TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Fluid Audio FPX7

Proffsmonitor för hifi-bruk

En spännande princip gör FPX7 till ett fint verktyg för mixning – och skänker hifi-glädje åt musikälskare.

Av / 2017-01-24 - 10:48
Fluid Audio FPX7

Ljud & Bild tycker

  • En exakt banddiskant precis i mitten av baselementet ger optimalt ljud nästan oberoende av vinkel till högtalarna. Basen är fyllig och förstärkaren tillräckligt kraftfull för att fungera i ett vardagsrum.
  • Återger inte musiken med samma laserprecision som en del andra studiomonitorer och dynamiken är inte densamma när man drar upp volymen i vardagsrummet.

Precis som de flesta studiomonitorer är FPX7 aktiva och har inbyggda förstärkare. Det betyder kortare signalväg och att varje högtalarelement har sin egen förstärkare med aktivt delningsfilter brukar också kunna ge mer dynamik, luft och liv.
Till skillnad från vanliga högtalare är en studiomonitor ett redskap som ljudtekniker använder när de mixar inspelad musik. Hifi-högtalare sminkar gärna ljudet lite här och där för att återge musiken så smakfullt och engagerande som möjligt, men en studiohögtalare är skoningslöst ärlig och avslöjar allt som finns i inspelningen.

Både balanserade och obalanserade ingångar finns. Det går att justera diskanten med +/–2 dB och ”Acoustic Space”-omkopplaren dämpar basregistret.
Både balanserade och obalanserade ingångar finns. Det går att justera diskanten med +/–2 dB och ”Acoustic Space”-omkopplaren dämpar basregistret.

Många studiotekniker hävdar att studiomonitorer ger bäst ljud hemma också, just eftersom man får höra musiken som den blev mixad. Men även om det skulle vara sant så är förstärkareffekten ofta anpassad för teknikerns avstånd till högtalaren. Eftersom avståndet sällan överstiger ungefär en meter är effekten begränsad, vilket märks om man ställer upp högtalarna i vardagsrummet och lyssnar på musik tre–fyra meter bort. Då blir det ofta en tunn historia.

Mer kraft
Det märkte jag med Genelec 8330A, som är för svaga för att lyssnas på långt ifrån högtalaren. Fluid Audio har däremot stoppat i extra krut i tanken på sin FPX7, 40 watt mer än Genelecarna har. Och dessutom klass AB-förstärkning i stället för klass D. Mindre effektivt, men kan potentiellt låta varmare och mer upplöst i övertonerna. FPX7 går dessutom djupare i basregistret, vilket bör göra att de passar bättre i lite större rum.

FPX7 sticker ut med sitt koaxialelement, där en banddiskant sitter i mitten av ett baselement. Foto: Fluid Audio
FPX7 sticker ut med sitt koaxialelement, där en banddiskant sitter i mitten av ett baselement. Foto: Fluid Audio

 

Speciellt koaxialelement
FPX7 skiljer sig från andra studiomonitorer genom att den har ett koaxialelement, där diskanten sitter i mitten av basen. Detta är inget nytt i sig, men att diskanten har bandmembran är speciellt. En fjäderlätt, dragspelsveckad metallfolie som rent potentiellt kan ge både luftigare och snabbare övertoner. Fasproblemen som kan uppstå mellan två högtalarelement av olika karaktär och transientrespons löser Fluid Audio med digitalprocessning (DSP).

Annons

Ljudet
Rent musikaliskt låter FPX7 fylligare och varmare än Genelec 8330A. Rytmerna är inte lika strama och analytiska, på gott och ont. Som ett precist analysverktyg kan Genelec vara att föredra, eftersom de i högre grad avslöjar svagheterna i en mix. Men FPX7 engagerar mer, med fylligare bas och en mer välvuxen ljudbild. Den låter mer som en hifi-högtalare och kan vara ett alternativ till Focal Aria 906 eller B&W 685 S2. Fast mer avslöjande i mellanregistret, och med inbyggd förstärkare.
Röster är mycket klara på samma gång som basgitarren svänger, och jag sitter och diggar med huvudet mer. Att högtalarna engagerar lär inte heller vara någon nackdel för en tekniker som ska sitta flera timmar i sträck framför högtalarna.
Fluid Audio-högtalarna fungerar bättre i ett vardagsrum, speciellt om man tar bort subwoofern från Genelec. Ljudet är större, fylligare och mer kraftfullt. Man kan spela högt nog i vårt testrum, även om man på lite högre volym än ”normal lyssningsnivå” märker att dynamiken plattas till en smula. Men musiken fyller rummet betydligt bättre än med Genelec.

Sänk gärna volymkontrollen på högtalarnas framsida med –18 dB för att minimera brus. Foto: Fluid Audio
Sänk gärna volymkontrollen på högtalarnas framsida med –18 dB för att minimera brus. Foto: Fluid Audio

FPX7 har ingen rumskorrektion men en omkopplare på baksidan kan dämpa basfrekvenserna under 200 Hz i tre steg för att kompensera för placering i förhållande till bakväggen och andra ytor. En nackdel är att högtalarna inte är avskärmade, så om mobilen finns i närheten så hörs den välbekanta GSM-signalen när det ringer. Vi rekommenderar också att dra ner volymreglaget på fronten till –18 dB, eftersom FPX7 annars har ett hörbart egenbrus. De förtjänar en ordentlig förstärkare, inte bara ett billigt ljudkort.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Högtalarnas Rolls-Royce

Ljud & Bild