På många sätt och vis hade Sony en oerhört underhållande hörlursmodell i MDR-Z7. Den saknade inte underhållningsfaktor, men man var tvungen att ha en ordentlig hörlursförstärkare för att få fram det. Från mobiltelefonen lät det för tamt. Sony är inte alls ensamma om detta, men den punchiga basen och den sköna komforten gjorde dem lockande att ta med sig ut. Sony hade också lösningar på allt, i form av både bärbara musikspelare och DAC-förstärkare.
Den nya M2-versionen är mer än en liten uppgradering. Utseendet är snarlikt men inte helt likadant. Det är framför allt de tjockare öronkuddarna som skiljer dem från varandra, men även att hela hörluren nu är svart. Föregångaren hade detaljer i neutral aluminium.
Z7M2 har ärvt teknik från flaggskeppet Z1R, bland annat har grillarna på insidan det så kallade Fibonacci-mönstret. Detta är ett spiralformat mönster som ofta förekommer i naturen, där en maska är lika stor som två av maskorna bredvid, och så vidare. Jag måste erkänna att storlekarna på maskorna hos Sony inte ser riktigt ut så, men det kan vara en optisk illusion. Hur som helst ska mönstret ge en jämnare diskantspridning. Vilket är en utmaning, särskilt med så stora högtalarelement som här (70 mm).
Neodym-magneterna är också dubbelt så starka som tidigare, för att förbättra dynamiken och kontrollen.
I lådan ligger en 3 meter lång kabel med 3,5 mm-kontakt och 6,3 mm-adapter. Dessutom ingår en 1,2 meter kabel med 4,4 mm Pentaconn-kontakt för balanserad anslutning till kompatibla spelare.
Sony MDR-Z7M2 i praktiken
MDR-Z7M2 har en komfort som är bland det bästa jag kan tänka mig i en sluten hörlur. Åtminstone till en början, för kuddarna är så tjocka att de sitter som sammet. Men de är också helt täta, så det blir ganska svettigt efter ett tag. Däremot är den mekaniska brusdämpningen oklanderlig.
Ljudmässigt är M2-versionen en tydlig förbättring mot föregångaren. Basen är stramare, det finns bättre kontroll överallt. Och den högre impedansen gör inte hörlurarna särskilt mycket svårare att driva. Det går faktiskt utmärkt att använda dem direkt med mobiltelefonen utan att det känns som en kompromiss. Bortsett från den sista växeln i ljudtrycket, som saknas.
Underhållningsfaktorn är inte bortglömd. Basen trycker till som tusan, vilket är extra kul med elektronisk popmusik och rap, och utan att det låter vasst.
Diskanten är inte alls lika hård och grov som hos Neumann. På samma gång får diskanten spela andrafiol efter basen, som ibland tar överhanden en smula. En flygel har en lite matt övertonstruktur och en mörkare klang än jag föredrar. Det är inga problem att lyssna på klassisk musik, orkestern trycker till fint och låter samtidigt behagligt. Men det blir lite tråkigt också, när inte mellanregistret och diskanten smäller till i samma stil som basen.
Popmusik får däremot ett liv som vi inte är bortskämda med, och vi gillar att platt producerad musik får lite ”extra hår på bröstet”.
Vi provade inte med 4,4 mm balanserad kabel på grund av att vi inte hade någon kompatibel spelare, men vi försökte med att byta ut kabeln till en 4-stifts XLR-kabel som passade. Och ljudet öppnade sig faktiskt en del, med tydligare dynamik och fler detaljer.
Slutsats
Sony MDR-Z7M2 är ett par mycket underhållande hörlurar. De fungerar fint med mobilen men som alla andra förtjänar de en riktig förstärkare. Gärna en med en balanserad 4,4 mm-kontakt, en sådan kabel ingår nämligen. Då får du ut ännu mer dynamik och detaljer.
Basresponsen har förbättrats sedan sist och ljudet är genomgående bättre kontrollerat. Men det är fortfarande pop, rock och rap som funkar bäst, eftersom vi helst vill ha fler detaljer från diskanten när det är dags för klassisk och akustisk musik.
Priset är högre än föregångarens och konkurrensen i prisklassen har hårdnat. Därför får M2 en stjärna färre än vi gav föregångaren, även om den alltså är bättre.
Också i detta test:
Neumann NDH 20
Oengagerande första försök
Den legendariska mikrofontillverkaren lyckas inte fängsla oss med sin första hörlursmodell.
Fostex T60RP
Musiken breder ut sig
Om det beror på att de är halvöppna vet vi inte, men Fostex T60RP har renare ljud än de flesta slutna i den här klassen.
Denon AH-D5200
Sagolik sluten musikförmedlare
Denon AH-D5200 är en av klassens allra bästa slutna hörlurar.
Beyerdynamic DT 1990 Pro
Knivskarp analytiker
Studiokvaliteterna är hörlurarnas styrka – och svaghet. Måste provas innan köp.
Audeze LCD-1
Highend-hörlurar till mobilen
Det finns inget bättre ljud för bärbart bruk i den här prisklassen.
Sennheiser HD 660S
Klassiker i ny kostym
Sennheisers bästa i 600-serien är det säkra valet i den här klassen.
Beyerdynamic Amiron Home
Vettigaste valet
Beyerdynamic Amiron Home är en ovanligt lyckad allround-hörlur.
Hifiman Sundara
Testvinnare i den öppna klassen
Hifiman Sundara är inte bara det bästa köpet i klassen, här får man också det bästa ljudet.