Egentligen är det inte konstigt att hörlurarna från Neumann låter så bra, de kommer trots allt från en tillverkare som sysslar med ljudutrustning för studiobruk. Vi hade trott att de skulle låta precis som en monitorhögtalare. Väldigt korrekt, men lite torrt och kanske inte något som musikälskare skulle föredra. Det gör de inte.
Precis som de andra testdeltagarna är NDH 30 öppna och kåporna är tillräckligt stora för att lägga sig behagligt runt örat. Det dynamiska elementet är bara 38 mm, men vi tyckte inte att det lät tunt eller tamt i basen. Tvärtom. Vi märkte också att de är relativt lättdrivna och fungerar perfekt direkt i hörlursuttaget på en Mac. Fast det är klart, när vi kopplade in dem i Hegel-förstärkaren både lyfte och öppnade ljudbilden upp sig rejält. Kabeln är för övrigt avtagbar och detta är en av få testdeltagare som faktiskt går att fälla ihop för enklare transport.
Så låter Neumann NDH 30
Man vet att det fungerar när man får gåshud av att lyssna på musik. Med Exile lät det väldigt, väldigt bra. Ljudbilden är välbalanserad och sammanhållen. Här låter det otroligt bra vad man än spelar, man märker tydligt att detta är en väldigt bra allround-hörlur. För den funkar liksom med allt. Med Jan Gunnar Hoff-ensemblen låter den inte som en dynamisk hörlur, där visar den att den har egenskaper som till exempel Sony saknar.
I Polarity märker man att transienter är en smula dämpade, den är inte lika snabb som en planmagnetisk hörlur, men ljudbilden är öppen och har en härlig klang ända från toppen och hela vägen ner.
– Alltså, jag är villig att ge upp lite snärt i ljudbilden om jag får den här fina, varma klangen som gör det lite mer behagligt att lyssna på musik, säger Geir.
Lizzos låt var en fullträff med Neumann, gitarren satt som gjuten i ljudbilden. Det finns gott om tryck och dynamik, samtidigt levererar Neumann fast och fin bas, ja den är helt enkelt kul att lyssna med. Kanske hade det kunnat finnas mer luft, men det är ju inte viktigt med sådan musik. Då är det viktigare att man blir fängslad, att det går att dansa till musiken, och så är det definitivt här. Det finns inget som sticker ut, som låter illa. Och på samma gång saknas det inte någonting heller.
Foto: Neumann
Slutsats
Neumann NDH 30 är de bästa allround-hörlurarna i testet. De saknar pyttelite transientrespons, men är så välbalanserade och så öppna och dynamiska att de passar till allt man kan tänka sig att använda dem till. Det är inte bara i en ljudstudio som de här kommer till sin rätt – sjunk ner i fåtöljen och sätt på något som du har sett fram emot att lyssna på, trä på lurarna på huvudet, sedan är det bara att njuta av något av det bästa ljudet du kan få för pengarna.
Också i detta test:
Sennheiser HD 650
Fortfarande i toppskiktet
Sennheiser HD 650 börjar närma sig klassikerstatus. Även efter 20 år på marknaden står den sig väl mot nyare konkurrenter.
Sony MDR-MV1
Vilken dynamik!
Sony MDR-MV1 vänder sig till både vanliga ljudentusiaster och professionella ljudtekniker som vill ha ärliga lurar som är lätta att driva.
Hifiman Edition XS
Som ett nytvättat fönster
Hifiman har prisklassens mest detaljerade och öppna ljudbild.
Audeze MM-100
Lite tam studiokompis
Audeze MM-100 är inriktad mot studioanvändning, med en neutral och öppet klang. Vi vill bara ha lite mer dynamik.
FiiO FT5
Förbluffande välbalanserade
FiiOs första öppna planar-hörlurar FT5 är så nära perfekta att vi nästan blev förvånade.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser