DALIs nya serie Rubikore är, som namnet antyder, ett kärleksbarn mellan den tio år gamla Rubicon-serien och highend-flaggskeppet DALI Kore, som vi i höstas utsåg till Årets högtalare. Rubicon-modellerna går nu i pension och ersätts av Rubikore.
Ljud & Bild har – som det första mediet i världen – fått en möjlighet att testa den minsta modellen i serien, DALI Rubikore 2.
Vid första anblicken är DALI Rubikore 2 mycket lik sin föregångare. Det är inte så konstigt, eftersom de har samma kabinett. Innanmätet är däremot helt annorlunda. Och den rödbruna varianten (”Maroon”) som tidigare hade matt lack har nu högglans.
Det låter som en liten förändring, men resultatet ser ut att kosta en miljon. Och när vi pratar högtalare är det inte bara som man säger. Det ser helt enkelt otroligt exklusivt ut.
Den rödbruna versionen har en tygfront i en mörkgrå, grovt vävd textil som ser riktigt elegant ut. Men vi låter ändå fronterna ligga kvar i kartongen.
På baksidan av kabinettet hittar man basreflexporten och fyra solida terminaler som klarar biwiring.
Högtalarelementen, som är ett 6,5-tums bas/mellanregister och en 29-millimeters dome-diskant, ser ut precis som bestyckningen i Rubicon 2. Men de är helt nya.
Vad är Clarity Cone?
Bas/mellanregistret har en så kallad Clarity Cone. Bakom det hemmagjorda och helt säkert varumärkesskyddade namnet döljer sig ett membran i DALIs träfiber/pappersmassa som är pressat i ett speciellt mönster. Utvecklingsteamet hos DALI upptäckte att uppbrytningar och självsvängningar alltid uppträder i symmetriska mönster i högtalarmembran – och därmed alltid i ett jämnt antal. Det pressade, femuddiga mönstret bryter och dämpar resonanserna.
Diskant utan olja
Sedan 1970-talet har det varit god sed inom högtalarkonstruktion att använda magnetisk olja i talspolegapet i diskanterna i den bättre änden av skalan. Oljan dämpar resonanser och kyler talspolen – och hjälper dessutom till att centrera talspolen i magnetgapet.
Enligt teamet på DALI har den trögflytande oljan tyvärr också den egenskapen att den bromsar spolens rörelser och därmed begränsar dynamiken. Därför har den ambitiösa Kore övergett magnetisk olja. Och detta har nu gått i arv till Rubikore-serien i en nykonstruerad 29 mm-diskant.
Bland andra finesser som lånats från eller inspirerats av Kore är användningen av DALIs SMC-magnetmaterial, som minskar förvrängning jämfört med konventionella magnetmaterial. SMC används i baselementens polstycke, men nyheten är att SMC nu även används i spolkärnorna i delningsfiltret. Filtret har för övrigt kondensatorer från Mundorf, vilket brukar borga för hög kvalitet.
Basreflexporten är så kallad Continuous Flare, vilket betyder att den inte är konventionellt rörformad utan har en mjukt böjd rundning i båda ändar som förhindrar turbulens.
Installation
DALI Rubikore 2 är en stativhögtalare. Man kan också kalla den för en bokhyllehögtalare – men få inga ”goda” idéer bara därför! Det går att ställa högtalarna på en bänk, men allra bäst står de på för ändamålet avsedda stativ, utdragna en bit från väggar och hörn. Hos mig gav ett avstånd på en halvmeter från bakväggen en lagom balans, men man får prova sig fram.
De flesta högtalare gör sitt bästa när de vinklas in mot lyssningsplatsen, men DALI insisterar på att deras högtalare ska spela rakt framåt i rummet. Eftersom det inte fanns några representanter från DALI närvarande i vardagsrummet under testets gång tillät jag mig att prova båda alternativen. Resultatet är inte entydigt. När de spelade rakt ut i rummet var balansen i diskanten bäst. Med en liten vinkling in mot lyssningsplatsen fick jag däremot ett subjektivt lite bättre perspektiv. Vilket som fungerar bäst beror förmodligen både på inredning och smak. Och DALI Rubikore 2 presenterade i båda fallen en återgivning, och framför allt ett perspektiv, som vida överträffade förväntningarna.
Förtjänar en bra förstärkare
DALI Rubikore 2 har en känslighet på 87 dB, vilket är ganska typiskt för kompakta stativhögtalare. DALI rekommenderar att de paras ihop med förstärkare på 40–150 watt (vid 4 ohms belastning). Jag använde dem med effektförstärkaren NAD C298 som levererar 2 x 340 watt i 4 ohm, vilket naturligtvis var rikligt men fungerade utmärkt.
Rubikore 2 bör tack vare en kontrollerad impedanskurva vara en relativt enkel belastning för de flesta förstärkare. Men utöver de rena effektkraven förtjänar de en bra förstärkare. Jag har använt NAD-kombinationen i många tester, men DALI Rubikore 2 lyckades avslöja nyanser som jag inte har hört med andra högtalare.
Så låter DALI Rubikore 2
Kort sagt: DALI Rubikore 2 är förbaskat bra!
Rubikore 2 är inte svaret på alla frågor, de passar inte i alla vardagsrum och i anläggningar, och jag har testat många högtalare som utifrån det ena eller andra kriteriet låtit bättre. Men allihop var mycket dyrare.
Det hör till sällsyntheterna att man får en så stor och öppen ljudbild från kompakta stativhögtalare. DALI Rubikore 2 målar upp ett akustiskt scenrum som är både brett och djupt och högt – långt förbi både högtalarna och lyssningsrummets dimensioner. Om det finns rumsinformation i inspelningen, vill säga.
Det snygga perspektivet är det inte bara akustiska konsertinspelningar som tjänar på. Konstlat tillförd rumsklang återges lika fascinerande och med fin känsla av både djup och höjd. I en låt som Fishing Junks at Sunset från Jean-Michel Jarres Concerts in China, där en stor orkester står på scen, blandas den äkta konsertakustiken med synthesizerklang. Jag har använt den låten många gånger för att testa djup- och höjdperspektiv. Men jag har aldrig upplevt de konstgjorda ljuden sväva nästan påtagliga i luften ovanför orkestern.
Dynamisk – även när det är tyst
Och det handlar inte bara om storleken på rummet utan lika mycket om upplösning och detaljer. Gång på gång upptäcker jag små egenheter i låtarna som jag trodde mig kunna utantill, men som bara inte hade avslöjats när jag lyssnat tidigare. Dynamik handlar inte bara om en anläggnings förmåga att återge de största topparna i musiken, utan också om att sänka det akustiska ”brusgolvet”, som annars maskerar den tystaste ljudinformationen.
Rubikore 2 har en mycket detaljerad och exakt ljudåtergivning, men de är inte gjorda för att vara ett verktyg för felsökare och finlirare. Även om musiken återges med mer detaljer än de flesta högtalare i mitt testrum så handlar allt först och främst om musiken. Högtalarna har en voicing (tonal balans) som man kanske vågar kalla ”populär”. Det handlar om en viss värme i det övre basregistret som ger lite mer kropp åt röster och akustiska instrument.
Det handlar om musik
Det är inte på något sätt en ”discopuckel”, bara en smula fyllighet som gör det lite roligare att lyssna på favoritlåtarna. Och eftersom basåtergivningen fortfarande är exakt och ren är det lätt att förlåta fylligheten. Faktum är att basen är riktigt ren och nyanserad, och det finns inte minsta antydan till ”one-note-bass”. I Telarc-utgåvan av Johann Strauss Banditen Galopp låter pukornas dån oftast som ett obestämt mullrande i konsertsalen. Men med Rubikore 2 hör man tydligt att de är stämda instrument. På samma sätt kan man på på min kollega Lasse Svendsens favoritalbum Köln Koncert höra Keith Jarretts trampande i golvet med total klarhet, och det är ingen tvekan om att det är en Bösendorfer-flygel, och ingen Steinway, som pianoguden improviserar på.
Konkurrenter
DALI Rubikore 2 befinner sig in en prisklass där man kan tillåta sig att förvänta sig mycket, och där det inte råder någon brist på konkurrenter. Buchardt Audio S400 MKII når nästan en oktav djupare i basen, men även om djupperspektivet är snyggt är det inte i på samma nivå som DALIernas.
Om man föredrar mer monitorljud är Revival Audio Atalante 3 en given kandidat, den är bättre på att avslöja de sista detaljerna, men lyckas inte måla upp ett lika stort perspektiv.
Slutsats
Den gamla Rubicon-serien stod för riktigt bra ljud på nivån strax under highend. Och med Rubikore har ambitionerna höjts rejält. Rubikore 2 är helt enkelt den bästa tvåvägs-stativhögtalaren jag har hört i den här prisklassen. Som testare skulle jag kanske kunna tänka mig en lite mer monitor-aktig klang i den högsta basen. Men för musiknjutning fungerar det perfekt. Och all kritik tystnar när man upplever den akustiska scenen som de små högtalarna målar upp: klar och distinkt och full av detaljer. Om de större medlemmarna i serien är lika bra lär den bli en succé.
Give me money to buy these, please!