De allra minsta bärbara högtalarna har egentligen bara en enda fördel, och det är att de är små och lätta att ta med sig. Priset är sällan avskräckande, så tröskeln för att köpa en är låg. Men medaljens baksida är ofta ett slappt och tråkigt ljud. Med lite bas.
Och det vill man inte ha. Därför är det långt mellan gångerna vi rekommenderar en liten högtalare. Den fickvänliga Marshall Willen är en av de få vi har gett en godkännandestämpel, men den större Marshall Emberton II fick det inte.
Anledningen är att vi tyckte att den var anemiskt och inte särskilt engagerande. Nya Emberton III är däremot mycket bättre än föregångaren.
Högtalaren är fortfarande liten – inte så liten att den slinker ner i fickan som en Willen, men den får plats i en bag eller en stor jackficka. Med en batteritid på 32 timmar behöver du inte ha med dig någon laddare heller, och eftersom den är stänksäker tål den både regn och snö.
Emberton III kan beskrivas som en mindre version av den potenta Marshall Middleton. Den spelar inte lika högt och tufft som den större Middleton, eller JBL Charge 5 WiFi, men den har mycket bättre basåtergivning och dynamik än Willen. Batteritiden är mer än dubbelt så lång och tjugo minuters laddning ger sex timmars musik.
Emberton III kan laddas med en vanlig USB-laddare, till exempel mobilladdaren, och det ingår en USB-C-laddkabel men ingen laddare.
Det finns en app till alla nyare Marshall-produkter, inklusive den här, men den är fortfarande begränsad till det mest grundläggande och har bara tre förinställda EQ-lägen. Du kan inte ställa in bas, diskant eller EQ själv.
Potent ljud i kompakt format
Ett 5-centimeters fullregisterelement och två passiva baselement gör inte Emberton III till någon stereoanläggning. Den lyckas inte fylla ett vardagsrum med tillräckligt mycket ljud för att det ska bli riktig feststämning. Då är Middleton ett bättre val, men eftersom Emberton III är mindre och smidigare att ha med sig är den perfekt att ha med sig när man reser.
Den levererar mycket bättre och mer potent bas än föregångaren Emberton II och den lilla Willen, och i Out Of The Cold med Bob James och Kirk Whalum finns det övertygande mängder bas. Den går inte djupt, men med EQ-inställningen ”Push” är det relativt fin tyngd i trummor och det är enkelt att följa basgitarrens rytm hela tiden.
Förvånansvärt nog fick Marshall-högtalaren den gamla inspelningen med Frank Sinatra, Live At The Sands i Las Vegas, att låta både nära och live. Rösten är varm och orkestern har fin klang i den lilla högtalaren. Skalan är naturligtvis inte lika övertygande, men det blir bättre med Saint Etiennes klangfulla Nightingale från albumet The Night. Här kommer klangfärgerna fram väl i ljudbilden – som visserligen inte är särskilt stor, fast så snackar vi ju om en liten högtalare.
Billie Eilishs Birds Of A Feather låter rytmiskt och energiskt, med en bestämd basrytm, och ljudbilden är behaglig utan skarpa kanter eller irriterande artefakter. Dua Lipas Illusion går att spela relativt högt, tillräckligt för att man känner att fötterna börjar röra sig i takt, men man märker också att det finns gränser för hur högt högtalaren trivs med att spela.
Slutsats
Storleken sätter alltid de största begränsningarna för små högtalare. Emberton III gör vad den kan för att bryta sig loss från konventionen och den lyckas väl. Med tanke på sin storlek spelar den fylligt och fett, och är ett bättre köp än den ännu mindre Marshall Willen för alla utom de som absolut måste ha en så liten högtalare som möjligt. Två Emberton III kan paras ihop och ge ännu mer välljud, fast då kan det hända att den större Middleton är ett lika bra val. Den har mer av allt – bas, ljudtryck och skala – men är också betydligt större och tyngre.
Marshall Emberton III är en lyckad kompromiss mellan den lilla Willen och den stora Middleton.