Ingen soundbar kan slå ett par stereohögtalare på realistisk musikåtergivning. Det finns inga Bluetooth-högtalare som gör det heller. Inte ens den enastående Naim Mu-so 2.
Två högtalare ger nämligen musiken en extra dimension som soundbar- och bordshögtalare saknar.
Det blir väldigt tydligt när man kopplar upp KEF:s nya LSX II. Som är till förväxling lika föregångarna som vi testade 2018. De har sedan dess varit vår referens bland kompakta trådlösa stereohögtalare, bara slagna av de dubbelt så dyra KEF LS50 Wireless II.
Nya LSX är lika kompakt, lika färgstark, men mer flexibel med ännu bättre ljud. LSX II kan användas i långt fler sammanhang än sin föregångare. Införandet av HDMI med en ljudretur innebär att man kan hoppa över en soundbar och gå direkt på riktigt stereoljud till din TV.
Med en USB-C-ingång kan de kopplas direkt till datorn och användas som monitor vid videoredigering eller musikmixning. De har också en minijack-ingång för analoga ljudkällor – till exempel en skivspelare eller en spelkonsol – och en optisk digitalingång, för exempelvis en CD-spelare.
De kan också anslutas till en extern subwoofer från utgången på den ena högtalaren. Eller trådlöst till den fenomenala KEF KC62. Vilket är en mycket lämplig sub för ett par LSX. Då pratar vi riktigt seriös ljudkvalitet från ett par av de minsta trådlösa vi har testat.
Man kan välja att strömma musik trådlöst med Bluetooth, eller över Wi-Fi direkt till högtalarna, eller ännu bättre: Strömma högupplöst ljud från Tidal eller Qobuz via routern ansluten till högtalaren med Ethernet. Då kan man strömma ljudfiler upp till 24-bit/96 kHz, och om man ansluter högtalarna med den medföljande CAT6-kabeln kan man strömma upp till 24-bit/192 kHz.
Högtalarna har uppspelning via Airplay 2 och Chromecast och stöder ljudformat med DSD- och MQA-filer – men också PCM, upp till 24-bit/384 kHz.
Stora tekniska förbättringar
Med andra ord är det upplagt för högsta möjliga ljudkvalitet från de små högtalarna, som använder ett välkänt högtalarelement. KEF:s koaxiala UNI-Q-element, här i 11:e generationen och 11,5 cm stort, med en 19 mm diskant i mitten. De har inte uppgraderats med KEF:s MAT-platta som absorberar resonanser bakom elementet, (Metamaterial Absorption Technology).
Det kostar mer och är reserverat för de dyrare högtalarna med UNI-Q-element, som LS50 II, LS50 Wireless II och LS 60 Wireless.
Men förstärkarna och DSP:n med Music Integrity Engine som styr det hela är nya för LSX II, som har totalt 200 watt systemeffekt. Fördelat på 70 watt till basen och 30 watt till diskantelementet i varje högtalare.
Användning
Som på föregångaren sitter alla anslutningar på ena högtalaren. Som nämnts kan de kopplas samman trådlöst eftersom båda har förstärkare och DSP-kretsen inbyggd. Endast de som strömmar högupplöst med Ethernet via trådbundet nätverk behöver ansluta sina högtalare med kabel.
När TV:n är ansluten med HDMI ARC kan man styra ljudet med TV:ns fjärrkontroll och då slås högtalaren på när man slår på TV:n.
Alla grundläggande funktioner kan enkelt styras med fjärrkontrollen. Men man måste ladda ner KEF Connect-appen för att installera högtalaren för första gången. Det är också i appen man lägger till en subwoofer. Om det är en KEF-sub räcker det med att välja en modell, så ställs delningsfrekvensen och nivån in automatiskt. För andra subwoofers måste man själv justera lågpass- och högpassfrekvens, nivå och fas i appen.
Det är också här man styr bas och diskant, och berättar för högtalarna vilken som ska vara vänster och höger kanal, om den är placerad på en hylla eller på ett väggstativ.
I Connect-appen loggar man in på sina favorit-strömningstjänster som Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer eller Amazon Music, och sedan har man allt i en app. Apple Music ingår inte i appen.
Referensljud
Michael Youngs design ser fortfarande fräsch och tilltalande ut. De små högtalarna är inte högre än 24 cm och passar lätt under TV:n, i en bokhylla, på en bänk eller skrivbord. Där kan de placeras på ett P1-bordsstativ som lyfter och vinklar högtalarna något. Det finns också ett B1 väggstativ och golvstativ som är anpassade till högtalarna.
De kan även fås i flera färger. Den skarpt blå Cobalt Blue eller den nya Soundwave by Terence Conran, som tidigare var en Limited Edition men nu finns i obegränsat antal. De två färgerna, och den grå, har kabinettet klätt i ett ylletyg från danska Kvadrat. Det gäller inte den vita och den röda.
Oavsett vilken färg man väljer är det inte utan att man blir stående och gapar när ljudet strömmar ut ur de små högtalarna.
Med mobilen i handen skruvade jag upp ljudet på Burna Boys Last Last, suggestiv härlig afrofusion med ett markerat beat som speciellt är en utmaning för små högtalare. Men de kompakta KEF-högtalarna lät sig inte påverkas av den tunga rytmen utan sparkade ut basen med en övertygelse som fick mig att utropa ett ord som inte är lämpligt i tryck.
Det var inte så att basen gick särskilt djupt, högtalarna är nästan stumma under 50 Hz, men därifrån upp till 200 Hz gjorde de förvånansvärt bra ifrån sig. Man kan föreställa sig hur tufft det skulle ha varit med en subwoofer inkopplad.
På sätt och vis är det en av de två begränsningarna man får acceptera med ett par LSX II. Den andra är att de inte spelar särskilt högt i ett stort rum. KEF säger max 40 m², men i ett rum på 30 m² fick vi aldrig samma volym som ett par JBL 4305P eller de större LS 50 Wireless II kan ge.
Inte för att det betyder så mycket, för de spelar tillräckligt högt för att man måste skrika för att höras av andra i rummet.
Då är det mer intressant att de är så öppna och transparenta att man får med sig alla nyanserna i Jan Gunnar Hoffs underbara pianospel, i stjärnproduktionen som norska 2L har gjort på albumet Home. Där, och i Keith Jarrets Kölnkonsert, kan man bada i klanger och bli kelad i hörselgångarna av små nyanser man inte uppfattat förut.
Liveinspelningar får äntligen den 3D-effekt som saknas när man spelar musik i stereo på en soundbar.
Konkurrenter
De flesta trådlösa stereohögtalarna i kompaktklassen är antingen mycket billigare eller dubbelt så dyra som ett par LSX II. Men Klipsch The Sixes och The Fives ligger nästan i samma prisklass. De spelar båda högre än KEF-högtalarna, och i synnerhet Sixes har en fetare bas. Men de saknar sofistikationen och detaljrikedomen i ett par LSX II.
Slutsats
De små trådlösa KEF LSX II är den nya referensen bland stereohögtalare i denna prisklass. Ingen annanstans får man ett så bra ljud i en så läcker förpackning. Alla uppgraderingar från den fyra år gamla LSX har inte bara gjort II-utgåvan ännu bättre, de är också mer användbara med USB-C och HDMI-ingång. Möjligheten till en subwoofer utökar användningsområdet ytterligare. Det finns inga bättre trådlösa, kompakta och lättanvända stereohögtalare i den här klassen än KEF LSX II.
KEF LS50 Wireless II
Trådlöst mirakel i stereo
Trådlös musik i stereo blir inte bättre än med KEFs små högtalare.
KEF KC62
Pytteliten basbomb
Att göra en subwoofer som matchar ljudkvaliteten i de populära LS50-högtalarna är inte lätt. Men KEF har verkligen lyckats med KC62!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader!
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser