Det är inte ofta vi får in så kompakta högtalare som Crafty Azumi till testrummet. De är bara 80 cm höga, 15 cm breda och 19 cm djupa. De ringa måtten och baselementet på fyra tum gör att man inte skulle kunna tro att specifikationen anger att högtalarna klarar av att spela effektiv bas ända ned till 40 Hz – vilket är nästan lika djupt som en kontrabas grundton. Märkesnamnet Crafty (som betyder listig eller slug) är verkligen passande.
Hemligheten är att den lilla högtalaren, som går att köpa i ett stort antal högglansfärger, använder sig av en transmissionslinje. Den är en kanal som löper från baksidan av baselementen och slingrar sig runt inuti kabinett innan den, i Azumis fall, mynnar ut i botten av högtalaren. Kanalen fördröjer ljudet som kommer från baksidan av basmembranet precis så mycket att ljudvågorna är fasvända när de lämnar kabinettet. När de fasvända vågorna kommer ut genom hålet i botten är de med andra ord i fas med ljudvågorna som kommer från framsidan av baselementen, vilket ger en mer effektiv och starkare basrespons. Principen innebär att små baselement kan låta som större. Effekten är snarlik den man får när man placerar en högtalare nära bakväggen, fast en transmissionslinje ger bättre kontroll över vilket frekvensregister som förstärks.
Nackdelen med denna metod att förstärka basen på är att medan vissa basfrekvenser förstärks så dämpas andra. En transmissionslinjehögtalare är med andra ord aldrig helt linjär, och det är upp till konstruktören att med omsorg välja vilka frekvenser som ska få all uppmärksamhet.
Ljudkvalitet
Rent ljudmässigt är högtalarnas största styrka att de håller ett mycket bra fokus på mellanregistret, vilket gör att de så viktiga sångrösterna framträder mycket tydligt. Alla instrument återges sprött och bestämt. Övergången mellan diskant och mellanregister är bra, vilket skapar trovärdighet och ett markerat centrum i ljudbilden. Se bara till att Crafty-högtalarna vinklas in en aning och var beredd på att stereoperspektivet försvinner om du inte sitter i mitten av soffan (i sweet-spot).
Övertonregistret är ganska så nyanserat, även om högtalarna inte kan mäta sig med ett par bra stativhögtalare för samma pengar (till exempel Dynaudio 2/7 eller PSB Imagine B). Men i egenskap av kompakta golvhögtalare går det inte att klaga på diskanten.
Azumi lider av två problem. Det ena är att de är en smula aggressiva i övre mellanregistret, vilket innebär att det kan bli lite tröttsamt att lyssna på musik länge, särskilt om man spelar högt. Det är kanske just av denna anledning som Crafty på sin hemsida rekommenderar att man spelar med en rörförstärkare. Många rörförstärkare har en varmare och fylligare klang med ett lenare mellanregister än vad typiska transistorförstärkare har. De här högtalarna trivs inte särskilt bra med en analytisk förstärkare som har en lite ”kall” klang.
Det andra problemet är det tunna övre basregistret. Basen når imponerande djupt och låter fylligt och tungt, men i övre basregistret är tonerna tämligen tunna. När till exempel det näst mörkaste E:et (andra bandet på D-strängen) slås på en basgitarr, låter det inte som det kommer från samma basgitarr som de djupare tonerna. Detta märks inte alls på en del musik men inspelningar med mycket tryck i basregistret avslöjar det direkt.
Azumi är inte gjorda för att spela särskilt högt, eftersom de små baselementen rör sig ganska så okontrollerat när vi drar på lite. Så som vi ser det är detta högtalare för mogna öron som vill ha något som låter bra men som inte tar för mycket golvyta. Och det skadar ju inte att de är väldigt snygga att titta på.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser