Sennheiser HD 650 har en ikonisk status inom hifi. Den lanserades 2003 som en uppgraderad version av HD 600 från 1997, med aningen varmare klang. 2019 kom en alternativ version med lägre impedans, HD 660 S. Men HD 650 tillverkas och säljs fortfarande.
Det finns goda skäl till det. HD 650 är handplockade i par, så att toleransen mellan vänster och höger element är maximalt 1 dB. Hörlurarna har stora sköna öronkuddar i velour och en justerbar läderhuvudbygel som smeker runt huvudet utan att trycka. Eller rättare sagt: det tryckte inte på Lasses huvud, men Gråbein kände lite tryck under varje käkben. Lyckligtvis är huvudbygeln av aluminium som delvis kan böjas något för att anpassa passformen.
Så låter Sennheiser HD 650
HD 650 levererar en fyllig och välbalanserad bas, som passar Lizzos rytmer. ”About Damn Time” saknar bara den sista dynamiken och energin i mellanregistret för att verkligen sticka ut. Rytmsektionen återges en aning försiktigt. Det finns gott om energi i det, men upplevelsen av fart kunde vara bättre.
Den lite återhållsamma dynamiken går igen med Hoff Ensemble, där Jan Gunnar Hoffs flygel låter väldigt fint men saknar en del klangnyanser. Kontrabasen är inte lika tydlig som hos de bästa planmagnetiska konkurrenterna, och slagverk saknar lite stuns.
Men herregud, överlag låter hörlurarna riktigt bra. Det här är ett ljud vi verkligen gillar och balansen i ljudbilden går verkligen inte att klaga på. Lyssna bara på Taylor Swifts röst i ”Exile”. Fyllig, varm och luftig. Fågelkvittret i bakgrunden i början av låten framträder fint. Rymden känns dock mindre än med HiFiMAN och Neumann, och även Sony har kvaliteter i mellanregistret och en rymdkänsla som Sennheiser får se sig besegrade av.
Slutsats
Sennheiser HD 650 var revolutionerande när den kom, och håller fortfarande. Den har en välbalanserad, neutral och klangrik återgivning av musik i alla genrer. Dynamiken är lite dämpad och ljudbilden är inte riktigt lika stor som hos de bästa. Men med sin goda komfort och fina pris – och ikoniska status – är HD 650 fortfarande ett väldigt bra val för den som vill ha öppna hörlurar i premiumklassen.
Också i detta test:
Sony MDR-MV1
Vilken dynamik!
Sony MDR-MV1 vänder sig till både vanliga ljudentusiaster och professionella ljudtekniker som vill ha ärliga lurar som är lätta att driva.
Hifiman Edition XS
Som ett nytvättat fönster
Hifiman har prisklassens mest detaljerade och öppna ljudbild.
Audeze MM-100
Lite tam studiokompis
Audeze MM-100 är inriktad mot studioanvändning, med en neutral och öppet klang. Vi vill bara ha lite mer dynamik.
FiiO FT5
Förbluffande välbalanserade
FiiOs första öppna planar-hörlurar FT5 är så nära perfekta att vi nästan blev förvånade.
Neumann NDH 30
Studioljud för hemmabruk
Neumann överraskar med NDH 30, en exceptionellt välbalanserad allround-hörlur.