• Effekt: 80 W RMS
  • Element: 1 x 5,25 tum + 2 x 0,75 tum
  • Frekvensomfång: 45–22 000 Hz
  • Trådlöst: Bluetooth 4.0 AptX
  • Anslutningar: Aux, RCA, optisk
  • Pris: 4 000 kr

När man hör namnet Marshall kommer man att tänka på rockbandens enorma väggar av högtalare på scenen under 60- och 70-talet. Deras gitarrförstärkare har använts och delvis tagits fram av Deep Purple, The Who och Eric Clapton. Men tiderna förändras och idag behöver man även småelektronik för vanligt folk. Hörlurarna och högtalarna som bär Marshalls logotyp är dock framtagna av svenska Zound Industries som även står bakom hörlursmärken som Urban Ears.

För drygt ett år sedan släppte man den första högtalaren, Marshall Hanwell, döpt efter stället där Jim Marshall öppnade sin första butik. Det var en rejäl retrohögtalare på 10 kilo, med enbart analog ingång och ett avskräckande högt pris för de flesta. Med den nya Stanmore har man skapat en lättare och kompaktare högtalare med en överkomligare prislapp. Men framför allt har den fått betydligt fler och flexiblare anslutningar, inklusive trådlös.

Design och kvalitet
Därmed inte sagt att Stanmore är en liten och lätt högtalare jämfört med många av bluetooth-högtalarna man hittar på hyllorna i butikerna. I storlek är den som de större pjäserna från B&W och Loewe. Det vill säga som en större skokartong, eller som en bokhyllehögtalare om vi ska jämföra med hifi-världen. Och även om den bara väger hälften av föregångaren så är det ändå långt från vissa konkurrenters fjäderlätta plasthögtalare.

Kabinettet är istället rejält och solitt med ett förtroendeingivande dött ljud när man knackar på det. Och den skriker verkligen kvalitet med sin läderklädda utsida, mässingsdetaljer, tygfront och så klart den klassiska Marshall-logotypen. Snyggt och inte så lite coolt. På undersidan sitter gummifötter för att hindra den från att åka baklänges när man drar på och för att skydda underlaget. Till med och reglagen känns rejäla och av hög kvalitet.

Hantering
Och reglagen är inte alls som man är van vid från konkurrerande produkter. Här är det inga touchknappar eller teckenfönster. Nej, Stanmore har rejäla manuella knappar och rattar. Strömbrytaren är en ordentlig metallspak och kontrollerna för volym, bas och diskant är gamla hederliga rattar. På ovansidan finns även knappen för att para ihop med mobilen via bluetooth samt lampor som visar status och vilken ljudkälla man har valt för tillfället.

På baksidan hittar vi en RCA-ingång så att man kan ansluta till exempel en CD-spelare, eller varför inte en skivspelare. Där sitter ovanligt nog också en optisk ingång vilket gör att man faktiskt kan ansluta exempelvis en Apple TV för att få lite bättre ljud. På ovansidan finns en vanlig 3,5 mm-ingång och Marshall skickar med en riktigt läcker spiralsladd som får det att kännas som att man pluggar i en elgitarr istället för en mobiltelefon.

Marshall Stanmore controls
Rejäla reglage i retrostil passar utmärkt med kvaliteten och stilen på högtalaren.

Ljudkvaliteten
Precis som väntat så är högtalaren som gjord för rock’n’roll. Av den anledningen blev det lite mer Jimi Hendrix och AC/DC på spellistan än normalt. Och den stortrivs med den sortens musik. Gitarriffen sitter som en smäck och trummorna får en att vilja skaka näven i luften i takt med den förvånansvärt djupa basen. Dessutom spelar den högt. Så högt att det är risk för arga grannar. It goes to eleven, som Spinal Tap skulle ha sagt.

Dessutom visade den sig funka riktigt bra med elektronisk musik. Det är faktiskt en av få bluetooth-högtalare som får Silent Shout med The Knife att låta som den ska. Föga förvånande så trivs Stanmore inte lika bra tillsammans med elegantare och mer krävande musik. Norah Jones i Come Away with Me låter till exempel lite instängt. Hennes röst kommer fram bra men resonansen i instrumenten försvinner och det känns inte så naturligt och nära som det ska.

Med Stanmore kan man för en gångs skull döma en produkt utefter utseendet. Man får precis vad man förväntar sig av en högtalare som bär det ikoniska Marshall-märket. Det är rejäla grejer av bra kvalitet och passar just den publik som lockas av märket. Är ylande gitarrer och basdunk på öronbedövande volym det man vill ha så levererar högtalaren. Den har dessutom många anslutningar och gör sig utmärkt som enda musikanläggning i första lägenheten eller gillestugan.