TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Sony Bravia Theatre Quad (HT-A9M2)

Hemmabio i platt format

Sonys trådlösa surroundhögtalare låter lysande med både film och musik, men är också ett ganska kostsamt nöje.

Av / 2024-08-30 - 09:00
Sony Bravia Theatre Quad (HT-A9M2)

Ljud & Bild tycker

  • Sony-högtalarna suger in oss i en realistisk ”bubbla” av surroundljud, vilket bidrar till mer realistiska och engagerande filmupplevelser.
  • Priset är saftigt, speciellt eftersom Quad-systemet behöver hjälp av en subwoofer för att ljudet ska bli komplett.

Sony Bravia Theatre Quad är efterföljaren till den populära HT-A9, som introducerades 2021 och sedan dess har varit eftertraktad av Sony-fans för sitt heltäckande surroundljud.

Föregångaren var ett system med fyra högtalare plus eventuell subwoofer: ett mellanting mellan traditionella soundbar-högtalare och fullskaliga hemmabiosystem. Och vi testade det med oväntat bra resultat.

Nykomlingen använder mycket liknande teknik, men antalet högtalarelement har ökat från 12 till 16. Högtalarna har dessutom fått en ny, slankare formfaktor som ska se bättre ut på väggen hemma.

Samtidigt har priset blivit ännu högre – Quad-systemet kostar nu dubbelt så mycket som soundbar-högtalaren Theatre Bar 9! Så det ska bli spännande att höra om Sony återigen lyckas överträffa förväntningarna …

Läs också Sony HT-A9: Vilket surroundljud! Med HT-A9 har Sony tänkt i helt nya banor och löst ett stort problem inom hemmabioljud: var högtalarna ska placeras. Och som det fungerar!

Sony Bravia Theatre Quad: Platt surroundsystem

Bravia Theatre Quad (HT-A9M2) bygger på samma principer som sina föregångare och består av fyra trådlösa högtalare som ska placeras till vänster och höger, framför och bakom soffan.

Annons

Hjärtat i systemet är den lilla centralenheten som ställs nära TV-skärmen. Det är den som tar emot ljudsignalerna från TV:n genom HDMI eARC-kontakten och fördelar dem till respektive trådlös högtalare.

Den mest uppenbara skillnaden är att högtalarna har krympt en aning och ändrat form från cylindriska till platta. Någon måste uppenbarligen ha tyckt att det gamla systemet inte passade i vardagsrummet – eller tog för mycket plats?

14 AE set Large scaled
(Foto: Sony)

Digital styrenhet

Sony-boxen har en egen fjärrkontroll och använder mycket av tekniken vi känner igen från Sonys soundbars, med stöd för tredimensionella ljudformat som Dolby Atmos och DTS:X. Den har även en extra HDMI-ingång för videokällor, som du kan använda i stället för ingången du ”tappar” genom att koppla ljudsystemet till TV:n.

Om du har en kompatibel Sony Bravia-TV kan du också dra nytta av funktionen Acoustic Center Sync. Då skickar Quad-systemet delar av ljudet till TV-skärmen, så att ljudbilden kan förankras bättre i förhållande till handlingen på skärmen. För att göra detta måste du ansluta en minijack-kabel som medföljer i kartongen.

Det här tycker vi är smart – men det blir ytterligare en box med kabel och strömförsörjning.

Det ligger nära till hands att tro att många potentiella Quad-kunder också har en nyare Sony TV. En mer elegant lösning vore därför att Sony gjorde det möjligt att hoppa över hela huvudenheten och i stället kopplade de trådlösa högtalarna direkt till Bravia-TV:n via Wi-Fi. Vilket exempelvis Samsung har gjort med sin Music Frame-högtalare – dock bara i tvåkanalsstereo, inte full surround.

26 Control box front Large scaled
(Foto: Sony)
Läs också Väggprydnad med ljud Samsung har gjort den perfekta högtalaren för dig som redan har en Frame-TV: Music Frame är ett musiksystem förklätt som tavelram.

4.0.4 – ingen centerkanal?

De kompakta högtalarna är klädda i grått högtalartyg och har en metallfot som hjälper dem att stå stadigt. Samma fot kan fungera som väggfäste om du vill hänga upp högtalarna på väggen. Ganska smart! Högtalarna är för övrigt aktiva, med inbyggda förstärkare, så var och en av dem behöver en strömsladd.

Trots den smala och platta formen har Sony fått plats för massor av element i de små högtalarna. Både på framsidan, sidorna och toppen för att kunna återge höjdeffekterna i Dolby Atmos- och DTS:X-ljudspår. Ljudvågorna skickas upp i taket innan de reflekteras ner mot lyssnaren i soffan – alltså samma princip som många av dagens soundbar-högtalare.

Högtalarkonfigurationen är av typen 4.0.4, så här finns ingen dedikerad centerkanal, och inte heller någon subwoofer. Sony HT-A9 använder en intelligent 360-graders kartläggning av ljudet i rummet (360 Spatial Sound Mapping) för att simulera extra högtalarkanaler. Till exempel lyckas högtalarna återge centerkanalen på ett bra sätt genom att fördela den mellan vänster och höger fronthögtalare. Subwoofern är nog däremot svårare att ”simulera”, så man bör budgetera för en sådan redan från början.

21 SP skeleton slant Large 1 scaled
(Foto: Sony)

Ljudkvalitet

Innan vi testade Theatre Quad hade vi redan haft Bar 8 och Bar 9 på testbänken, så detta var ett gyllene tillfälle att kolla hur mycket extra ljudvaluta det största Sony-systemet kan erbjuda för pengarna. Vi snackar trots allt om Sonys mest avancerade – och dyraste – hemmabiosystem hittills, med undantag för separata hemmabioförstärkare och traditionella högtalare.

Det ursprungliga Sony-systemet (HT-A9) tog oss lite på sängen första gången vi hörde det: Sony hade nämligen åstadkommit en fantastisk sammanhållning mellan de fyra högtalarna, som lyckades omsluta oss med en trovärdig ”holografisk bubbla” av surroundljud – i klass med en anläggning med separata komponenter.

De nya Quad-högtalarna bjuder på ett ljud som ligger väldigt nära föregångarnas. Top Gun: Maverick i Dolby Atmos är en stor och omslutande ljudupplevelse. Dialogen är stark och klar och det finns inga ”problemfrekvenser” där vissa ljud maskerar för andra. Tvärtom låter det balanserat och bra.

Däremot hör vi direkt att det inte finns någon centerhögtalare. Dialogen är stor och klar, men sträcker sig också längre ut på sidorna än vad vi brukar höra med soundbar-högtalare.

Även när vi slår på ”Acoustic Center Sync”-funktionen på Bravia 9-TV:n vi har stående så hör vi tydligt att mycket av centerkanalen blandas in i frontkanalerna. Därför verkar rösterna inte alltid lika väl förankrade till skärmen som vi hade velat. Sitter man mitt framför TV-skärmen låter det utmärkt – men utanför ”sweet spot” kommer man att uppleva att rösterna dras mer mot den närmaste högtalaren.

Atmos-effekter från taket fungerar däremot imponerande bra, med en fin illusion av höjd, även om de förstås inte ger samma känsla som riktiga, takmonterade högtalare.

– Dynamiken är bra, men skulle absolut kunna vara bättre för de här pengarna, utbrister Geir. Inte minst i basen, där högtalarna är beroende av en subwoofer för att ge riktigt stora upplevelser. Då blir det snabbt dyrt!

Musik i stereo låter lysande, med exakt timing och saftig dynamik. Du kan till exempel välja att köra ljudet i vanlig stereo via AirPlay2 och låta Sonys ljudprocessor skala upp ljudet till luftigare och mer omslutande surround. Båda fungerar bra på sitt sätt och här klarar sig Quad-systemet mycket bättre än i soundbar-högtalarna Bar 8 och Bar 9 – inte minst för att det är ett längre fysiskt avstånd mellan höger och vänster kanal. Så om du planerar att använda systemet lika mycket för att lyssna på musik kan detta vara ett argument för att spendera de extra kronorna på Quad.

Platt utan bas

Även om Sony har valt att skicka ut systemet på marknaden utan medföljande subwoofer i kartongen så ligger det nära till hands att du även kommer att behöva en sådan för att få tillräcklig fyllighet i LFE-kanalen. För även om Quad-högtalarna spelar en duglig bas på egen hand när de placeras på eller nära väggen så är de beroende av en subwoofer i de lägre oktaverna för att det ska svänga ordentligt av både musik och ljudeffekter.

Därför är det lite synd att Sony inte har gjort en särskild ”Quad-subwoofer” med liknande estetik och färg som högtalarna. Det bästa alternativet är den ganska kraftfulla SA-SW5 som vi redan har god erfarenhet av från soundbar-testerna.

Med denna inkopplad får vi en tight och välkontrollerad djupbas som matchar de andra högtalarna väl, men vi saknar möjligheten att gå in och finjustera och korrigera basåtergivningen. För bortsett från avstånd/fördröjning och nivå verkar det inte som om Quad-systemet gör någon rumskorrektion i basfrekvenserna.

Quad with SW5 SW3 Large scaled
(Foto: Sony)

Slutsats

Bravia Theatre Quad är det senaste topp-surroundsystemet från Sony 2024. Det verkar främst vara en uppdaterad och ”ansiktslyft” version av 2021 års modell HT-A9, vilket innebär att du kan förvänta dig ett helt omslutande och realistisk surroundljud, på en nivå som överträffar de vanliga soundbar-paketen.

Sony har lyckats bevara föregångarnas fina ljudkvalitet och förpackat den i ett lite mer kompakt och vardagsrumsvänligt format – men bortsett från detta har vi lite svårt att motivera den stora prisskillnaden. Detta blir därför ett system för särskilt kräsna och trogna Sony-kunder som siktar in sig på ett ”paketerbjudande” där det ingår en subwoofer!

 

Karakter
Sony Bravia Theatre Quad (HT-A9M2)
High End

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Milstolpe för Buchardt

Tung highend i ett nättare format från DALI

Ny ledare i budgetklassen

En uppenbarelse

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Ljud & Bild