ACS är ett okänt märke för de allra flesta, eftersom det främst vänder sig till yrkesmusiker som ska höra sig själva på scen. Bandmedlemmar i U2, Black Sabbath, Muse och Travis är några av dem som föredrar monitorer från ACS. Och har du inte hört talas om märket så har du kanske hört talas om det som gör innanmätet: Etymotic Research.
Evolve Studio finns i två varianter: universalversionen som vi testar här och en specialbyggd Custom-version som görs efter avgjutningar av hörselgången. Den senare kräver att en audionom gör en avgjutning av öronen, och dessutom kostar den närmare 3 000 kronor mer. För vanliga musiklyssnare är det ingen större poäng, men för musiker som ska stå på scen är det en garanti för att lurarna inte trillar ur.
Evolve har sammanlagt sex par toppar, fördelade på tre storlekar, alla i minnesskum som formar sig efter hörselgången. Det finns ingen mikrofon eller fjärrkontroll på kabeln, och den går inte heller att byta ut. Ett behändigt resefodral ingår, som precis går ner i en vanlig byxficka.
Husen är dåligt märkta med höger och vänster, man kan precis skymta inristade L och R. Detta är testets enda modell utan öronbygel, vilket betyder att propparna trillar ur lättare. Det bör påpekas att det är en ny version på gång, med ett svart och mer tilltalande utseende än de genomskinliga vi testar här, det återstår att se om de har en bättre märkning – och om de har öronbygel.
Ljudkvalitet
Det blir snabbt uppenbart att vi befinner oss i proffs- och studioklassen. ACS-ljudet är nämligen mycket torrare än det från Sony N3AP och AKG N40. I elektropop och hiphop är basrytmer mycket tunnare och det finns inte heller lika mycket energi ända upp i övertonregistret. Med mycket musik känns Evolve Studio snäppet tråkigare. Men koppla in en ordentlig förstärkare, till exempel den bärbara RHA Dacamp L1, och sätt på musik med rejäl dynamik. Vilken jazz eller klassisk musik som helst, eller till exempel Lambchops lugna elektroniska album FLOTUS från 2016. Då får du tung och fin bas, en röst med märklig vokoder-effekt som framträder i en prydlig ljudbild, och massor av detaljer i toppen. Man får inte fram hela potentialen med en iPhone 6s Plus, men RHA-förstärkaren gör det desto bättre. Då inser man poängen med sådana här öronproppar.
Slutsats
Propparna från ACS avslöjar sanningen. En del musik låter platt och tråkig eftersom ljudet är så avslöjande, särskilt i mellanregistret. En bärbar förstärkare underlättar för att få fram gnistan och livligheten, men allra viktigast är musik som faktiskt låter bra.
ACS vänder sig främst till musiker och ljudtekniker, och Evolve Studio är ett bra redskap för in-ear-monitoring på scen. De som rör sig mycket på scen kan överväga den dyrare Custom-versionen som görs efter avgjutningar av hörselgångarna.
Också i detta test:
Audiofly AF180
Perfekt balans
Vårt första möte med Audiofly blir garanterat inte det sista. Här får du ett ljud med perfekt balans.
RHA CL1
I mesta laget
Allt med RHA andas kompromisslöshet. Ljudet också. Men det har lett till att priset blivit i styvaste laget.
Sony XBA-N3AP
Den bästa basen
Att Sony-lurarna är testets billigaste är omöjligt att höra.
AKG N40
Skräddarsytt välljud
N40 går att skräddarsy med tre olika filter. När de låter som bäst är de ytterst upplösta och musikaliska.