Amerikanerna skapade en ny trend med Sunfires True Subwoofer – en ytterst kompakt subbas som med hjälp av extremt lång slaglängd och våldsam förstärkarkraft lyckades spela jordbävningsbas som man tidigare bara fått från kylskåpsstora lådor. Den minsta modellen HRS-8 använder ett liknande recept på framgång.
Till skillnad från Velodynes modell är det bara ett enda element som gäller, dock en liten större 8-tummare som sitter i en aning större låda. De två subbasarna ockuperar dock ungefär lika mycket golvyta. Somliga föredrar kanske Sunfires blanka och stiliga finish i stället för Velodynes lite grövre profil, som å andra sidan är mer motståndskraftig mot repor och hårdhänt behandling.
Ljudkvalitet
Sunfire är bara beväpnad med en 8-tummare och har i utgångspunkt lite mindre membranyta än Velodyne, men den tjocka och kraftiga upphängningen tillåter den att pumpa stora mängder luft i förhållande till dess storlek. Dessa egenskaper gör också utslag på ljudet. Sunfire har betydligt mer slagkraft och kan spela både högre och djupare än Velodyne. Ljudet från helikoptrarna i ”Black Hawk Down” är därför påtagligt mer fysiskt och verklighetstroget. Soffryggen skakar och ljudtrycket känns i magtrakten, och vi blir imponerade av ljudtrycket Sunfire lyckats få ut ur den kompakta konstruktionen.
Supertufft på film, alltså, men hur är det med musik? HSR-8 avslöjar ganska så snabbt att den saknar konkurrentens lätta och lediga basrespons, så ljudet från kontrabas, gitarr och trummor kan därför kännas lite mindre engagerande. I synnerhet på låg eller medelhög volym. Det kraftiga elementet är helt enkelt för tungt och trögt för att reagera på små förändringar i musiken, det måste ha lite ”stuns” för att det ska börja röra sig ordentligt. Detta medför att ljudets minsta och mest finkänsliga detaljer dämpas en aning i förhållande till större utblåsningar.
Slutsats
Sunfires minsta är definitivt en tuff historia, men dess ljudmässiga egenskaper passar bättre till film än musik. Den lite hårda spelstilen gör också att HRS-8 passar mindre bra som partner till rappa och reaktionssnabba stativhögtalare och trots bra slagkraft och djupbasegenskaper är den fortfarande för liten för att kunna matcha stora golvhögtalare. Ett par mellanstora högtalare i ett litet rum är däremot en utmärkt matchning, så om du är ute efter en liten subb som främst ska användas till film är HRS-8 väl värd en närmare titt.
Också i detta test:
Sammanfattning
Bas för varje smak
Med en lätt öronsusning och ostadig gång har vi kommit till vägs ände i testet av sex subbasar. Vilken av dem är då bäst på vad?
JL Audio Fathom F113
Grand Slam
Det finns subbasar och så finns det SUBBASAR. JL Audio sätter en standard för den senare gruppen…
SVS PB13-Ultra
Big Boss
SVS kan tryggt sägas vara en av de bästa märkena på att bygga bra subbasar. PB13-Ultra är deras största modell – och vår referens i prisklassen.
XTZ 99 W12 DSP
Bas för finsmakare
På kort tid har XTZ skaffat sig ett välrenommerat namn som respektabel högtalartillverkare, mycket tack vare deras prisvänliga subbasar.
Dali Ikon Sub
Enkel och effektiv
DALI är duktiga på att bygga bra högtalare som har förnuftiga prislappar, och subbasen i den populära Ikon-serien är en enkel men välgjord konstruktion.
Velodyne MicroVee
Spänstig lättviktare
MicroVee är den minsta subbas vi någonsin testat, men den är minsann ingen mes bara för det.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser