Även om Velodyne är ett av världens mest välkända subbasmärken var vi till en början lite tveksamma om en liten kub av samma storlek som en fotboll skulle kunna kallas för ”subwoofer”. Den pyttelilla lådan är bara närmare nio tum stor åt alla håll och väger bara nio kilo. Men Velodyne har satsat på att flytta maximalt med luft i förhållande till storleken och kompletterat den aktiva 6,5-tummaren med två sidomonterade, passiva basar. Kraft finns det gott om från en 1000-watts förstärkare.
Ljudkvalitet
Av storleken att döma hade vi nästan förväntat oss att första bästa baslåt skulle få lådan att explodera. Men icke. MicroVee har faktiskt en förvånansvärt pigg och fyllig basåtergivning. Den turbulenta handlingen i krigsfilmen ”Black Hawk Down” blir påtagligt bättre när Velodyne-subbasen skapar fundamentet, och explosionerna känns tydligt i ryggmärgen. Även om vi inte direkt blåser omkull är det lätt att bli engagerad. MicroVee plågas inte heller av nämnvärda förvrängningar eller de miss-ljud som man ofta förknippar de billigaste och minsta subbasarna med.
Fördelen med små element är att de är lätta att starta och stoppa. Det hör vi på Velodynes rappa och taktfasta basrepons. Subbasen hänger med i all slags musikaliska krumsprång utan efterhäng. En annan positiv egenskap är att basen hänger med direkt från start och inte behöver hög volym för att vara tydlig. Det betyder att den passar fint att använda tillsammans med exempelvis mindre stativhögtalare.
Nackdelen med små element är just att de är små. Precis som en motor är det slagvolym som räknas i bassammanhang och med bara tre små element finns det gränser för hur mycket luft Velodyne-lådan lyckas flytta innan det säger stopp. För eller senare når den en punkt där elementen blir stående och fladdrar utan någon nämnvärd ökning i ljudtryck. Denna fysiska begränsning är mer framträdande i stora rum och i kombination med kraftigare ljudanläggningar.
Slutsats
Velodynes minsta spelar inte dunderhögt och går inte heller avgrundsdjupt i basen, men i mindre rum är MicroVee en tuff liten rackare som kan hänga med en rad olika högtalare fint. Den rappa och spänstiga basen passar bra till både film och musik, och trots avsaknad av rå slagkraftighet är den därför en lysande allroundsubbas. Vill du ha mer ljudtryck kan det vara värt att överväga två stycken, eller något av MicroVees större syskon som också är ytterst kompakta. Bäst av allt är ju att man kan gömma undan sådana här subbasar nästan var som helst…
Också i detta test:
Sammanfattning
Bas för varje smak
Med en lätt öronsusning och ostadig gång har vi kommit till vägs ände i testet av sex subbasar. Vilken av dem är då bäst på vad?
JL Audio Fathom F113
Grand Slam
Det finns subbasar och så finns det SUBBASAR. JL Audio sätter en standard för den senare gruppen…
SVS PB13-Ultra
Big Boss
SVS kan tryggt sägas vara en av de bästa märkena på att bygga bra subbasar. PB13-Ultra är deras största modell – och vår referens i prisklassen.
XTZ 99 W12 DSP
Bas för finsmakare
På kort tid har XTZ skaffat sig ett välrenommerat namn som respektabel högtalartillverkare, mycket tack vare deras prisvänliga subbasar.
Dali Ikon Sub
Enkel och effektiv
DALI är duktiga på att bygga bra högtalare som har förnuftiga prislappar, och subbasen i den populära Ikon-serien är en enkel men välgjord konstruktion.
Sunfire HRS-8
Liten, men tuff
Sunfire är en av de sanna veteranerna när det gäller mikrosubbasar och de är kända för att bygga små baslådor som kan spela skjortan av de stora!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser