Bang & Olufsen har alltid varit synonymt med premiumljud och -design, och med Beoplay H100 går de ett steg längre. Detta är ett par trådlösa, brusreducerande hörlurar som stavar Premium med stort P. Det här är inte bara en produkt, utan en styrkedemonstration. Och ett firande av företagets hundraåriga arv.
Design och byggkvalitet
Redan vid första anblicken är det tydligt att H100 är en produkt som tillhör en klass för sig. Aluminium präglar både kåporna och huvudbygeln, med släta polerade ytor och mjuka kanter som vittnar om hantverksmässig precision. Vridhjulen som styr volym och brusreducering påminner om exklusiva urtavlor, en detalj som understryker hörlurarnas lyxstatus.
Färgen på testexemplaret är Infinite Black, det vill säga svarta kuddar och bygel, men med detaljer i neutral aluminium. Det är läckert, som ett highend-armbandsur i stål som inte ser särskilt dyrt ut för den oinvigde, men som finsmakare nickar gillande åt. Två andra färgkombinationer är mer bling: Hourglass Sand (ljusgrå och guld) och Sunset Apricot (beige och roséguld).
Öronkuddarna av lammskinn är otroligt mjuka och bekväma och bärväskan, som påminner om en exklusiv handväska, fullbordar intrycket av en produkt som är lika mycket en modeaccessoar som en musikförmedlare.
Bekvämlighet
Mycket aluminium ger en vikt på hela 370 gram och för att hålla allting stabilt följs det av ett fast, men inte alls obehagligt, tryck mot huvudet. Det ger bra passform, även under rörelse.
Komforten är generellt sett väldigt bra, även om kåporna kan kännas lite små för användare som har större öron. För min del sitter H100 bekvämt även när jag har på mig läsglasögon.
Ljudformat
Beoplay H100 kommer i løpet av neste år til å støtte Bluetooth-kodeken LDAC, som klarar upplösningar upp till 24 bit/96 kHz, men då med en viss förlust av ljudkvaliteten. Däremot finns det tillräckligt med bandbredd för att 16 bit/44,1 kHz-ljudfiler (CD-kvalitet) släpps igenom i princip förlustfritt. Denna kodek var dock inte tillgänglig under testperioden, då fanns bara den mindre bra AAC-kodeken (256 kbit/s). iPhone-användare kan ändå bara använda AAC, det är bara Android-användare som kan njuta av det bättre Bluetooth-ljudet. Det ska dock påpekas att AAC också klarar en tillräckligt hög kvalitet för att det ska finnas en poäng med så bra hörlurar som möjligt, man tappar bara den sista lilla delen av detaljerna.
H100 har även en inbyggd USB-DAC, och med en kabel från en dator eller mobiltelefon stöds musikfiler upp till 24 bitar/96 kHz. Helt förlustfritt. Detta är också vad jag har använt mest för att testa ljudkvaliteten. Speciellt iPhone låter betydligt bättre med en USB-kabel, man hör till exempel mer luft och en större stereobild på grund av bättre upplösning i övertonerna. Intressant nog är den maximala ljudnivån pyttelite lägre med kabel.
EarSense anpassar ljudet
En ny funktion som bidrar till bättre ljudkvalitet är EarSense-tekniken. Under en personlig genomgång med B&O förklarade den globala produktchefen Clément Lebel:
– EarSense upptäcker om du bär glasögon, eller om du har en frisyr som förhindrar att öronkåporna förseglar öronen helt perfekt. Ljudet blir annorlunda då, men EarSense övervakar och anpassar sig hela tiden.
Tekniken ser med andra ord till att ljudet optimeras, beroende på hur hörlurarna sitter på huvudet.
Så låter Beoplay H100
Ljudmässigt är det helt uppenbart att H100 hör hemma en bra bit upp i premiumsegmentet. Musikens detaljer flödar, utan att vara påträngande. Toner separeras väldigt väl, det går inte att skönja några missfärgningar. Basresponsen är dessutom precis och naturlig, utan den överdrivna fyllighet man hittar hos vissa konkurrenter. Allt låter bara så naturligt och helgjutet att man kan njuta av vilket musikstycke som helst – oavsett musikstil – med stor övertygelse.
Detta kommer fram tydligt i låten Allthetimeevenwhen med jazzgruppen Fieh. Kantslagen på virveltrumman har bra snärt, bastonerna är naturliga och supersköna att lyssna på. Bastrumman har fysik, utan att överdriva. Mellanregistret är bättre upplöst än i exempelvis Bowers & Wilkins Px8, och publikfavoriten Sony WH-1000XM5 låter betydligt mer svulstig och onaturlig i basen än H100.
Om jag ska klaga på något så måste det vara att det övre mellanregistret är aningen dämpat, så att sångröster och vissa instrument, som virveltrumma, inte är riktigt lika framträdande och attackerande som jag hade velat. Här får B&O se sig besegrade av Focal Bathys. Men det finns gott om luft i toppregistret och ljudet är väldigt öppet och detaljerat.
Dynamiken är bättre än i föregångaren H95, men fortfarande aningen försiktig, speciellt på högre volymer. Det blir tydligare i energiska låtar som Lizzos About Damn Time och Eminems Houdini, där H100 håller igen lite där de egentligen borde sparka ifrån sig. Men det maximala ljudtrycket har förbättrats sedan jag testade föregångaren H95. Goda nyheter för H95-ägare är att det kommer en uppdatering som höjer maxnivån även där.
Hur som helst är akustisk och klassisk musik helt fantastisk i H100, medan de som föredrar elektronisk pop och rap på höga volymer kan tycka att andra alternativ är mer underhållande.
Brusdämpningen
Bang & Olufsen har arbetat mycket med brusreduceringen. Så här säger Clément Lebel:
– Vi har gjort en del interna mätningar och jag kan berätta att brusreduceringen är dubbelt så bra som i H95. Transparensläget (omgivningsljudet) är fyra gånger så bra som H95, och ljudnivån är dubbelt så hög som H95.
Mitt första möte med brusreduceringen var dock problematiskt. Där satt jag, på ett flygplan på väg till London, med massor av läckage i vänster kanal. Hur jag än jobbade med placeringen av öronkåporna fick jag inte till det. Detta berodde på att Transparency Mode, alltså omgivningsljud, var aktiverat i den vänstra öronkåpan så att ljudet från kabinen släpptes in. Så fort jag landade kontaktade jag Bang & Olufsen och det visade sig att mitt testexemplar hade en tidigare utvecklarversion av programvaran. Innan jag flög tillbaka hem den eftermiddagen hade jag fått en uppdatering med rätt version i appen, så flygningen hem gick mycket bättre.
Brusreduceringen i H100 är tillräckligt effektiv och fungerar när man flyger. Men den är ändå inte lika klassledande som B&O själva ger intryck av. Även om den är dubbelt så bra som i H95 så går den inte att jämföra med vare sig Sony WH-1000XM5 eller XM4, eller Sennheiser Momentum 4 Wireless. Speciellt lågfrekvent brus under 1 kHz, som är det man i första hand utsätts för på flyg och tåg, skulle jag vilja dämpades ännu bättre. Över denna nivå dämpar H100 bra och jag tycker också att de dämpar jämnt över hela frekvensområdet, så att brusdämpningen känns mer naturlig än hos vissa andra.
Omgivningsljud
De gånger man vill göra tvärtom – alltså släppa in så mycket av omgivningen som möjligt – så är H100 kanske bäst av alla. Detta är kanske den mest naturliga återgivningen av ljud utifrån jag har hört från ett par hörlurar. Att gå en promenad i skogen med favoritpodden i H100, samtidigt som man upplever naturens ljud som autentiska, är ett nöje jag kommer att sakna. Och att höra min egen röst utifrån så naturligt under telefonsamtal och digitala möten (även kallat medhörning) är något jag verkligen kan uppskatta.
Själva samtalskvaliteten är bra, inte minst tack vare så många som tio inbyggda mikrofoner. Här får man extremt effektiv brusdämpning av omgivningen. S-ljud och andra sibilanter från användaren kommer visserligen igenom lite komprimerade och hårda till mottagaren, men jag är imponerad av hur tydligt de låter även i bullriga miljöer – till exempel kontorslandskap.
Udda equalizer
Appen har ett unikt förhållningssätt till equalizerfunktionen, med en tvådimensionell yta där användaren kan justera ljudet längs två axlar. B&O spelar på känslor i stället för matematik, där man manövrerar steglöst mellan Ljus, Varm, Avslappnad och Ivrig. Det ger visserligen flexibilitet, men känns oprecist för den som vill ha mer specifik frekvenskontroll. Jag vill till exempel öka frekvensregistret mellan 5 och 7 kHz för att få lite mer klarhet i sångröster och instrument. Men gränssnittet är inte tillräckligt exakt för att göra det.
Hållbarhet och långsiktighet
Något man bör uppskatta med H100 är fokus på hållbarhet och lång livslängd. Alla delar är nämligen utbytbara, och öronkuddarna och den inre huvudbygeln kan enkelt bytas ut av användaren själv. Enligt B&O är alla komponenter till 100 procent reparerbara, vilket står i skarp kontrast till ”slit-och-släng”-mentaliteten som präglar stora delar av elektronikbranschen.
Detta långsiktiga fokus är något som B&O redan har hållit på med ett tag. Under ett besök på Bang & Olufsens fabriker i Struer, Danmark, kommunicerades företagets hängivenhet för kvalitet och hållbarhet tydligt. De har till och med en särskild fabrik – Fabrik 3 – som är dedikerad enbart för reparation och restaurering av gamla B&O-produkter, med en imponerande framgångsfrekvens på 97 procent. Här handlar det om att skapa produkter som håller livet ut och den här filosofin har till sist även nått hörlurarna.
Pris och värde
Med ett pris på 17 000 kronor är H100 bland det dyraste man kan sätta på huvudet, och med god marginal de dyraste trådlösa hörlurarna jag har testat. En markant ökning från föregångaren H95 som vid lanseringen kostade 8 500 kronor.
Även om ljudkvaliteten inte på egen hand kan motivera prislappen måste man titta på totalpaketet. För ja, ljudet är väldigt bra. Och den exceptionella byggkvaliteten, satsningen på hållbarhet och livslängd (de kan repareras under en hel livstid), den övergripande känslan av lyx och det faktum att Bang & Olufsen är ett statement-varumärke bidrar till att försvara prisnivån ytterligare. Om det räcker är upp till var och en att avgöra.
Slutsats
Bang & Olufsen Beoplay H100 är ett imponerande stycke ingenjörskonst och design. De har ett balanserat och detaljrikt ljud, enastående byggkvalitet och ett löfte om hållbarhet som få andra kan matcha.
Ändå är priset så högt att det kommer att exkludera de allra flesta. Det är nog också poängen, eftersom detta inte är hörlurar för den genomsnittliga konsumenten utan snarare för den kräsna audiofilen som uppskattar premiummaterial, hantverk och ett namn med ett århundrade av hifi-historia i bagaget.
För rätt köpare – en som värdesätter lyx och är villig att betala för det – representerar H100 det yppersta av vad trådlösa hörlurar kan erbjuda 2024.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser