TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Kenwood K-521

Kenwood K-521

Av / 2010-03-12 - 07:00
Kenwood K-521

Ljud & Bild tycker

  • Stöder många ljudformat. Lättanvänd. Klara toner.
  • Ont om bas. Behöver subbas.

Kenwood K-521 är inte bara utrustad med CD-spelare utan också en USB-port som stöder ljudformaten MP3, WMA och AAC. På ovansidan av anläggningen sitter dessutom en krubba för iPod och iPhone. En speciell detalj med denna är att ljudet överförs digitalt i stället för analogt (vilket de flesta system använder). Resultatet är ett lite bättre ljud från iPod/iPhone.
Trots låg vikt har förstärkaren förhållandevis gott om kraft tack vare digital förstärkning. Kenwoods digitalförstärkning korrigerar dessutom för fas och frekvensrespons i högtalarna, för att ge en bättre spridning och en mer naturtrogen klang. Förutom två analoga aux-ingångar finns det en optisk digitalingång för spelkonsol, DVD-spelare och så vidare. Vi saknar däremot riktiga terminaler som klarar tjocka högtalarkablar, samt utbytbar nätkabel.

Ljudkvalitet
Det är i synnerhet med enkel singer/songwriter-musik som anläggningen visar sin styrka. Och då särskilt med kvinnliga röster. Ane Brun återges till exempel med mycket klar röst och hennes gitarr är tydlig och har bra attack. Det är nämligen i mellanregistret som den här anläggningen låter bäst. Övertonerna återges dynamiskt och tydligt, även om detta inte är den mest silkeslena diskant vi har hört. Det saknas lite nyanser här och där, vilket hörs särskilt tydligt på ljusa toner från ett piano eller en fiol.
Från nedre mellanregistret och nedåt händer det inte så våldsamt mycket. En gitarr har inte särskilt mycket kropp genom Kenwood-anläggningen. Leonard Cohen har inte heller så mycket pondus, det låter nästan som om han är tillbaka i tonåren på skivan ”Ten New Songs”. I själva verket är hans röst inspelad med mer bas än på någon annan inspelning, men det hörs inte med K-521.
Kenwood kan spela högre än exempelvis Philips lite dyrare MCM906, men den senare låter ändå betydligt tuffare. Hör bara på Rammsteins cover av Depeche Modes ”Stripped”. Till Lindemans röst går mycket djupare hos Philips, och medan man hos Kenwood knappt hör att det finns någon basgitarr återger Philips den med mycket mer kraft och tryck.
Oavsett musikstil kommer Kenwoods anläggning till korta mot Philips, som är mycket prisvärd. Fast tar vi en titt på prislappen så är K-521 inte dum alls. Kenwood har åtminstone inte gått i fällan och försökt klämma ut mer bas än vad anläggningen kan hantera, i stället kan man koppla in en subbas om man vill ha mer tyngd.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Högtalarnas Rolls-Royce

För dyrt köp för de flesta

Ljud & Bild