TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: KEF R3 Meta

Stativhögtalare med suveränt ljud

De här både ser ut och låter som mycket dyrare högtalare.

Av / 2024-07-03 - 12:00
KEF R3 Meta

Ljud & Bild tycker

  • Klassens bästa basåtergivning och stereoperspektiv. Stor dynamisk kontrast i en öppen och djup ljudbild. Övertygande kvalitetsintryck. Mycket för pengarna.
  • Kräver noggrann matchning med förstärkare. Dyra stativ.

De här har gjort det mycket lättare att välja nya stativhögtalare. Det är nämligen svårt att hitta skäl till att inte välja KEF R3 Meta.

Den 42 cm höga stativhögtalaren har kanske hamnat lite i skuggan av den fantastiska KEF LS50 Meta, som är en av våra absoluta favorithögtalare. Oavsett prisklass. Men nu har vi fått en ny favorit.

Kompakta R3 Meta är en liten juvel i KEFs långa rad av högtalare och den minsta i R Meta-serien, som i övrigt består av golvstående modeller och två centerhögtalare.

R3 Meta ser bra ut, speciellt testexemplarets välgjorda version i valnötsfaner, men den finns även i vit och svart högglanslack. Och dessutom i en i specialutgåva i en djup indigoblå, matt lack, där även baselementet är färgat blått. Och då har vi kommit fram till den största skillnaden mellan R3 Meta och LS50 Meta: ett extra baselement.

KEF R3 Meta stands
Foto: KEF

De båda modellerna har samma koaxiala Uni-Q-element, men i R3 Meta delas basen vid 420 Hz till ett 16,5 cm stort baselement. Det märks. R3 Meta går djupare än LS50 Meta och har mycket mer tyngd i basen. Den presenterar också musiken i en större skala, med mer djup, utan att maskera styrkan i Uni-Q-elementet. Den mindre högtalaren har samma exakta stereoperspektiv och samma skarpt fokuserade ljudbild.

Annons
Läs också Fest i bokhyllan Det finns många andra bra högtalare, men ingen som den här.

R3 Meta är alltså något så sällsynt som en trevägs stativhögtalare, och den enda i sitt slag i KEFs sortiment.

Det koaxiala Uni-Q-elementet i högtalarna är den senaste generationen av KEFs smarta MAT-teknik – Metamaterial Absorption Technology, som alla Meta-versionerna av KEFs högtalare har.

KEF R3 Metafront
Foto: KEF

Unik

Den senaste versionen av Uni-Q-elementet har en ny membranupphängning och ett nytt talspolesystem. Med bättre dämpning av resonanser i öppningen mellan diskantmembranet på 2,5 cm i mitten av det 12,5 cm stora aluminiummembranet.

KEF R3 Meta Uni q 22
Uni-Q-elementet. Foto: KEF

MAT är en rund skiva sitter bakom Uni-Q-elementet. Den har ett fräst labyrintmönster som är format för att absorbera olika frekvenser från baksidan av elementet. KEF beskriver den som ett akustiskt svart hål där upp till 99 procent av oönskade resonanser tas bort mellan 620 och 40 000 Hz.

Och tekniken fungerar faktiskt. Vi har testat flera av KEFs högtalarmodeller med MAT, och det är ingen tvekan om att Meta-högtalarna låter hörbart bättre än högtalarna utan.

KEF R3 Meta Uni q
MAT är den runda plattan som sitter bakom Uni-Q-elementets magnet. Foto: KEF

Golvstativ

Det finns specialanpassade golvstativ till R3 Meta. De heter S3 Floor Stand och är 54 cm höga, och monteras fast med sammanlagt tolv skruvar per stativ. Det finns även hål för fyra skruvar under topplattan, som används för att fästa högtalarna i stativet.

Stativen monteras på ett par minuter med den medföljande insexnyckeln och det ingår spikes och golvskydd. Pelaren har två fack som kan fyllas med dämpningsmaterial samt en öppning på under- och baksidan för kabeldragning.

S3 Floor Stand finns även i matchande färger: vit, skiffergrå och indigoblå.

KEF R3 Meta par
Indigoblå. Stativen också. Foto: KEF

Mini Meta med megaklang

De små R3 Meta har samma klarhet, öppenhet och fokus som de golvstående R7 Meta hade i vårt test 2023. Den största skillnaden är att de mindre högtalarna inte spelar riktigt lika högt eller riktigt lika djupt. Naturligtvis.

Men allt annat finns på plats.

Här presenteras man för en stor ljudbild, med en varm, naturlig klang och en betydande mängd klangrikedom. På SACD-utgåvan av Jan Gunnar Hoffs album Home har pianot en påtaglig tyngd även i de lägsta oktaverna. De finare klangfärgerna från Steinway-flygeln är en tydlig del av ljudbilden och på spår som Free Flow och Magma hör man enkelt skiftena i tempo och dynamik.

KEF R3 Meta hvit
Foto: KEF

När jag byter från Hoffs soloalbum till Keith Jarrett trio live får jag samtidigt med kontrabas och slagverk. I titelspåret The Cure finns en del solopartier och ljudet från slagverk är extra intressant. För här visar sig baselementet verkligen i ljudbilden. Slagverket – och kontrabasen – återges med en tyngd och ett djup som de små LS50 Meta inte kommer i närheten av. Med volymen på vad som skulle ha varit konsertvolym om jag satt närmare scenen är det nästan chockerande att höra hur enkelt och utan ansträngning KEF-högtalarna levererar dynamiken i musiken.

Läs också Dynaudio Evoke 20 Dynaudio väcker musiken till liv och placerar artisten mitt i vardagsrummet. Med enorm rymd runtomkring.

Virveltrummans kantslag smäller i väggarna, men det låter aldrig skarpt eller vasst. Det är klart att R3 Meta inte går högtalarna lika djupt som ett par R7 eller R11 Meta, men de har mer tyngd i djupbasen än Dynaudio Evoke 20 och Sonus faber Sonetto II.

Det märks också i Sades Babyfather, där djupet i basen överträffar alla andra stativhögtalare jag har hört, i en liknande prisklass. Titellåten Soldier of Love kunde jag också spela högre än jag ville utan att högtalarna gick i kompression eller att ljudet blev obehagligt eller skarpt.

Läs också Sonus faber Sonetto II De snövita Sonetto-högtalarna låter bra med det mesta och ser bra ut.

Du kommer att höra luftigare klangnyanser från banddiskanterna i ett par Audiovector R1 Arreté, som kostar tre gånger så mycket, men du får aldrig samma räckvidd i basen som med ett par R3 Meta. I allegrosatsen i Rossinis sonat i A-dur låter stråkarna mer fokuserat i R1 Arreté, vilket de också bör med tanke på tekniken och priset. Men inte heller med R1 Arreté får stråkarna samma klangbotten som med R3 Meta.

KEF R3 Meta bak
Bi-wiring på baksidan. Foto: KEF

Det säger en del om hur bra KEF-högtalarna är i förhållande till priset. Ett frekvenstest visade att de levererade effektiv bas ner till 40 Hz i vårt rum – och 31,5 Hz var fullt hörbart, men så lågt finns det inte så mycket energi och dynamik kvar. Ändå är det förvånansvärt bra prestanda.

Ett litet råd om förstärkare: KEF-högtalarna spelar bra tillsammans med en Marantz Model M1 (se separat test), men låg känslighet och låg impedans minskar högtalarnas effektivitet. För att få ut det mesta av ett par R3 Meta är till exempel en Yamaha A-S701 ett bra ställe att börja på, men du får ännu mer kontroll och bättre ljud med en Hegel H95, eller en Marantz Model 40n

Läs också Klassens mest kompletta förstärkare Allt du behöver är den här förstärkaren och ett par feta högtalare så har du en sagolikt bra anläggning.

Om budgeten tillåter finns det inget som hindrar att välja en dyrare förstärkare. Streaming-förstärkaren Rotel RAS-5000, Yamaha R-N2000A eller Hegel H190V har mer än tillräckligt med kraft för ett par R3 Meta och höjer ljudkvaliteten ytterligare.

KEF R3 Meta griller
Grillar ingår. Foto: KEF

Slutsats

Det verkar inte som om det spelar någon roll vad du spelar på KEF-högtalarna, de levererar alltid ett suveränt ljud. De har tyngden och dynamiken för att återge Lizzo eller Kvelertak med samma energi, på samma gång som de är tillräckligt raffinerade och klangrika för att få fram nyanserna i stråkar och tyngden i ett piano. Sångröster återges med en naturlig värme, helt utan betoningar och de levererar det mest övertygande stereoperspektivet av alla högtalare vi har testat i den här klassen. Det välgjorda utförandet i träfaner och det solida stativet ger ett kvalitetsintryck som bara Sonus faber kan matcha i den här prisklassen. Det är faktiskt en komplimang. Men KEF R3 Meta spelar musik med mer kraft, vikt, djup och öppenhet.

Karakter
KEF R3 Meta
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Extremt krutpaket från Norge

Här får du bäst ljud

Bärbar partyhögtalare

Tre premium-soundbars som lyfter filmupplevelsen

Milstolpe för Buchardt

Tung highend i ett nättare format från DALI

Ny ledare i budgetklassen

En uppenbarelse

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Ljud & Bild