Vi hör det upprepas gång efter gång: Ett par highend-högtalare eller -hörlurar är gjorda för att få fram musiken till dig så rent och opåverkat som möjligt, så att det känns som om musikerna står i rummet och spelar för dig, och bara dig.
Nästan alla som tillverkar hifi-utrustning säger samma sak. Ändå låter alla produkter olika. Alltså inte neutralt alls. Faktum är att de allra flesta högtalare och hörlurar för hifi-bruk har en frekvensgång med så kallad V-form. Med andra ord är basen och diskanten aningen förstärkta jämfört med mellanregistret. En sminkad version av sanningen.
Studioutrustning måste låta neutralt
Om du däremot är studiotekniker är du beroende av ett neutralt redskap som visar dig exakt vad som finns i mixen. Inte mindre och absolut inte mer. Här ska man inte trixa till det för att få fram detaljer som inte borde finnas där, sådant blir man bara förvirrad av.
Men det är stora skillnader mellan studioutrustning också. Ofta är frekvensgången mer linjär och neutral, men det betyder inte att produkten behåller dynamiken lika bra över hela frekvensområdet, är helt befriad från förvrängning eller undviker att gå i kompression i de hårdaste transienterna. Det är också skillnad på hur djup bas man får.
Studioprodukter även för att spisa musik?
De bästa studioprodukterna har en sådan förmåga att återge detaljer, timing och upplösning att de inte bara är redskap för tekniker. De suger också in ”vanliga” lyssnare i en magisk musikvärld. Där det känns som om man befinner sig i inspelningsrummet tillsammans med musikern. Och med ett mellanregister som får fram sångröster och instrumentens klangstrukturer på ett helt annat sätt än vad de flesta hifi-produkter gör. Jag har haft sådana upplevelser med flera studioprodukter, senast var det monitorerna Genelec 8361A. Och när man väl har vant sig vid att få musiken serverad på det sättet så låter det mesta annat helt enkelt fel.
Audeze MM-500 – av tekniker, för tekniker
I utvecklingen av sina första dedikerade studiohörlurar har amerikanska Audeze vänt sig till Manny Marroquin från Larrabee Studios i Los Angeles. Därav bokstäverna MM i produktbeteckningen. Han har rattat ljudet för storheter som Beyonce, Lady Gaga, Rihanna, SIA, Eminem, Taylor Swift och Alicia Keys – listan fortsätter nästan i det oändliga.
För Manny är ”ljudkvalitet i världsklass” viktig. Ett pålitligt ljud som avslöjar allt i mixningen, från ett par hörlurar som även kan användas på språng, utan förstärkare, när det behövs. Du måste kunna höra musiken i dess renaste form, precis när du behöver det, när som helst och var som helst.
Komfort blir också en viktig faktor. Lurarna ska ju trots allt kunna användas under väldigt långa arbetspass. Mina egna erfarenheter från studioarbete är att man lätt kan bli sittande och lyssna och jobba mycket längre än de planerade åtta timmarna minus lunchrast. Och då behöver man öppna hörlurar som MM-500. Slutna kåpor blir nämligen för svettiga med tiden, dessutom låter ofta öppna hörlurar bäst.
Observera att öppna hörlurar inte bör användas av musiker under inspelning, eftersom mikrofonerna plockar upp överhörning från hörlurarna. Nej, de här är gjorda för att mixa med.
Grammy från hotellrummet
Manny Marroquin hävdar själv att de öppna MM-500 levererar på alla punkter. Så mycket att han kunde mixa klart det som skulle bli ett Grammy-vinnande album från sitt hotellrum på Bahamas.
– Vi var på ett bröllop på Bahamas. Jag höll på att avsluta DJ Khaleds album Father of Asahd. Albumet var redan mixat, men så gjorde vi ett par stora förändringar i sista minuten. Bland annat genom att lägga till rapparen Nipsey Hussle i en låt. Jag var tvungen att göra klart mixningen på mitt hotellrum på Bahamas, med ett par hörlurar. Det skulle jag i normala fall inte haft självförtroende att göra. Men MM-500 levererar.
Planmagneter
Audeze håller fast vid planmagnetiska hörlurar och MM-500 är inget undantag. Konstruktionen påminner mycket om flaggskeppet LCD-5, med stora 90-millimeters element. Men finishen är lite råare, med metallgrå detaljer där LCD-5 har blankpolerat trä. Kuddarna är också tjockare på MM-500, som dessutom är aningen tyngre. Men släktskapet går inte att ta miste på.
Planmagnetiska element har en tunn folie upphängd mellan två magneter, där folien vibrerar med den elektriska signalen och skapar ljud. De är snabbare och lättare än dynamiska element, men eftersom de har mycket kortare ”slaglängd” behöver de en motsvarande större membranarea för att skapa basenergi. Därför är planmagnetiska hörlurar ofta mycket större än dynamiska.
Kompakta men tunga
MM-500 är däremot mer kompakta än många andra, till exempel HiFiMAN Arya. Det beror på att membranet sträcker sig hela vägen ut till kanten av kåporna. Den yttre omkretsen är densamma som på LCD-5, men tack vare tjockare foder för att de ska sitta mjukare runt öronen ser de ändå lite större ut.
När Audeze pratar om komfort så är det helt klart inte vikten de bryr sig mest om. Det är inte ovanligt att ett par lurar från dem väger över ett halvkilo, en del kan komma upp i 700 gram. MM-500 väger 495 gram, vilket måste sägas vara en hel del. Men Audeze har också en förmåga att fördela vikten så jämnt över huvudet att man inte känner den lika mycket som man skulle kunna tro.
Bra komfort
MM-500 har mjuka kuddar, men kläms fast ordentligt mot huvudet. Huvudbygeln ser till att vikten fördelas jämnt mellan ovansidan och sidorna av huvudet. Om jag ska klaga på något så måste det vara att de kanske klämmer åt lite väl hårt, men jag stör mig ändå inte på det. Inte ens efter några timmars musik i örat. Med eller utan glasögon spelar ingen större roll, tack vare de tjocka öronkuddarna.
Tillräckligt hög känslighet
Audeze betonar vikten av att hörlurarna kan kopplas rakt i hörlursuttaget på vilken utrustning man än kan tänkas ha. Och MM-500 fungerar riktigt bra direkt i utgången på min MacBook Pro och faktiskt även med iPhone och Apples hörlursadapter. I den här prisklassen måste det dock betraktas som en nödlösning, för även om ljudnivån blir tillräckligt hög så är ljudet inte lika kontrollerat och dynamiskt som med en ordentlig förstärkare. Men det är ändå en viktig detalj att det fungerar, för det gör att man faktiskt kan jobba på språng, även om allt man har i närheten är en laptop utan externt ljudkort. Kom bara ihåg att ta med en adapter som gör att den stora 6,3 mm jackpluggen passar in i en liten minijack-kontakt.
När det gäller känslighet är MM-500 mer lättdriven än storebror LCD-5, men det är lite kvar till den billigare LCD-X och även Sennheiser HD 800 S, som trots hög impedans på 300 ohm och på papperet bara måttligt högre känslighet än MM-500 (102 dB) klarar av att spela betydligt högre med samma mängd förstärkareffekt. Även HiFiMAN Arya får ut mer av lite kraft än MM-500. Men MM-500 är som sagt tillräckligt känsliga.
Så låter Audeze MM-500
Jag har utvärderat hörlurarna genom att lyssna på vanlig musik, men även med min egen musik som jag har mixat själv. Förstärkarna har varierat mellan Auralic Taurus, Burson Soloist 3X GT (test på gång) och Sennheiser HDV 820.
Att lyssna på musik i MM-500 är som att ta bort en slöja från musiken. Allt framträder så klart och fokus i mellanregistret är av en annan klass än nästan allt annat jag har hört. Om jag jämför med HiFiMAN Arya så har den senare ett lägre mellanregister som gör röster tunnare och ljudet från gitarrkroppen blir inte lika närvarande. Arya har massor av luft i toppen och en härlig bas, men jag saknar mellanregister.
MM-500 har också betydligt mer attack i rytmerna. Men även om LCD-X också har det så är den grövre i övertonerna och kan verka lite hård i mellanregistret. Det är inte MM-500.
I Chasing Storms har Lola Marshs röst knappast varit så tydlig som den är här. Jo, med LCD-5, men MM-500 har faktiskt mer energi i basregistret, och även om LCD-5 har mer mikrodetaljer i övertonerna så har MM-500 vissa fördelar som förmodligen kommer att få somliga att välja den. Inte minst kostar den mindre än hälften!
Billie Eilishs gitarr i balladen The 3th låter så nära och verklighetstrogen och pianot som trakteras av Iyad Sughayer i duett med violinisten Esther Abrami på deras härliga tolkning av Svansjön låter så stort, kraftfullt och naturtroget att jag inte vill att stycket ska ta slut. Fiolerna har också en fantastisk värme och här finns också en mycket större rymd än jag är van vid från planmagneter. Vi börjar kanske närma oss Sennheiser HD 800 S ljudbild i storlek, plus att MM-500 har en större glöd i ljudbilden där HD 800 S är mer klinisk.
Egen musik
Jag har själv sysslat med både mixning och mastering och när jag går tillbaka och lyssnar på tidigare inspelningar jag varit med på så presenterar MM-500 musiken som den ska låta. Så som vi mixade den i studion. Fast det är klart, för att få kontroll på en lite väl hård bastrumma, som vi har i några mixar, behöver man något mer än en MacBook Pro och dess hörlursutgång. Med Burson Conductor 3X GT är kontrollen våldsam och även om vi nog hade ännu roligare i studion med Genelec 8260A ”med volymen på 11” så låter hörlurarna äkta och ärliga. Och de levererar varorna på både låg och hög ljudnivå.
Slutsats
Audeze MM-500 är märkets första rena studiohörlurar. Men om du trodde att det betyder att du inte bör använda dem för ren och skär lyssningsglädje så får du tänka om. Att de låter neutralt betyder inte att de låter tråkigt. Tvärtom.
Mellanregistret är det första man lägger märke till, det är stort och framträdande, med exemplarisk dynamik. Röster och instrument sticker verkligen ut. Men det som imponerar mest är helheten. Det neutrala ljudet, med dynamik och glöd som fler hifi-tillverkare borde sträva efter. Här får du sanningen. Nackdelen är förstås att alla inspelningar inte låter bra från början och eftersom hörlurarna är konstruerade för att avslöja allt så kommer det också att höras. Men bra inspelningar ger så mycket mer, när man får fram precis allt.
Hörlurarna är tillräckligt bekväma för att sitta med i timmar och de är tillräckligt lättdrivna för att användas med även ganska billig utrustning. Som en nödlösning. För som med allt annat av hög kvalitet är det med en ordentlig förstärkare och en bra DAC som MM-500 verkligen blomstrar.
Måste upplevas!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser