Dagen började med ett besök som var lite utöver det vanliga. En leverantör av strömprodukter hade kommit för att demonstrera vad renare ström kan göra med ljudet. Även om jag vet att det hjälper så var jag skeptisk till hur mycket det kunde påverka. Den här gången skulle det däremot visa sig vara mycket lättare att skilja den ”smutsiga” strömmen från den rena med öronen. Mycket av den äran ska högtalarna ha. Raidho X2.6 växte nämligen markant med uppgiften och kvitterade med fler och fler detaljer för varje steg upp i strömkomponenterna. Det var nästan komiskt – och på högsta nivån var gåshuden påtaglig. Nu befinner vi oss i ultra-highend-klassen och då räknas varenda detalj i varje länk i kedjan. Men att det gick att trolla fram en så realistisk och stor ljudbild, det visste jag inte.
Danska Raidho aldrig har gjort billiga högtalare men är de vida kända för att leverera varorna i form av fantastisk ljudkvalitet. Och eftersom de största och dyraste skapelserna ligger långt bortom ”vanliga människors” budget har jag mest koncentrerat mig på att testa de något mer överkomliga modellerna. För de som har hängt med i mina tester av X1t, X1.6 och X2t så fullbordar jag här kvartetten med den nya mellanstora golvhögtalaren X2.6. Den största modellen hittills i nya X-serien.
X2.6 är en större version av X2t, precis som X1.6 var i förhållande till X1t. Men utan den exklusiva tantal-beläggningen på baselementet. Det låter kanske som ett steg ned i kvalitet, men se det som en annan prioritering – en större och djupare ljudbild till ett mer överkomligt pris, jämfört med vad en större X2t skulle ha kostat.

Unik teknik
En högtalare från Raidho är aldrig bara en högtalare. Den är resultatet av en kompromisslös jakt på perfektion, ända in i minsta lilla detalj.
Diskanten i X2.6 är den ikoniska planmagnetiska banddiskanten som har gjort Raidho berömda. Den har en lövtunn, 11 mikrometers folie som bara väger 20 milligram. Det ger en häpnadsväckande snabb och upplöst diskant med en ”uppbrytningspunkt” som ligger skyhögt ovanför det hörbara registret – ända uppe på 82 kHz! Allt för renast möjliga ljud.
Bas- och mellanregister återges av två 6,5-tums keramiska bashögtalare. I de dyraste modellerna har elementen en extra beläggning av tantal för att ge ytterligare styvhet, men X2.6 har ”bara” keramik. Men du behöver inte oroa dig – de keramiska membranen är redan extremt styva och lätta, med en uppbrytningsfrekvens långt över delningsfrekvensen (12,5 kHz).
En annan Raidho-signatur är talspolar av titan. Titan är faktiskt en sämre elektrisk ledare än koppar och aluminium, vilket man måste kompensera för med ett större tvärsnitt av lindad spoltråd. Fördelen är att titan knappt påverkas alls av magnetism, vilket gör att spolen kan röra sig helt fritt genom magnetfältet. Resultatet? Bättre dynamik och snabbhet.

Elegant konstruktion
Kabinettet är gjort av 21 mm tjock MDF, med en design som smalnar av bakåt – både för att minimera stående vågor på insidan och för att ge högtalaren ett elegant och slimmat fotavtryck. Elementen är monterade på dubbla frontplattor, direkt fästa på massiva aluminiumplåtar som är limmade på MDF-baffeln.
I stället för traditionella spikes har X2.6 smarta fötter med integrerad frikoppling, som har keramiska kulor som inte är synliga från utsidan. Detta ger en effektiv isolering från golvet utan att skada det. Basreflexporten på baksidan är också ovanlig – en springa som är indelad i åtta celler, som var och en kan pluggas igen med skumgummi för att fintrimma basresponsen.

Placering och elektronik
Precis som med andra Raidho-högtalare är placeringen viktig, även om X2.6 är mindre känslig än tidigare generationer. I vårt 30 kvadratmeter stora testrum fungerade de optimalt med frontarna ungefär 1,5 meter från bakväggen och 1,2 meter från sidoväggarna. Och vinklade lite inåt så att de pekade på en punkt tre meter bakom lyssningsplatsen.
Vi testade med flera olika förstärkare: Naim Uniti Nova PE, Hegel H590 och Musical Fidelity Nu-Vista 800.2, alla integrerade förstärkare som är fantastiska på sina sätt. För att verkligen sålla agnarna från vetet har jag också testat med en Hegel P30A-förförstärkare och två H30A-effektförstärkare. Att de lämnar 1100 watt per kanal är i sig inte så intressant, det är däremot det enorma lugnet och kraftresurserna i ljudbilden!
CD-spelaren Hegel Viking, digitalomvandlaren Hegel D50 och datorn MacBook Pro M4 Max med Roon har också varit viktiga pusselbitar. Och sist men inte minst har ett IsoTek V5 Sigma-strömfilter visat sig vara ovärderligt när det gäller att få ut maximalt ur Raidho-högtalarna.
Förstärkarskillnader
X2.6 har en ljudbild som är så ren och upplöst att den nästan är kusligt realistisk. Det är som om högtalarna försvinner och bara musiken blir kvar i rummet.
Högtalarna fungerar som ett högupplöst fönster in i elektronikens egenskaper. Med Hegel H590 får man en extremt neutral och kontrollerad presentation med en stor, precis ljudbild. Naim Uniti Nova PE ger en mer omedelbar, nästan fysiskt energi, speciellt i mellanregistret. Musical Fidelity visar sig också från sin bästa sida med extremt flytande dynamik och bra upplösning – den typen av neutralt och balanserat ljud som en ljudtekniker skulle uppskatta. Men det största haksläppet fick vi med Hegel-kombinationen med P30A och de två H30A-monoblocken – då öppnade sig ljudbilden ännu mer och fick ett mer tredimensionellt rum och bottenlös dynamik. Raidhos extrema upplösning och mikrodynamik gör att varje förstärkare får visa sin unika ljudkaraktär och även små förändringar i signalkedjan blir hörbara direkt. För kräsna lyssnare som verkligen vill få fram X2.6:s fulla potential skulle jag särskilt vilja lyfta fram Musical Fidelity-förstärkaren, om det inte finns några planer på att lägga en halvmiljon kronor på en förstärkarkombination.

Ljudmagin i Raidho X2.6
Maria Menas Kiss-cover I Was Made for Lovin’ You är en fullständig uppenbarelse genom X2.6. Kontrabasens breda frekvensregister, från de djupa ackorden till attacken i de kristallklara anslagen, framträder med sådan renhet att jag nästan måste nypa mig i armen. Instrumentet behåller sin akustiska ”kropp” i hela sitt register.
Men det mest slående är hur Menas röst presenteras. Hennes känsliga vibrato svävar i luften mellan högtalarna, med alla mikrodynamiska nyanser intakta – från viskningar till kraftfulla utbrott. Det finns en emotionell transparens som är sällsynt att uppleva, även i highend-klassen. Rösten är både luftig och nära, utan ett spår av konstlad skärpa eller kompression.
För att utforska elektronisk komplexitet spelar jag Boris Blanks Electrified. Låten byggs upp lager för lager med subtilt panorerade effekter och syntharpeggios som spänner över hela stereobredden. X2.6 återskapar det virtuellt rummet med förbluffande precision. Blanks användning av djupa baseffekter och komplexa rytmiska mönster presenteras med en kontroll som behåller varje komponent distinkt. Även om det inte är högtalarnas mest uttalade styrka att spela högt så är det imponerande hur de lyckas bevara transientresponsen utan att smeta ut ljudet, även i de mest utmanande passagerna.
För att testa rå energi och dynamisk uthållighet vänder jag mig till Marilyn Mansons Third Day of a Seven Day Binge från 2015. Den råa, opolerade produktionen med distade gitarrer och Mansons omväxlande sång – från viskning till skrik – hanteras med en lätthet som gör att jag kan skilja mellan medveten komprimering och avsiktligt konstnärlig råhet. Basgången, som låter enkel men kräver exakt kontroll, levereras med tryck och tyngd utan att glida ut.

Större skala och bas
Jämfört med X2t har X2.6 en betydligt mer utökad basrespons. Basen går inte bara djupare utan återges också mer avslappnat och naturligt, speciellt i större rum.
Basåtergivningen är särskilt imponerande i Massive Attacks Angel, där den rullar genom rummet med en auktoritet som får dig att glömma att du sitter och lyssnar på högtalare.
Å andra sidan fladdrar det mer i byxbenen när samma rytmer spelas av KEF Blade Two Meta eller DALI Epikore 9, men X2.6 har andra styrkor som är värda både några tårar och en rejäl dos gåshud.
Fördel med strömfilter
En sak jag upptäckte under testet var det jag antydde i början: hur viktigt ett ordentligt strömfilter var för upplevelsen. En demonstration av IsoTeks strömfilter – från det enklare Polaris via dyra Aquarius med separata filter för alla uttag, och slutligen Sigmas med ännu dyrare filtrering – gav mig ett par riktiga aha-upplevelser.
Och även om det redan blev stor skillnad med det billigaste Polaris-filtret så var det inte förrän IsoTek V5 Sigmas kopplades in som X2.6 verkligen öppnade sig och nådde sin fulla potential. Utan filtret var ljudet fortfarande väldigt bra, men med filtret förvandlades det till något helt utöver det vanliga – mer tredimensionellt, med bättre separation, djupare bas och en diskant som var ännu mer detaljerad utan att bli skarp. Allt blev bättre.
Detta är inte högtalarnas fel, jag skulle snarare kalla det en styrka, att de har förmågan att urskilja alla källor. Men det är ändå värt att nämna om du ska investera i den här prisklassen, för även om det kan låta konstigt så kommer du aldrig att ångra att du investerat i ett strömfilter. Se bara till att köpa ett som inte kväver dynamiken under tiden, sådana finns det ett par stycken av där ute.

Konkurrenter
I den här prisklassen finns det flera starka konkurrenter. Bowers & Wilkins 803 D4 är kanske den mest naturliga jämförelsen, med sin diamantdiskant och avancerade ingenjörskonst. Men B&W har ett mer tekniskt perfekt ljud medan Raidho X2.6 har en varmare och mer engagerande presentation.
DALI Epikore 7 är en annan konkurrent med sin hybriddiskant, men Raidho har en luftigare och mer detaljerad ljudbild, speciellt i diskanten. Ø Audio Icon 12 ger mer bas och ljudtryck för pengarna, men saknar den kristallklara upplösningen som gör Raidho-högtalarna så speciella. KEF Blade Two Meta har en dundrande dynamik och ett driv som är nästan unikt i klassen. Men de också kan kännas en smula ansträngda i det övre mellanregistret, medan Raidho bara låter ultrarent hela vägen.

Slutsats
Raidho X2.6 är högtalarna för dig som inte bara vill höra musiken, utan uppleva den med all dess komplexitet och djup. De är inte för alla – de kräver noggrann placering, sagolikt bra elektronik – och allra helst renad strömförsörjning. Men de som är villiga att ge högtalarna vad de behöver blir belönade med en ljudupplevelse som är så nära den musikaliska verkligheten att man måste nypa sig i armen.
Magin uppstår när allt klaffar, då befinner du dig plötsligt mitt i musiken. X2.6 har alla de speciella egenskaper som gör Raidho till något utöver det vanliga, med en skala och auktoritet som passar medelstora till lite större rum.

Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 79:-
Prova LB+ i en månad för 79:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!