Om du aldrig har hört hur riktigt highend-ljud låter så skulle jag nästan vilja säga att du har haft tur. För om du väl har lyssnat på en stereoanläggning för 100 000 kronor, eller ännu mer, så känns det lite fjuttigt att gå tillbaka till soundbar-högtalaren som står i vardagsrummet. Kanske lika bra att inte veta vad man går miste om.
Men tänk om jag skulle säga att du kan få det där drömljudet och bara behöver punga ut med en dryg tiondel av priset? Då börjar det bli intressant! Det enda du måste göra avkall på är att dela musiken med andra. Å andra sidan kan du lyssna med samma ljudkvalitet nästan var som helst. Jag pratar nämligen om hörlurar.
Om du frågar mig vilka som är mina favoriter bland hörlurar så är jag frestad att svara Audio-Technica ATH-ADX5000. Kanske de bästa öppna hörlurarna jag har hört för 20 000 kronor och spelar på många sätt byxorna av de berömda Sennheiser HD 800 S. Ljudet är exceptionellt välbalanserat och de sitter som en dröm på öronen. Men att hörlurarna är öppna innebär att de är låsta till hemmet eller kontoret. Man tar inte med sig sina öppna hörlurar särskilt ofta.
Slutna är mer bärbara
Då behöver man slutna hörlurar. Det bästa ljudet jag har hört från sådana är också signerat Audio-Technica. De heter ATH-L5000 och slår allt annat i ljudväg. Problemet är att de inte passar mitt huvud. Kåporna kan inte finjusteras vertikalt eftersom det saknas ett viktigt gångjärn. Så de passar bara ett fåtal utvalda huvudformer. Och så har vi priset: vi snackar 40 000 kronors vansinne!
Titan
Nu är den japanska tillverkaren på banan med ett par slutna hörlurar för en dryg tredjedel av vad L5000 kostar. Nämligen AP2000Ti. Vi pratar fortfarande äkta highend, med kåpor av ren titan för att hålla vikten nere. 300 gram får betraktas som lättvikt i den här pris- och kvalitetsklassen.
Titankåporna är vackert blanka, med drag av grått. Men var medveten om att de också suger åt sig fettfläckar och fingeravtryck. Är du mån om utseendet så kan det vara en fördel att ha en torr mikrofiberduk lätt tillgänglig.
Kuddarna är tjocka, i mjukt skinn för att vara sköna när man lyssnar länge. Konstruktionen är också mer genomtänkt, kåporna är försedda med gångjärnet som saknas på L5000. Alltså passar de nästan alla huvudformer. Undertecknads också. Och låt mig tillägga: wow, vilken skön passform!
Varje högtalarelement har en diameter på 53 mm, och som i de mycket dyrare L5000 är membranen belagda med ett lager av konstgjord diamant för att få optimal styvhet. Det gör dem också bättre på att återge höga frekvenser, i detta fall upp till 40 kHz. Detta gör dem också bättre lämpade att återge högupplöst musik, så att de höga frekvenserna inte i stället resulterar i oönskad förvrängning i det hörbara registret.
Audio-Technica utlovar också ett effektivt luftflöde tack vare optimal placering av högtalarelementet i huset. Allt för att återge mellanregister och diskant med en mer transparent karaktär, inte helt olik den som den vi känner igen från öppna hörlurar.
Bärbart?
Highend-hörlurar kräver nästan alltid en särskild hörlursförstärkare för att låta optimalt. Men Audio-Technica har uppenbarligen även tänkt på de som vill använda dem bärbart, impedansen är behagliga 44 ohm och känsligheten är helt okej 100 dB (1 mW). Det bör göra dem till en relativt enkel belastning även för en medelmåttig mobiltelefon.
Därför ingår det både en lång (3 m) och en kort (1,2 m) kabel med en liten 3,5 mm-kontakt, och dessutom en kort balanserad kabel med 4,4 mm-kontakt (Pentaconn). Den senare hade jag gärna sett med en 4-stifts XLR-kontakt i stället. För det första finns det inte så många bärbara spelare som har 4,4 mm balanserad utgång. För det andra tycker jag inte att det verkar så viktigt med en balanserad kabel när man flyger runt och ägnar sig åt sina alldagliga sysslor. Skillnaderna mellan balanserad och obalanserad koppling blir tydligare när man sitter still i lugnare miljöer. Och då hade jag i nio fall av tio hellre haft en ordentlig stationär hörlursförstärkare. Nästan ingen sådan har 4,4 mm balanserad utgång, men väldigt många har 4-stifts XLR. Lyckligtvis har jag lånat en Sennheiser HDV 820 som har båda. Mer om det lite längre fram.
Audio-Technica ATH-AP2000Ti. Foto: Geir Gråbein Nordby
Ljudet av en rejäl uppercut
När jag ska beskriva ljudet från AP2000Ti är det lockande att ta till boxningstermer. Men i stället för en tungviktare, föreställ dig en smidig och blixtsnabb mellanviktare som dansar runt fjäderlätt och smidigt i ringen – innan han levererar en rejäl uppercut rakt i magen på motståndaren. Bara för att sedan dra sig tillbaka lika snabbt som han anföll.
Hörlurarna följer rytmerna lekande lätt och levererar varenda slag blixtrande snabbt – och stenhårt!
Tillsammans med min egen Auralic Taurus-hörlursförstärkare, kopplad till Hegel HD25 DAC, är Eminems nya låt Godzilla en fröjd att lyssna på. Hörlurarna är oerhört välartikulerade i hela frekvensområdet, med blixtsnabb och tung bastrumma. Den slår stenhårt och tystnar lika snabbt. Synthbasen är bestämd som få och har dessutom en så bra övertonstruktur att jag får känslan av att befinna mig i inspelningsstudion.
Eminems ord och fraser går undan i den här låten. Det hade varit svårt att hänga med om inte AP2000i haft så skarpt fokus att det blir lekande lätt. Det finns inga färgande pucklar, basen maskerar aldrig mellanregistret, alla frekvensregister återges intakta. Och snärten i cymbalerna är fullständig. Det här är beroendeframkallande.
Akt 1 i operan Lakmé, sjungen av Sabine Devieilhe, är helt vacker, ljudet är lika stramt som ett Campania-vin på samma gång som sötman är intakt i bröstklangen. Det är som ett fönster in mot musiken. Ett sanningsserum.
Men ett sanningsserum där allt kul finns kvar. En del superärliga hörlurar tar samtidigt bort lite engagemang från musiken, men här finns underhållningsfaktorn också på plats. Lyssna bara på partylåten Comme des Garçons (Like the Boys) av japansk-engelska Rina Sawayama (därav referensen till ett japanskt modemärke i låttiteln). Det sprudlar om rytmerna, basen är tuff och saftig, och Rinas röst är placerad i centrum. Det slår gnistor om hörlurarna överallt.
Neutralt ljud
Hörlurarnas klangkaraktär är definitivt inte varm, men inte kall heller. I stället är den neutral, åt det analytiska hållet. Det svänger aldrig över mot tråkigt, men var lite uppmärksam när du väljer förstärkare. Den smått fylliga Auralic Taurus är en drömkombination. Men den har ingen 4,4 mm-utgång, så för att testa hörlurarna balanserat byter jag till Sennheiser HDV 820.
HDV 820 är minst lika analytisk som hörlurarna, och egentligen inte mitt drömval till dem. Men den betonar skillnaderna mellan balanserad och obalanserad kabel. Även om det inte riktigt är balanserat, enda skillnaden är att vänster och höger öronhögtalare får separat jord. Det eliminerar risken för överhörning mellan de två kanalerna och ger i teorin ett ännu bredare stereoperspektiv.
I praktiken också. För det finns en – men liten – skillnad mellan obalanserad och balanserad kabel. Cymbaler breder ut sig ännu mer åt sidorna, det blir helt enkelt mer plats mellan instrumenten. Men återigen, till de här hörlurarna föredrar jag Auralic Taurus.
Mobiltelefon
Jag nämnde bärbart. Och det ska sägas att AP2000Ti fungerar bättre ihop med min iPhone 11 Pro Max och hörlursadapter än vad till exempel Sony MDR-Z7M2 gör. De blir tröga och luddiga i basen om man jämför. AP2000Ti låter mycket mer kontrollerade och kan dessutom spela lite högre. Nackdelen är en aningen mer grovkornig diskant (men det är ingen kris) och att ljudet generellt är plattare rakt igenom än med en ordentlig förstärkare. Återigen, det är ingen kris, men det låter alltid bättre med en bra förstärkare. Plus att jag nästan alltid har min mobil på maxvolym eftersom hörlurarna inte är mer än precis tillräckligt lättdrivna om man vill lyssna lite högre.
Stereoperspektiv?
När vi pratar om hörlurar och stereoperspektiv så är det inte möjligt att få samma djupa, nästan tredimensionella ljudbild som man får med högtalare som spelar i ett rum. Det går inte när musiken pumpas in direkt i lyssnarens huvud.
Men det är ändå stor skillnad på slutna hörlurar. Med öppna hörlurar läcker det lite ljud mellan höger och vänster öronkåpa, där läckaget är aningen fördröjd jämfört med den direkta signalen. Detta skiljer sig från elektrisk överhörning (med obalanserad kabel), där signalen kommer samtidigt och bara gör stereobredden snävare.
Akustisk, lite fördröjd överhörning bidrar däremot till att ge en känsla av ett större, öppnare ljudlandskap. Eftersom detta inte händer med slutna hörlurar blir stereoperspektivet mer av en rak linje mellan vänster och höger öra. Men eftersom AP2000Ti har så luftiga övertoner så anar man ändå en liten bubbla av ljud. Bara inte i lika hög grad som med ett par Sennheiser HD800S, eller Audio-Technica ADX5000 för den delen.
Konkurrenter
15 000 kronor är mycket för ett par hörlurar, ingen tvekan om den saken, och det är inte så att jag tycker att AP2000Ti kan mäta sig med öppna hörlurar i samma prisklass. Om du kan leva med öppna hörlurars begränsningar när det gäller användningsområdet så är både Sennheiser HD 800 S (15 000 kr) och Focal Clear (18 000 kr) ännu bättre. Men ska du ha slutna lurar och även vill kunna använda dem med mobilen när du är på språng så är konkurrensen inte alls lika hård.
De halvöppna Klipsch Heritage HP-3 (14 000 kr) kan bara glömma Audio-Technicas detaljering. Sony MDR-Z1R (22 000 kr) har mycket tyngre bas än AP2000Ti men låter också mer färgade och kommer inte i närheten när det gäller övertoner. Beyerdynamic T5p G2 (10 000 kr) har varmare bas och mellanregister och om du älskar Beyerdynamics klangstruktur så tycker du kanske att AP2000Ti är för analytiska. Men impulsresponsen, snabbheten och inte minst transparensen är av en helt annan klass. Audio-Technica passar dessutom bättre om du behöver ett par slutna hörlurar för studiobruk.
Slutsats
Audio-Technica ATH-AP2000Ti är en av de grymmaste slutna hörlurarna i klassen. De börjar på allvar konkurrera med riktigt bra öppna modeller, och bara det är en bragd.
Jag har hört få slutna modeller som klår ATH-AP2000Ti när det gäller snabbhet, upplösning och transparens. De är fullständigt ärliga, utan att bli tråkiga. Och de fungerar fint med mobila spelare – inklusive iPhone – utan förstärkare mellan.
Alla slutna hörlurar jag kan komma på som slår Audio-Technica kostar mer. Jag har försökt hitta något att ge minuspoäng för, men allt jag kommer på handlar om personlig smak. Med andra ord kan detta vara bästa prisklassens bästa hörlurar. Både när det gäller ljudkvalitet, användarvänlighet och komfort.
Om du vill tämja mellanregistret en smula så kan du med fördel använda en förstärkare som har en lite varm klang
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser