efter egna önskemål i mobil-appen. Där finns även en 6-bands grafisk EQ om man vill fintrimma ljudet.
Det går att välja mellan brusreducering och omgivningsljud, men inte inaktivera båda. Jag hade gärna kunnat stänga av brusbehandlingen helt, för att använda all förstärkarkraft till att återge musik på ett så dynamiskt sätt som möjligt.
Precis som de flesta andra trådlösa öronproppar är Gemini II IPX4-klassade för vatten- och svettålighet. De stöder Bluetooth 5.2 med aptX-ljudkodeken för att ge Android-användare bättre ljud. Det kan i vissa fall vara bättre än AAC som iPhone-användare är bundna till. Men i den här kvalitetsklassen skulle vi vilja se aptX Adaptive eller till och med aptX Lossless, som stoltserar med förlustfri CD-kvalitet via Bluetooth. LDAC, vilket också är väldigt nära CD-kvalitet, saknas också.
Inget rumsligt ljud
Nu för tiden pratar alla om immersive sound – eller spatial audio, om du så vill. Något förenklat är det ett slags 3D-effekt för ljudbilden i ett par hörlurar. Devialet-propparna har däremot ingen sådan funktion. För min del är det ingen brist, mer än kanske när jag ska titta på en film på mobilen. Musik föredrar jag ändå i ren stereo. Men för somliga kan nog detta uppfattas som en brist.
Batteritid
Gemini II uppges ha en batteritid på upp till 5 timmar kontinuerlig uppspelning. Laddfodralet ger ytterligare 17 timmar, vilket ger en total användningstid på 22 timmar. Detta är något mindre än föregångaren, förmodligen på grund av det mer kompakta formatet. Det är fortfarande en helt normal batteritid för premiumhörlurar i dag. Vissa konkurrenter har dock mer än 30 timmars total batteritid med fodralet.
Kristallklart ljud
När det gäller ljudet levererar Gemini II imponerande öppenhet, detaljer och balans. Så fort propparna stoppas in i öronen hör man att ljudet anpassar sig efter hörselgångarna. Det ger en vansinnigt bra tonalitet och dessutom ett centrum i ljudbilden som är få öronproppar förunnat.
Basen i Caroline Polacheks Crude Drawings of an Angel går djupt, som att ha en subwoofer i örat. Men den maskerar ingenting uppåt, i stället är mellanbasregistret väldigt väl avstämt med en tjusig klang och en sällan skådad transparens. I detta avseende påminner de vagt om Jabra Elite 10, fast Jabra-propparna är tunnare i djupbasen.
Både Bowers & Wilkins Pi7 S2 och Sony WF-1000XM5 har varmare och fylligare bas, men den är även ”tätare” och mindre upplöst än i Gemini II.
Mellanregistret klingar alldeles utmärkt och oavsett om det är djupare mansröster eller kvinnliga sopraner som står för underhållningen så framträder de med stor dynamik och massor av detaljer. Det är rent allmänt svårt att komma på några svagheter, så låt det vara sagt att typen av kodek som används inte alls är det viktigaste. Gemini II är ett levande bevis på att det fortfarande finns mycket hög ljudkvalitet i komprimerade ljudformat.
Värre med rock
All akustisk musik låter så bra att jag inte kan minnas att jag hört bättre i några trådlösa öronproppar. Helt enkelt sagolikt bra. Till skillnad från föregångarena tycker jag också att Gemini II spelar mer än tillräckligt högt. Jag saknar ingenting alls.
Men det är bara tills jag sätter på hårdrocken. Rock och metal har oftast en mycket mer tättpackad ljudbild än akustisk musik, och det finns nästan lika mycket energi i alla frekvensområden – samtidigt. Då verkar det som om en limiter eller kompressor aktiveras i öronpropparna, eftersom ljudet blir mycket tamare, och plötsligt tycker jag inte att det blir tillräckligt högt heller. När jag spelar metal vill jag ha det högt, men EU-reglerna förstör allt det roliga. Av den anledningen föredrar jag trådbundna hörlurar när jag lyssnar på metal.
Detta är så klart inte Devialets fel, i stället kan man säga att det är smart att anpassa ljudnivån automatiskt efter innehållet. När man får alla frekvenser på en gång kan man lättare bli hörselskadad än när en enkel pianoton eller en kontrabassträng sticker ut från en annars tyst ljudbild. Men det finns öronproppar som har mer tryck när man lyssnar på rock, bland annat Sony och JBL, och speciellt Denon PerL (efterträdaren till Nura NuraTrue, test är på gång) har betydligt mer kraft.
Jag hittade ett hack till Gemini-föregångaren, genom att jag justerade alla frekvenser på EQ:n i appen. Då blev ljudnivån högre. Det gör den inte med Gemini II, som ständigt övervakar ljudet och inte tillåter att volymen blir för hög. Synd.
Samtalskvalitet och brusreducering
Till sist ett par ord om brusreducering och samtalskvalitet. Enligt Devialet går de hand i hand, eftersom samtalskvaliteten gynnas av den effektiva vindreduktionen. Och vindbrus hörs det faktiskt väldigt lite av, vilket jag märkte under en promenad ute i vinterblåsten. Brusreduceringen är också generellt sett mycket bra. Kanske inte lika effektiv som i Sony WF-1000XM5, men ändå definitivt tillräckligt effektiv och därför riktigt funktionell utomhus.
Samtalskvaliteten är däremot något helt annat. Mottagaren i andra änden hör visserligen vad användaren säger, men rösten låter hermetisk och digital, med för tunt mellanregister. Den här egenskapen delar Devialet visserligen med många andra hörlurar, men får se sig besegrade av bland annat Sony WF-1000XM5 som har en mycket mer naturlig röståtergivning. Bang & Olufsen Beoplay EX återger också tal bättre än Devialet Gemini II.
Devialet Gemini II: Slutsats
Devialet Gemini II är ett fantastiskt välgjort par öronproppar. Kanske extra eleganta i guld, som här i testet, men även om du vägrar betala 50 procent mer än standardpriset så har du vackra saker att se fram emot.
Öronpropparna imponerar med sitt öppna och detaljerade ljud, sin effektiva brusreducering och sin eleganta design. Akustisk musik låter bättre än nästan allt annat på marknaden. Rock med mycket mättad ljudbild verkar däremot hållas tillbaka av den automatiska volymbegränsningen. Det finns konkurrenter med mer tryck i rock/metal.
Av den anledningen får Devialet Gemini II vår varmaste rekommendation för klassiskt, jazz, pop och vismusik, med andra ord allt utom musik där ljudbilden är mättad av en vägg av distade gitarrer.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser