När man ska bygga sig en egen hemmabio av den mer seriösa sorten börjar man ofta med att välja högtalare. Storleken på högtalarna, hur de ska placeras och inte minst hur många Atmos-kanaler man vill ha, påverkar hur biorummet i övrigt ser ut. Dessutom har högtalarna så klart stor betydelse för det ljudmässiga resultatet – och framför allt vad alltihop kostar i slutändan!
Oavsett om du bara ska ha en liten källarbiograf eller bygger din egen IMAX-bio på fritiden så kan högtalarna lätt bli projektets dyraste ingrediens. Så hur kan man spara på kronorna, utan att kompromissa med prestanda?
Självbyggt är välbyggt?
För somliga är lösningen att bygga högtalarna själv. Genom att köpa högtalarelement och delningsfilterkomponenter i lösvikt, plocka fram lödkolven och snickra ihop kabinetten på egen hand kan man få en strålande ljudkvalitet för en rimlig peng. Kostnaden brukar vara en bråkdel av jämförbara ”professionella” högtalare som köps snygga och färdiga i butik. Detta är något som alla självbyggare, eller gör-det-självare, vet.
Tyvärr är det bara ett fåtal av oss som är tålmodiga eller händiga nog för att förverkliga ett sådant projekt på egen hand. Vi vill ha bra ljud, och vi vill ha det NU!
Men det går kanske att hitta något som ger det bästa av två världar? Professionella högtalare till gör-det-själv-pris, helt enkelt?
Det är vad den norska hemmabiospecialisten AVShop har siktat på när de tagit fram det egna högtalarmärket Hamrammr. Som mångårig återförsäljare av många häftiga högtalarsystem, bland annat från Adam Audio och Alcons, var det helt enkelt lockande att bygga något själv!
Hamrammr Immersive: billigare och bättre?
Seriösa hemmabioentusiaster är mer intresserade av prestanda, ljudtryck och ”bang for the buck” än de är av blankpolerade kabinett och dyr kosmetika. I biomörkret vill man inte ha något som blänker och drar uppmärksamheten bort från bilden, därför är det vanligt att man gömmer högtalarna bakom filmduken. Utseendet spelar alltså mindre roll än om högtalarna stod i ett vanligt, civiliserat vardagsrum.
Tanken bakom Hamrammr är att erbjuda ett välljudande och prisvärt alternativ till dyra highend-högtalare. De har därför valt att lägga mest pengar på bra högtalarelement och mindre på kabinett och utseende. En annan sak som varit viktig är att högtalarna ska vara lätta att driva. Känsligheten måste vara tillräckligt hög, och lasten tillräckligt enkel, för att få ett bra resultat med en bra surroundreceiver. Därför är känsligheten hela 95–98 dB med 1 watt, beroende på vilken modell du väljer.
För att hålla nere kostnaderna tillverkas kabinetten i Kina medan resten av komponenterna kommer från europeiska leverantörer. Och själva monteringen? Ja, den görs faktiskt lokalt hos AVshop i Oslo.
Chefskonstruktören
Hamrammrs designer är Bjørn Erik Forberg, även känd som BEF. Bjørn Erik är en välkänd profil i den norska AV-miljön och ligger bakom en rad stora självbyggarprojekt – inklusive en av de grymmaste hemmabiograferna vi har berättat om här i Ljud & Bild! Han har ansvarat för utvecklingen av högtalarna och har dessutom tagit på sig jobbet med att montera och kontrollera högtalarna innan de skickas iväg från återförsäljaren.
Modellerna: Hamrammr Immersive 8 och 12
Hamrammr Immersive-serien består hittills av tre högtalarmodeller, där Immersive 12 har ett 12-tums koaxial-/fullregisterselement, medan Immersive 8 och 8_2 har ett 8-tums. Sedan finns det även både en aktiv och en passiv subwoofer, där den enda skillnaden är förstärkaren.
Punktkällor
Alla Hamrammr-högtalare är punktkällor, vilket innebär att hela frekvensomfånget kommer från samma element. Egentligen finns det två högtalarelement, men det är bara mellanregisterbasen som syns, ett hornladdat diskantelement sitter på baksidan av den akustiskt transparenta dammkåpan.
Tanken med att allt ljud i en kanal kommer från samma punkt är att man ska få optimal fas- och frekvensrespons, oavsett var man befinner sig inom högtalarens spridningsområde. Som är 90 grader för 12-tummaren och hela 100 grader för 8-tummaren.
Den enda skillnaden mellan de två 8-tummarna är formen på kabinettet, det ena är vinklat för att kunna peka snett åt sidan när högtalaren hängs på väggen eller i taket. Den här versionen kan även passa till höjdkanaler i DTS:X och Dolby Atmos. Men enligt konstruktören är det bara en designskillnad, eftersom det ingår ett väggfäste till alla Hamrammr-högtalare, som kan användas för att vinkla dem mot lyssningsplatsen om det behövs.
Bred spridning
Högtalarnas stora spridning gör att du hör ljudet i stort sett likadant var i rummet du än sitter. Det passar även i en installation med höjdkanaler, där högtalarna ska monteras i taket. Optimal Atmos-effekt får du bara när du hör alla takhögtalare samtidigt.
90–100 graders spridning är mycket för en horndiskant, vilket är en av anledningarna till att Hamrammr har valt element och komponenter ”från översta hyllan”. Elementen är egentligen avsedda för en snävare spridning, då i biografsalonger som kräver ännu mer extremt ljudtryck från varje högtalare än vad som behövs i en hemmabio. Genom att sänka ljudtrycket kan man öka spridningen utan att det går ut över ljudkvaliteten.
Ljudtryck
Å andra sidan är Hamrammr-högtalarna inte direkt slöa heller: 118 dB för 8-tummaren och 120 dB för 12-tummaren! Det är öronbedövande högt och potentiellt skadligt för hörseln även under kortare tidsperioder. Om du överhuvudtaget ska närma dig den ljudnivån är vår klara rekommendation en riktigt bra och kraftfull förstärkare (eller flera!) som är gjord för att spela väldigt högt med lägsta möjliga förvrängning. Då kan du tåla det. Men att vräka på högt ljud med en integrerad surroundreceiver bör du seriöst överväga att låta bli.
8 eller 12 tum?
Hamrammr Immersive 8 och 12 är gjorda för att matcha varandra rent tonalt och kan användas om varandra i en hemmabio. Men det innebär inte att prestanda är samma och i de flesta fall skulle vi nog rekommendera att använda 12-tummaren till frontkanalerna, inklusive centerkanalen.
Den mest uppenbara skillnaden är förmågan att spela bas, 12-tummaren rullar av vid 60 Hz och 8-tummaren ger sig vid 70 Hz. Men det säger inte hela sanningen. För om man tar en titt på högtalarelementen så är det stora skillnader. 12-tummen har en mycket större magnet och en styvare spindelstruktur. Det är helt enkelt ett mycket dyrare högtalarelement, gjort för att spela med lägre förvrängning och mer dynamik.
8-tummaren är ingen lilleputt den heller, och häftigare än flesta av samma storlek. Men det finns alltså tydliga skillnader. Även det dolda diskantelementet är annorlunda, med ett större horn i 12-tummaren.
Det finns med andra ord en anledning till att 12-tummaren är 70 procent dyrare än 8-tummaren.
Mixa och matcha?
Att högtalarna har samma klang är en stor fördel om man vill blanda. Till ett stort biorum bör man nog överväga 12-tummare hela vägen runt, kanske med 8-tummare i taket för Dolby Atmos och DTS:X.
I en mellanstor hemmabio på under 30 kvadratmeter klarar man sig däremot fint med 8-tummare till alla surroundkanaler. Men vi skulle ändå rekommendera 12-tummaren till frontar och center. I små rum under 20 kvadrat går det bra med 8-tummare till alla kanaler.
Hamrammer 15: Smart, potent 15-tums sub
Alla hemmabiosystem behöver en ordentlig subwoofer. Hamrammr 15 har en 15-tums bas med lång slaglängd i ett slutet kabinett för att ge en jämn och fin avrullning i djupbasen och enklast möjliga koppling till rummet.
Hamrammr har även kommit med en smart lösning som gör det enklare och billigare att bygga ut med ytterligare subwoofers. Förutom den aktiva versionen som har 2 x 1 000 watt inbyggd förstärkareffekt finns även en passiv subwoofer som du kan para ihop den med.
Dra bara en Speakon-kabel från den aktiva till den passiva. Sedan har du två stenhårda subwoofers som dundrar loss i basregistret!
Bäst av allt är priset: 16 000 kronor för en aktiv och 11 000 för en passiv. Som jämförelse kostar vår Procella P15 med dubbla 15-tumselement nästan 70 000 kronor! Efter att ha hört Hamrammr är det ingen tvekan om vilken vi hade valt …
Ljudet av Procella
Innan vi sätter fart på Hamrammr-systemet tar vi en liten vända med våra trofasta referenshögtalare från Procella (P6-högtalare och P15-subwoofer). Den totala prislappen är närmare 200 000 kronor för sju stycken P6-högtalare och en aktiv P15 med dubbla 15-tumsbasar.
De svenska högtalarna är både kompakta och effektiva med sina hornladdade diskanter. De har ett mycket bra fokus i mellanregistret som gör att röster framträder klart och sprött i filmen. Filmmusiken låter bra i bakgrunden och det finns genomgående en bra koppling mellan kanalerna – och till handlingen på filmduken. Men det finns naturligtvis gränser för hur högt de små 6-tumshögtalarna kan spela innan de börjar låta lite ansträngt. Subwoofern kan också tappa andan lite med de allra hårdaste ljudspåren.
Snurra filmen!
Så vad händer med Hamrammr? I vårt testrum har vi högtalarna i ett 7.2-system med 12-tummare i fronten och 8-tummare i surround, med en aktiv och en passiv 15-tums sub. Det ger förstås en helt annan membranyta än vad det relativt kompakta Procella-systemet kan ståta med. Dessutom brukar två subwoofers vara bättre än en, eftersom det ger mer lik bas på alla sittplatser.
Vi har en Marantz SR8015-surroundförstärkare på testbänken, dessutom har vi fått låna en processor och flerkanalsförstärkare från StormAudio för en bra bit över 300 000 kronor. Dessa har AVshop lämnat hos oss och ställt in och kalibrerat optimalt för högtalarna.
Jordbävningsbas
Med Immersive 8_2 i alla kanaler är allt dukat för explosiva filmupplevelser. Den nya Dune-filmen har en storslagen scen där en gigantisk, underjordisk sandmask kommer upp ur marken för att svälja ett olyckligt skepp som har kraschlandat. Här finns det jordbävningsliknande djupbas, varvad med dialog som också ska få plats i ljudbilden. Och stor orkestermusik som breder ut sig i alla kanaler.
Subwoofrarna får verkligen visa vad de går för och skickar ut tryckvåg efter tryckvåg genom rummet, som hotar med att skaka loss från betonggrunden. Det är häftigt och det är välkontrollerat. Vi älskar det!
Högtalarna har ett bra grepp om den övre delen av dialogen. Allt är klart och tydligt och högtalarna har så stor spridning att vi hela tiden känner oss omgivna av luft, med alla element korrekt och exakt placerade runt omkring oss.
Vill ha ett ännu större mellanregister
Det kunde gott ha fått vara lite mer kött på benen längre ner i mellanregistret, tycker vi, speciellt i centerkanalen. Missförstå oss inte, det låter riktigt bra och är klart, distinkt och dynamiskt. Men mycket vill ha mer och vi hade kunnat tänka oss ännu mer tyngd i bröstklangsregistret.
Detta bekräftas under öppningsscenen av krigsfilmen 1917, som domineras av dialog. Rösterna är tydliga, ljudbilden breder ut sig runt oss och musiken kommer fram oerhört väl. Har du ett rum av begränsad storlek kommer du väldigt långt med det här.
Som jämförelse tycker vi inte att det finns något speciellt extra att hämta – om ens något – med våra egna Procella THX-högtalare, även om de kostar mer.
12-tummarna tar plats
I vårt 30 kvadratmeter stora rum känns det som overkill att fylla på med sju 12-tummare.
Däremot hade vi en positiv erfarenhet av att uppgradera frontarna och centerhögtalaren, så att vi har tre 12-tummare fram men behållit fyra 8-tummare bak. Plus de två subwoofrarna. På så sätt får vi full skala i de viktiga frontkanalerna samtidigt som surroundkanalerna också har en bra klangmatchning och återskapar känslan av rymd på samma gång som de har ett dynamiskt överskott att hänga med på allt som händer.
Med det stora Hamrammr-systemet för 100 000 kronor växer vårt testrum till oigenkännlighet. Ljudbilden är enorm och sammanhållningen nästan perfekt. 12-tummarna har ännu mer klarhet och tyngd i dialogen än 8-tummarna. Ljudet är fortfarande väldigt snarlikt, det finns bara mer av allt nu. Det finns både mer luft och storlek i centerkanalen, där dialogen framträder ännu tydligare i ljudbilden.
Samma scen med sandmasken i Dune blir ännu mer grandios, både dialogen och filmmusiken får en storhet som vi kommer att sakna när högtalarna lämnas tillbaka. Den luftiga diskanten blir ännu tydligare mot den ”svarta bakgrunden” som vi upplever nu, och de mullrande subwoofrarna har ett större mellanregister ansluta sig till.
Allting fungerar så mycket bättre att vi definitivt skulle rekommendera att satsa på 12-tummare i frontkanalerna. Om du inte har ont om plats, vill säga.
Musik
Högtalarna fixar inte bara film, de klarar av musik lekande lätt. Både i surround och i stereo. 8-tummaren fungerar bra även här, men det är med 12-tummaren vi verkligen får in musiken under skinnet.
Phoebe Bridgers Waits-cover Day After Tomorrow kommer ut med ett väldigt bra ljud i rösten. För det första har musiken en storhet längre ner i mellanregistret, även om själva rösten är luftig och lätt. Det andra vi lägger märke till är den ovanliga stereobredden. Sitter du på en av platserna ut mot sidan så hör du fortfarande den motsatta högtalaren klockrent och stereoperspektivet är sagolikt. Den som sitter i mitten har det ännu bättre, med en ljudbild som breder ut sig åt sidorna. Även en stereoinspelning låter nästan som surround, och rösten i mitten är så fastspikad att vi var tvungna att gå fram och lyssna på centerhögtalaren. För att vara säkra på att den verkligen var avstängd…
Det finns en vansinnigt bra kontroll på dynamiken här, högtalarna spelar hiphop och rock med fast hand och subwoofrarna trycker till så hårt att det nästan gör ont! En dynamisk explosion, men som först och främst kan spela musikaliskt och snyggt. Sällsynt från högtalare som kostar mindre än 20 000 kronor styck! Procella? Glöm det, de har inte en chans.
Slutsats
Hamrammr Immersive är något så sällsynt som prisvärda, renodlade hemmabiohögtalare som har så hög ljudkvalitet att de klarar både film och musik på rak arm. Vill du ha en hemmabio som är rena rama krutdurken? Varsågod! Vill du ha finkänslig musik? Här är den.
Högtalarna är lätta att driva, så du behöver inte all världens förstärkare – men de växer med uppgiften och svarar med ljudkvalitet, så köp så bra elektronik du har råd med.
Högtalarna finns i både 8- och 12-tumsversioner, vi rekommenderar klart 12 tum som frontar och center. 8-tummare kan med fördel spridas runt i surroundkanalerna, och gärna även i taket. Visst, om du har ett stort rum blir det ännu bättre med 12-tummare överallt. Och vice versa, om du har ett litet rum kan du klara dig fint med 8-tummarna.
Subwoofrarna är ett kapitel för sig. Köp gärna två, då har du mer än tillräckligt för att skaka om rummet. Större rum kan ha fyra, det här systemet är nämligen hur skalbart du vill!
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser