TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Linn 119

Det omöjligas konst

Linns minsta högtalare spelar högre än man tror och kan uppgraderas med aktiv drift.

Av / 2024-10-03 - 15:01
Linn 119

Ljud & Bild tycker

  • Förbluffande stor ljudbild med potent bas. Fyllig och varm klang. Möjlighet till aktiv drift. Gediget kvalitetsintryck.
  • Begränsat ljudtryck, förstås. Avslappnad diskant.

De flesta tänker nog på Linn som tillverkaren av den legendariska skivspelaren Sondek LP 12. Inte lika många betraktar Linn som högtalartillverkare, men som man brukar säga: De som vet, de vet. Linn har faktiskt byggt högtalare nästan lika länge som de har byggt skivspelare.

CD-spelare har de också gjort, även om det satt långt inne för Ivor Tiefenbrun att erkänna att CD-spelare faktiskt kunde vara något att ha. När han väl gjorde det så lanserade de Sondek CD12 (vad skulle den annars heta?). Och då hade de en spelare som sopade mattan med konkurrenterna.

CD12 är historia för länge sedan, men Linn tillverkar fortfarande LP12. En skivspelare som jag måste erkänna förtjänar legendstatus. Den är inte på något sätt skrytsam, och ett idiotsäkert val för den som vill förbättra ljudet från LP-samlingen.

Läs också Har aldrig varit bättre Linn har uppgraderat den legendariska skivspelaren där det betyder mest. Det är inte säkert att alla uppskattar det lika mycket.

Men det här testet skulle inte handla om skivspelare, även om det är svårt att bortse från dem när vi pratar om Linn.

Nej, Linn har som sagt byggt högtalare i flera årtionden. Om de är kända för något när det gäller högtalare så är det kanske främst för Isobarik-principen med dubbla baselement på insidan av kabinettet för att öka effektiviteten vid låga frekvenser. Jag hade kunnat rabbla upp flera högtalarmodeller från Linn, både med och utan Isobarik, men här ska det handla om något betydligt mer blygsamt, ja nästan i grundläggande enkelt.

Annons

En kompakt tvåvägshögtalare som inte är större än att den går att stoppa in rätt i bokhyllan.

Linn 119 Walnut KV web
Foto: Linn

Linn 119

Att nya Linn 119 står på legendariska stativhögtalares axlar vore en överdrift, men några av oss minns den kompakta Linn Kan, som var en liten högtalare i samma skepnad som 119, med ett 13 cm bas/mellanregister och en 19 mm diskant i ett bokhyllevänligt kabinett.

Den var en av Linns bästa högtalarkonstruktioner på sin tid och visade trots sitt blygsamma utseende och relativt låga pris att Linn kunde bygga riktigt bra ljud i relativt billiga och kompakta kabinett. Nästan tre årtionden senare är 119 – som vi testar här – en högtalare i samma skepnad. Elementen kommer från norska SEAS, men konstruktionen är 100 % Linn.

Läs också Linn Majik 109 Linn är mest kända för elektronik av hög klass men bygger också sina egna högtalare. De små Majik 109 har vi testat förut, och då gillade vi dem så mycket att det var dags att ge dem nya utmanare.

Ny generation

Att kalla den för en kompakt version av flaggskeppet Linn 360 vore inte bara en överdrift, utan direkt felaktigt. Ändå kan man se släktskapet mellan 360 och lilla 119, där den päronformade plattan som elementen är monterade på har samma form som 360-högtalarna har på plattan med mellanregister och diskant.

Medan Linn Kan – både i sin första och andra version – inte kostade en förmögenhet på sin tid har 119 gått upp ett par divisioner rent prismässigt. Även kvalitetsmässigt, om du frågar mig. Den kostar en hel del mer än KEF R3 Meta, som vi testade nyligen, men hälften av vår referens-stativhögtalare, Audiovector R1 Arreté.

Skjermbilde 2024 09 25 kl. 12.05.27
Foto: Linn

Det finns inte våldsamt många högtalare att välja mellan i samma prisklass som Linn 119, men Bowers & Wilkins 705 S3 kostar lika mycket och är en tvåvägsmodell som definitivt måste betraktas som en stark konkurrent till de små Linn-högtalarna. Som befinner sig i en prisklass där många tycker det är mer lockande med golvhögtalare – men hela poängen med att välja en kompakt högtalare är helt enkelt för att man inte har plats, eller inte vill offra mycket plats för att få bra ljud i rummet.

Ur den synvinkeln är Linn 119 helt perfekt, eftersom den är tillräckligt liten för att ta lite plats och samtidigt tillräckligt stor för att kunna måla upp en sammanhängande och trovärdig ljudbild.

Den ovan nämnda Kan-modellen jämfördes ofta med Rogers LS35/A, anledningen var att den lilla högtalaren hade ett varmt, insmickrande och tjusigt mellanregister med en röståtergivning som nästan bara var bättre i ett par Rogers. I likhet med Rogers-högtalaren hade Linn Kan inte någon stor räckvidd i basen, efter 70 Hz sjönk känsligheten som en sten och högtalarna lät betydligt bättre på en hylla intill bakväggen.

Placering

Linn 119 kan också ställas mot bakväggen om man vill lyfta basen lite, men det är inte nödvändigt. De går nämligen djupare och har mer substans och dynamik vid lägre frekvenser än vad både Rogers-högtalaren och Linn Kan någonsin hade.

119_Walnut_3Q Black Stand_HR 119_Walnut_3Q Silver Stand_WR
<
>
Foto: Linn

Jag satte dem på ett par stativ en halvmeter från bakväggen och det fungerade utmärkt. Om man flyttar in dem lite närmare bakväggen höjs nivån i basen lite och ljudbilden blir lite varmare, men högtalarna visade sig vara väldigt flexibla när det gäller placeringen. Här är det enkelt att enkelt hitta en uppställning som fungerar i de flesta rum.

Linn 119 är den direkta efterföljaren till Majik 109. Som till skillnad från 119 var en trevägs stativhögtalare. Den kombinerade en 15 cm bas med ett 13 cm mellanregister och en 16 mm diskant. De två sistnämnda var monterade i en vertikal 2K Aarray. Det gav högtalarna ett ganska distinkt utseende. Precis som nya 119 kunde Majik 109 uppgraderas från passiv till full aktiv drift med till exempel Exakt-elektronik.

Linn 119 Walnut SDSM Classic Close WebRes
Linn 119 i valnöt, driven av Linn DSM. Foto: Linn

Kompakt tvåvägare

Den kompakta 119 och den lite större 150 – golvmodellen som dessutom har ett 19 cm baselement – är utrustade med samma element. Som här är en 19,5 mm stor Sonomex-dome som drivs av en talspole med ferrofluid-kylning och en stor ferritmagnet. Baselementet är 16 cm stort och har ett pappersfibermembran belagt med Nextel.

Linn 119 bass
Baselementet är 16 cm stort och har ett pappersfibermembran belagt med Nextel. Foto: Lasse Svendsen

Linn anger frekvensomfånget till 50 Hz i ena änden och 20 000 Hz i den andra. Känsligheten är relativt låga 86 dB och den nominella impedansen 4 ohm. I praktiken spelar det ingen jättestor roll, men man bör ha en förstärkare som har tillräckligt med vridmoment för att kontrollera högtalarna, speciellt om man gillar att spela högt. För det kan de faktiskt. Förvånansvärt högt.

Linn 119 diskant
19,5 mm stor domediskant av Sonomex. Foto: Lasse Svendsen

Med den enastående Denon PMA-3000NE – som inte är världens starkaste förstärkare, men ändå har ett massivt vridmoment – fick baselementen en rejäl omgång av Sades Turn My Back On You. Det är klart att det inte finns samma tyngd eller tryck i basen som med KEF R3 Meta, men de är ganska mycket större och har ett separat baselement.

Ett par B&W 705 S3 kommer att upplevas som varmare i ljudet, och lite trögare. De har inte samma transientrespons som 119, däremot har de lite mer tyngd i basen.

Matchar större högtalare

Jämfört med högtalare av liknande storlek – till exempel Rogers LS35/A – kommer det förbluffande dynamisk kontrast från det lilla baselementet. Som man ser röra sig när man skruvar upp volymen. Det finns naturligtvis gränser för hur högt man kan spela, men Linn mer än antyder att ett par 119 i aktiv drift, drivna av en DSM, ger tightare och mer dynamisk bas med ännu bättre kontroll.

Linn 119 terminaler
119 kan uppgraderas från passiv till helt aktiv drift. Foto: Lasse Svendsen

Med den starkare och inte minst mer muskulösa integrerade Yamaha A-S3200 tightades basåtergivningen till ytterligare än med Denon-förstärkaren.

Men det är inte bara basåtergivningen som är något att skriva hem om. De små högtalarna målar upp en ljudbild som är mycket större än man skulle kunna tro, och man behöver inte spela särskilt högt för att få balansen i ljudbilden att sitta. När högtalarna stod på stativ och vinklades in lätt mot mitten levererade de en bred, stabil och behaglig ljudbild vad jag än spelade. Det finns inga ställen i frekvensomfånget som sticker ut och det finns inga fulheter som obehagliga schh-ljud, skarpa toner, stickande diskant eller fladdrande bas. Ingenting.

Linn 119 är måhända inte våldsamt känsliga, men de är relativt lätta att kontrollera och det visade sig att de gärna öppnar upp ljudbilden när man sätter på musik som fokuserar mer på det som händer i mellanregistret än i basen.

119_Oak_3Q_HR 119_Black_3Q_HR 119_White_3Q_HR 119_Walnut_3Q_HR
<
>
Foto: Linn

Dynamisk kontrast

Med Jan Gunnar Hoff-ensemblen – piano, bas och trummor – på albumet Polarity fick jag en ljudbild med härlig värme, fyllig klang och en struktur som var så välordnad och kontrollerad att musiken släpptes lös i rummet. De små högtalarna lägger inte till någon färgning eller betoning i någon del av frekvensområdet. Pianoklangen är kraftfull och dynamisk å ena sidan, och delikat och finkänslig å andra sidan, beroende på vilken låt på albumet man spelar. Till skillnad från många andra högtalare som inte är särskilt mycket större så lyckas Linn 119 faktiskt få kontrabasen att sitta på ett trovärdigt sätt.

Det finns också förvånansvärt bra med tyngd i trummorna, och dynamiken sitter gjuten även om jag skruvar upp volymen till vad som skulle vara konsertvolym om man satt på första parkett. Men allt har sina begränsningar och det här är inte högtalarna man köper om man gillar musik på öronbedövande volym. De låter bäst när man inte utmanar begränsningarna som de flesta små högtalare av naturliga skäl har.

Linn 119 Black KV
Foto: Linn

Om jag ska anmärka på något så är det att de ibland kan låta lite för snällt. Inte behärskat, för det finns gott om dynamisk kontrast för så små högtalare. De är mer dynamiska och mycket mer öppna och bättre fokuserade än de gamla Majik 109 någonsin var. Det visade sig också under testets gång hur häpnadsväckande vackert sångröster återges. Om det är Radka Toneff eller Sade spelar ingen roll eftersom högtalarnas mellanregister är av det klockrena och neutrala slaget.

Jämfört med Dynaudio Special Forty kan man anklaga Linn-högtalarna för att sakna lite luft längst upp i diskanten. De aningen större Special Forty har också lite mer tyngd i basen och låter väl så upplöst och öppet som 119, men Linn-högtalarna är lättare att placera, speciellt om man har ont om plats och bokhyllan är platsen där högtalarna ska bo.

Linn 119 walnut
Gediget kvalitetsintryck. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Det råder ingen brist på små högtalare med bra ljud. Det finns ett överflöd av högtalare i alla prisklasser, storlekar och typer där ute. Vissa av dem är fenomenalt bra, andra medelmåttiga, och så är det ofrånkomligt att några av dem aldrig borde ha sett dagens ljus. Men Linn 119 förtjänar definitivt både att se dagens ljus och att hitta ett bra hem. Helst hos någon som verkligen älskar musik. Kanske med undantag för den allra hårdaste east coast-rappen. Men till nästan allt annat är de små Linn-högtalarna fenomenalt bra på att släppa lös musiken, och det är något vi verkligen uppskattar. Det kan hända att man tycker att de är lite tråkiga i början, men det beror nog mer på att högtalarna är relativt neutrala. Linn har uppenbarligen försökt balansera ljudet i en så neutral riktning som möjligt, men det går inte att komma ifrån att de samtidigt har gjort en högtalare med en behaglig, varm klang som ger musiken både fyllighet och substans. Mer kan man knappast begära. Med möjligheten att kunna uppgradera med aktiv drift – och väljer man en Linn DSM får man ju även en möjlighet att koppla in en subwoofer – har man en högtalare som går att uppgradera när det passar.

Läs också Möblerings- och familjevänlig allt-i-ett-lösning Integrerade Linn Majik DSM låter som en dröm tack vare rumskorrektion och har allt man behöver inbyggt.
Karakter
Linn 119
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Högtalarnas Rolls-Royce

Ljud & Bild