Linn är en av de klassiska tillverkarna, en av de som kom fram i hifi:ns guldålder och en av de firmor som fortfarande blomstrar. Man har idag ca 280 anställda, och det är mycket när vi talar kvalitets-hifi.
Skotska Linn har egentligen alltid upplevts som en konservativ firma. Det är nog främst på grund av att man så lätt kommer att tänka på den klassiska skivspelaren LP12, urprodukten från Linn som fortfarande tillverkas och som kan uppdateras kors och tvärs. Ska du ha den kompletta modellen som har allt får du böta runt ett par hundratusen kronor. Men, du kan börja resan för en dryg tiondel av det priset.
Samtidigt har Linn också upplevts som en progressiv firma. När de kom med sin cd-spelare CD12 var den så radikalt mycket bättre och mer genomtänkt än alla andra, att man häpnade. Det finns heller aldrig några begagnade att få tag på, och skulle det dyka upp någon kostar den en förmögenhet.
Tillika var Linn den första firman som också skrotade cd – trots att man hade den fantastiska CD12 – och gick helt in för strömning. Här gick man också sina egna vägar med en öppen plattform som var närmast oanvändbar då men idag känns som en verkligt förnuftig lösning. Det gör också att du kan koppla ihop Linns strömning med i stort sett vad som helst du kan ha som kan spela musik på det ena eller det andra sättet.
För ett par år sedan introducerade man sitt Exakt-system, där man kör heldigitalt med strömning och en form av rumskorrektion tillsammans med aktiva högtalare. Det systemet finns i flera nivåer, här ser vi på det minsta systemet tillsammans med de sprillans nya aktiva stativhögtalarna Akudorik.
Exakt-systemet
Hela systemet andas kreativt tänkande. Linn har i Exakt-systemet valt att bygga upp det hela med en digital ljudmottagare och köra signalen digitalt hela vägen ut till högtalarna, närmare bestämt i princip ända ut till högtalarelementen. Det betyder att all signalbehandling sker ute i högtalarna. Linn kallar det att ”placera ljudkällan inuti högtalaren”.
Man behöver alltså en digital enhet, i vårt fall en Akurate Exakt DSM-spelare, och ett par högtalare med digitalt delningsfilter, DSM och förstärkning samt omvandling från digital till analog. Det senaste från Linn i det fallet är Akudorik, en stativhögtalare med all elektronik inbyggd i själva stativet.
Det är alltså hela anläggningen, som faktiskt kan klara av att spela i stort sett vad som helst tack vare en fullmatad baksida med ingångsmöjligheter och ett gränssnitt som är rasande flexibelt. Men det är inte det hela.
All elektronik sitter placerad i stativet. Hela den delen är gummiupphängd och avkopplad från själva stommen, själva stativbenet. Hela högtalaren vilar på ordentligt tilltagna spikes.
I Exakt-konceptet har man lagt in en sorts rumskorrektion som bygger på att man först gör en högtalarplacering enligt Linns normala TuneDem-uppsättningsprocedur. Det är en process som de flesta hifi-vänner log lite åt när den kom, men sedan har de också upptäckt att det faktiskt är på det viset man arbetar för att uppnå bäst resultat. Kontroversen uppstod genom att Linn alltid hävdat att man ska lyssna till musik både när man ställer upp och när man värderar vad man hör, och en period var det inte god ton i många kretsar, som hellre lyssnade på pistolskott eller bara mätte sig fram.
Hursomhelst är TuneDem ett ypperligt verktyg för att få rätt högtalarplacering. Sedan mäter man fysiskt upp rummet och var högtalarna är placerade, varpå man via datorn kan justera ljudet. Programmet gör en beräkning baserad på mätningarna, sedan använder man sina öron till att finkorrigera det hela. Exempelvis är högtalarna också konstruerade för att kunna stå relativt nära bakvägg. Hos mig hamnade de ca 40 cm från bakväggen, och försök med en placering längre ut i rummet gav negativt resultat. Linn vill också att man inte vinklar in högtalarna, jag är enig efter att ha provat med olika vinklar utan att det tillfört något positivt.
Finessen med det hela är att programmet har en beräkning på högtalarna när de är placerade idealt i rummet. Därmed kan programmet också optimera ljudet när högtalarna inte kan placeras optimalt i rummet. Let’s face it, det är så majoriteten av befolkningen har det. Det är få förunnat att ha ett dedikerat lyssningsrum där man kan husera fritt vad högtalarplacering angår.
Därmed är Exakt-systemet en rasande kreativ lösning för den som gärna vill ha bra ljud utan att behöva låta anläggningen vara medelpunkten i möbleringen.
Låter det svårt? Det är det inte, men med ett köp av en Exakt-anläggning medföljer också en komplett uppställning och intrimning på plats i hemmet.
Akudorik
Den nya stativhögtalaren bygger i hög grad på Linns högtalarkoncept med en flervägsmodul centralt placerad. Här finns fyra högtalarelement i form av 6,5-tums bas, 3-tums dome-mellanregister, 1-tums diskant och 1/2-tums superdiskant. Det är en standard-Linn-konfiguration av högtalare och väl utprovad. Varje element får förstärkning med 100 watt från en Chakra-förstärkare. All elektronik sitter avkopplad och gummiupphängd i Dorik-stativet där de markanta kylflänsarna är en del av den visuella framtoningen. Stativet kan även användas till att göra exempelvis Akurate 212 till en aktiv högtalare.
Mellan avspelaren och högtalarna/förstärkningen går alla signaler via CAT5-kablar, alltså helt vanliga nätverkskablar. Hela uppkopplingen av anläggningen är i och för sig enkel, men sedan kommer det listiga, alltså Exakt-delen som vi tidigare var inne på.
Anpassning till systemet
När man skaffar ett sådant här system, handlar det inte om att få ett system som passar med det upplägg du tidigare haft med hur du spelar din musik. Du anpassar din avspelning till systemet. Normalt kostar det småpengar i förhållande till den investering du gjort i anläggningen.
Kärnan är att man laddar in ett par program från Linns hemsida, med deras Kinsky som genomgående gränssnitt. Det finns också som app.
Förutom ett litet problem med att jag har två datorer med samma namn, som förbryllade Kinsky-programmet, fungerade allt oklanderligt. Ja, i mitt system fungerade det bäst med trådad uppkoppling, eftersom det trådlösa nätverket ibland sviktar lite.
Akurate Exakt har alla tänkbara ingångar, inklusive HDMI för allt med TV och även inklusive RIAA. Apparaten är internt omkopplingsbar mellan MM och MC. Det kunde vi naturligtvis inte motstå att prova, så vår LP12 kopplades in. Signalen görs så digital i Akurate, liksom den också görs digital i exempelvis en Devialet. Resultatet är faktiskt alldeles utmärkt, det låter ”analog kvalitetsskivspelare” om återgivningen. Det sitter alltså en utmärkt RIAA i systemet, något annat hade vi väl heller inte förväntat från en firma som startade med en skivspelare.
Kringutrustning?
Linn har med det här systemet rationaliserat bort allt med inverkan av kablar eller ström, här används bara standardvarianter. Jag har provat med olika nätverkskablar mellan nätverksspelare och högtalare, men inte hört någon skillnad. Dessvärre hade jag inte möjlighet att prova exempelvis Supras CAT7, det hade varit spännande att höra om det hade givit något. Däremot kan jag konstatera att nätkablar kan göra skillnad, men i mycket mindre grad än vad jag är van vid från i stort sett allt annat. Jag kan också konstatera att ett par apparatfötter under Akurate Exakt kan göra viss skillnad, men heller inte så markant att det känns helt nödvändigt.
Det man så kan konstatera, är att du kan undvika en massa extrakostnader för kringutrustning här, kostnader som ofta kan komma som en överraskning med ”normala” anläggningar. Det är något man också ska tänka på när man ser på totalpriset för anläggningen.
Ljudet?
Den lätta lösningen, skrev jag i rubriken. Och det är det också. När anläggningen väl är installerad och intrimmad behöver du inte tänka på annat än att spela musik. Det är faktiskt så, att du slutar bekymra dig, du spelar bara all musik du har lust med. Och det kan bli en hel del, för anläggningen liksom uppmanar dig att spela musik. Det har exempelvis varit ett sant nöje att köra Wimp HiFi via datorn till systemet, här har du en ljudkvalitet och ett urval som just nu inget egentligen kan konkurrera med.
Ljudet är stort, först och främst. Här är en väldigt fin jämnhet i ljudet från topp till botten, en karaktär av harmoni utan övertydlighet, varken för hårt eller mjukt, varken för mörkt eller ljust. Det är en stor ljudbild, framför allt på bredden, och hela anläggningen känns gjord först och främst för att skapa harmoni och för att kunna presentera all musik på ett sätt så du gärna fortsätter att lyssna. Det är medryckande, helt enkelt, och alla delar av ljudet verkar stämma överens med alla andra delar.
Ser vi det i strikta high-end-termer, så finns här nog varken de riktigt höga topparna eller de djupa dalarna i återgivningen som man får med en mer ”normal” anläggning, det är mer fokus på det musikaliska förloppet, om ni förstår. Det är inte så ofta man får den verkliga gåshuden, men också sällan man rynkar på näsan och tycker att det låter illa.
Det betyder ingalunda att man aldrig får gåshud eller att det inte finns massor med detaljer, massor med tryck i basen och gott om med energi i återgivningen. Upplevelsen av det du hör handlar mer om glädjen och känslan i musiken än att bena ut diskant, mellanregister och bas.
Kanske lite svårt att förklara, men Linn har en speciell filosofi som alltid handlat om musiken. Deras tankegångar om att kunna ”stampa takten” och att det var det viktigaste, skrattade folk åt en gång i tiden men idag talar vi alla mycket mer om musikupplevelsen än att dissekera återgivningen i små delar. Att man sedan också satsat på att det ska vara enkelt att använda och inte minst att det hela bara ska funka, är en helt annan sak som också kan räknas på plussidan.
Klangen är neutral, det känns rätt i instrumentklanger och färger. Bakgrunden är inte helt lika svart som jag är van vid från min egen referensanläggning, men det är liksom som om Linn aldrig går till överdrift och att det hela mer är ”lagom” anpassat på alla parametrar. Jag tror att det är medverkande till att hela systemet känns så lätt att leva med som det gör.
Slutsats
Linn Exakt Akudorik/Akurate är ett superenkelt system att leva med. Allt är verkligt läckert, tar upp lite plats, fungerar ypperligt och du har helt enkelt roligt när du lyssnar. Att systemet dessutom kan optimeras för att kompensera för en icke-optimal högtalaruppsättning är ett jätteplus för de flesta hem.
Dyrt, ja, men du behöver inget mer, du får systemet installerat och kan bara njuta av en fin återgivning med musiken i fokus. Provlyssna och känn på systemet, men var beredd på att det är stor risk för att du kommer att gilla det! Skarpt!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser