Med Andrew Jones i teamet har MoFi nästan över en natt blivit en seriös tillverkare av högtalare i premium- och highend-klassen.
Det är häpnadsväckande bra gjort, men kanske inte så överraskande när man tänker på vilken meritlista Andrew Jonas har. Den mannen kan göra guld av gråsten.
MoFi Electronics är ett systerbolag till Mobile Fidelity, som är välkända för sina audiofila pressningar och mastering av LP- och CD-skivor. De började med skivspelare och nu har de även två högtalare, båda med koaxialelement: SourcePoint 8 och 10. Med ett 20 respektive 25 centimeter stort element, där diskant och bas/mellanregister är placerade på samma vertikala axel.
Vi har nyligen testat SourcePoint 8. Den är byggd efter samma recept som Tannoys och KEFs högtalare med koaxialelement och har mycket gemensamt med exempelvis KEF LS50 Meta.
Den större SourcePoint 10 är likadan som SourcePoint 8, bortsett från storleken på kabinettet och elementet, och ett resultat av Andrew Jones förkärlek för koaxiala högtalarelement. Han har konstruerat högtalare för bland annat KEF, TAD och Pioneer. Naturligtvis med koaxiala element.
Inte precis en bokhyllehögtalare
SourcePoint 10 är stor, nästan 60 cm hög, och väger 21 kilo. Precis som andra ”bokhyllehögtalare” som JBL L100 Classic finns det ingen chans att de passar in i någon bokhylla. Däremot passar de fint på de rejäla stativen som de levererades med.
Genom att använda samma Twin-Drive-princip med starka neodymmagneter som driver var sin talspole – en för diskant och en för mellanregister/bas – anser Jones att MoFi har eliminerat flödesmodulering och minimerat förvrängning. Kantupphängningen går precis längs med membranets ytterkant för att ge största möjliga membranyta och mest likformig spridning av ljudvågorna. I mitten av det 25 cm stora elementet sitter samma 32 mm-diskantmembran som i SourcePoint 8.
Delningsfrekvensen anges till 1 600 Hz och impedansen till 8 ohm, aldrig lägre än 6,4 ohm. Högtalaren har mycket högre känslighet än SourcePoint 8, här är den 91 dB. Vi har inte provat, men det bör vara ljuv musik för små rörförstärkare.
Dött kabinett
Knacktestet med knogarna avslöjar att SourcePoint 10 är lika väldämpad som SourcePoint 8. Den fasettslipade fronten är hela 5 cm tjock och hela valnötsfanerade kabinettet är gjort av 25 mm tjocka plattor som är förstärkta på insidan med två vertikala plattor.
Högtalarna finns i svart ask och valnötsfaner. På baksidan har de två basreflexportar med ett par kabelterminaler mellan sig. Det ingår en tygfront som hakas fast med magneter och det finns som sagt ett par MoFi-golvstativ som extrautrustning (5 600 kr) till både SourcePoint 8 och 10.
Större auktoritet
Att Andrew Jones använder koaxialelement är ingen slump. I SourcePoint 10 och andra högtalare med sådana element är målet att få en helt sömlös integration mellan två element som spelar i vart sitt frekvensregister.
Placerar man diskanten i mitten av baselementet får man också en mer enhetlig spridning av ljudet, eftersom man kan kontrollera spridningen bättre än om diskantelementet är monterat ovanför baselementet på framsidan av kabinettet. Den så kallade off-axis-responsen – spridningen av ljudvågorna på sidan av elementets horisontella axel – blir lidande om man har en mer konventionell design.
När diskanten är placerad mitt på basens vertikala och horisontella axel, och i mitten av ett konformat membran, förbättras både känslighet och spridning.
Man märker att ett par KEF LS50 Meta låter annorlunda än ett par Dynaudio Special Forty, eftersom de är så olika konstruerade. Men man märker inga stora skillnader mellan SourcePoint 8 och 10. Vissa tydliga skillnader är dock hörbara, som storleken och skalan på ljudbilden, och naturligtvis basåtergivningen.
Basen går djupare och återges med större auktoritet av ett par SourcePoint 10. Man hör att basen sträcker sig djupare i Sades Babyfather från Soldier of Love och hur låten är fylligare med de större högtalarna. Snärten i slagverk som vi upplevde med SourcePoint 8 finns här också. Skillnaden är att den större högtalaren levererar dynamiken från bastrumman och virveltrummans med mer tyngd och djup. Högtalarna har samma stabila stereoperspektiv och ett fokuserat mellanregister med en upplöst och distinkt diskant. Helt utan vasshet eller hårdhet.
Att lyssna på Al Jarreau och My Foolish Heart kan jämföras med att sitta i studion tillsammans med Jarreau. Som lutar sig in i hörlurarna där han står tre meter framför dig och sjunger i mikrofonen.
Slutsats
Mo-Fi SourcePoint 10 låter föga överraskande som en stor SourcePoint 8. Det gäller i synnerhet storleken på ljudbilden och basåtergivningen. SourcePoint 10 passar bättre i stora rum och är förvånansvärt lätt att driva – och är precis som SourcePoint 8 en synnerligen lyckad högtalarkonstruktion. MoFi-högtalarna är de mest intressanta nykomlingarna vi har testat på länge och de stora SourcePoint 10 kan definitivt utmana de mer etablerade märkenas modeller i motsvarande prisklass. De mindre SourcePoint 8 är faktiskt ett bättre köp eftersom de kostar 20 000 kronor mindre per par, men om man har plats och budget för dem så är SourcePoint 10 ett av klassens bästa val.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser