Svenska Teenage Engineering är ett allsidigt design- och teknikföretag. De unga ingenjörerna (som nu, 10 år efter bolaget grundades 2005, i de flesta fall är i trettioårsåldern) är framförallt kända för den bärbara synthesizern OP-1 som är så kompakt att man kan ha den med sig och så elegant att man kan ha den på soffbordet.
Under flera år har företaget arbetat med att återskapa den 40 år gamla högtalaren Sonab OD-11, som ursprungligen skapades av Sveriges mest kände högtalarkonstruktör, Stig Carlsson. Vi har berättat om Stig Carlsson och hans konstruktioner tidigare och den gången var Teenage Engineerings OD-11 ”på gång”. Vi såg den faktiskt för första gången på IFA-mässan i Berlin 2013. Under en viss period har högtalaren kunnat köpas exklusivt i butiken på Museum of Modern Art i New York, men numera går den att köpa i resten av världen också – till och med här på den skandinaviska hemmamarknaden. Och vi har äntligen lyckats lägga vantarna på ett testexemplar, förmodligen det första i Europa.
Finish och placering
Vad är det då vi har väntat på? En liten, vitmålad kub med 26-centimeters sidor. De två högtalarelementen är dolda under ett svartlackerat metallnät på ovansidan. Basen är en 6,5-tummare med pappmembran och gummiupphängning och diskanten är i kontrast mot dagens standard vare sig en band- eller dome-variant, utan ett 2-tums konmembran.
Har man några hifi-år på nacken väcker designen minnen. Nya OD-11 är nämligen så gott som i varenda detalj en kopia av originalet från 1974. Yttermåtten är desamma, högtalarelementens utseende och placering är precis som på originalet och till och med metallgallret har exakt samma flätning och trådtjocklek. Om OD-11 hade varit litteratur så skulle man kalla den för ”fan fiction”. Nu får vi nöja oss med att konstatera att de 17 i personalen på Teenage Engineering tydligen har stor passion för Stig Carlssons arbete!
Elementen är trogna kopior av dem som användes i den ursprungliga Sonab OD-11 – för 40 år sedan.
Cloud-högtalare
Inne i det 10 liter stora kabinettet har det dock hänt saker. För det första är den nya OD-11 aktiv. En 100-watts klass D-förstärkare ger rikligt med effekt. Sedan har högtalaren gått ut på nätet. Teenage Engineering kallar den för en ”moln-högtalare”. En mer ordinär beteckning skulle nog vara trådlös högtalare eller multiroom-högtalare. Faktum är att OD-11 använder sig av husets trådlösa nätverk och att man kan gruppera flera högtalare så att de spelar tillsammans eller var för sig.
Basreflex-avstämningen är också förändrad. I stället för ett kort papprör är basporten nu nästan en halv meter lång och s-formad, gjuten i samma stycke som fronten. Det har nästan gett en hel oktav djupare räckvidd i basen.
Streaming från Soundcloud och AirPlay
Själva högtalaren har ett minimum av styrningsmöjligheter. Ett par volymknappar på sockeln höjer och sänker volymen. En annan knapp på sidan startar den trådlösa uppkopplingen. Högtalaren kan styras från en iOS-enhet eller från Teenage Engineerings trådlösa fjärrkontroll, som är utformad som en stor fristående volymratt – denna är dock tillbehör och kostar 1 300 kronor. Musiken streamas antingen via AirPlay eller från Soundcloud. Har man iTunes på sin dator kan man streama musiken därifrån. Men i dagsläget är OD-11 inte öppen för Android-enheter.
Carlsson-ljudet
Stig Carlssons högtalare kännetecknades av en stor och öppen ljudbild där det kändes som om bakväggen hade försvunnit. Och det ljudet återfinns hos Teenage Engineerings OD-11. Även om högtalaren står på golvet, en bit under knähöjd, framträder instrumenten med full storlek och höjd i rummet. När de står bredvid mina egna, restaurerade Sonab OA-5 II är släktskapet i ljudfilosofi tydligt.
Av goda skäl finns det inget stereoperspektiv, högtalaren spelar ju i mono. Men ljudet sprids så mycket runt i rummet att ljudbilden inte känns snäv. Skaffar man två OD-11 kan man med hjälp av en knapp på undersidan välja om de ska bete sig som vänster, höger eller mono.
Vid första anblicken ser elementen lite simpla ut, men även om vi är vana vid domediskanter och superlätta banddiskanter så har konmembranet inga problem att hänga med och att leverera en lätt och snabb diskant.
Ljudet är överraskande upplöst, och till och med små detaljer som smackanden och perkussion finns med. Basen är nästan oanständigt djup i OD-11. Hur djup märker man först när man sätter på en riktigt bastung låt och hela rummet fylls med bas. Det krävs naturligtvis en del elektronisk assistans för att lyckas med detta. Men placeringen på golvet, mot en vägg, ger i sig ett betydligt lyft i basregistret.
Sammantaget är OD-11 en högtalare som är både charmerande och lätt att lyssna på, och där det är enkelt att höra skillnad på en bra och halvbra inspelning.
Pris
OD-11 kostar 9 000 kronor. Det placerar den i den absolut dyraste änden av trådlösa högtalare, i konkurrens med exempelvis med Geneva Aerosphere Large och DALI Kubik Free. Och i fallet med DALI får man faktiskt med Xtra-modellen i priset, så att man kan lyssna i stereo. Ska man lyssna på stereomusik med OD-11 kostar kalaset 18 000 kronor för ett par. Och för den summan kan man välja mellan riktigt många intressanta högtalare. Även om man räknar in priset på en förstärkare.
Slutsats
Teenage Engineering OD-11 är lika okonventionell som sin förebild. Trots att det är 40 år mellan dem båda. Resultatet har blivit en högtalare som är trogen mot Carlsson-soundet men som också har nutida fördelar i form av inbyggda förstärkare och app-fjärrkontroll. För Android-ägare med Windows-datorer är det dock en brist att högtalaren är låst vid iOS och AirPlay.
Vare sig detta eller priset förstör dock intrycket av en charmig och läckert utformad trådlös högtalare. Jag är säker på att Stig Carlsson ler vänligt från högtalarkonstruktörernas himmel vid åsynen av OD-11.
Carlssons ortoakustiska princip
OD-11 är en ”remake” av Sonab OD-11 från 1974, den svenske högtalargurun Stig Carlssons minsta högtalarmodell.
Carlsson höll under sin fem decennier långa karriär fast vid en ljudfilosofi som han kallade ortoakustik, vilket bäst översätts till ”lika-akustik”.
I korthet går ortoakustiken ut på att en högtalare ska låta neutralt och linjärt i ett vanligt bostadsrum – inte i ett ljuddött rum som är avsett för akustiska mätningar. Lyssningsrummet påverkar oundvikligen ljudet på grund av reflektioner av resonanser som kan färga ljudet och påverka impulsåtergivningen.
Alla Carlsson-högtalare ska stå på golvet, helt intill bakväggen. De klassiska Sonab-modellerna från 60- och 70-talen är rundstrålande, så att det mesta av ljudet reflekteras av väggar och tak innan det når lyssnaren. Allt för att få kontroll över hur och framförallt när ljudet reflekteras.
Korta reflektioner är värst
Reflektioner från väggar, tak och golv är oundvikliga. Men inte alla påverkar ljudet lika mycket. De som når örat 1–5 millisekunder efter den direkta signalen är de som stör mest. Kommer reflektionerna tidigare så uppfattar örat dem som delar av det ursprungliga ljudet. Och kommer ljudet senare än 5 millisekunder så identifierar örat det som ett eko och bortser från det.
Eftersom ljudet rör sig med 340 meter i sekunden så motsvarar en fördröjning av 1–5 millisekunder ett avstånd av 24 till 170 centimeter.
Genom att placera högtalarelementen nära väggar och golv skapas dels en förstärkning av basen och dels kommer reflektionerna så snabbt att de uppfattas som en del av originalsignalen i stället för att smeta ut den. Ett gemensamt kännetecken för Carlssons högtalare är illusionen av att bakväggen har försvunnit.
Kan man inte få avståndet till reflekterande ytor så kort att ljuden smälter samman så måste man göra det så långt att reflektionerna kommer så sent att örat kan urskilja dem som ekon. Därför var Carlssons högtalare oftast låga och stod på golvet, och elementen pekade upp mot taket.
De tidigaste Carlsson-högtalarna var rundstrålande konstruktioner där flera diskanter spelade åt olika håll, men längre fram ändrade Carlsson sina idéer i riktning mot mer konventionella tvåvägskonstruktioner. Men alltjämt med tonvikt på att undvika reflektioner mellan 1 och 5 millisekunder.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser