DALI Opticon 5 är den minsta golvmodellen i DALIs mellanprisserie Opticon. Och har en prislapp och en storlek som är lätt att integrera i budget och inredning. Högtalaren är precis tillräckligt hög för att titta över kanten på soffryggen och har elementen i öronhöjd. Kabinettet är bara ett finger bredare än bas/mellanregistrets 6,5 tum.
En bas – två diskanter
Opticon 5 är en 2,5-vägskonstruktion, men inte i samma bemärkelse som andra högtalare. De flesta tillverkare låter två baselement jobba ihop med den djupaste basen men låter bara det ena fortsätta upp i mellanregistret och möta diskanten. Hos DALI är det i diskantregistret som samarbetet sker med den så kallade hybriddiskanten, som består av en konventionell dome och en banddiskant. Domediskanten arbetar ner till baselementets delningsfrekvens vid 2,4 kHz och från 14 kHz och uppåt hjälper banddiskanten till med att ge extra upplösning och luft i toppen.
Kabinettet är läckert utfört utan att gå till kostsamma ytterligheter och den tumstjocka, högglanslackade frontplattan av MDF ger elementen ett vibrationsfritt fundament. Resten av kabinettet är dock gjort av tunnare plattor.
På baksidan hittar man naturligtvis basporten och två par läckra banan-/skruvterminaler som klarar biwiring. Det ingår både spikes och gummifötter att sätta fast under högtalaren.
Med en känslighet på 88 dB och ett enda, lätt baselement bör Opticon 5 vara relativt lätt att använda även med mindre förstärkare. Vi testade med både den muskulösa NAD M32 med 150 digitala watt och den lilla 8-wattaren Nelson Pass Zen i klass A. Ingen av dem blev andfådd, men basen var naturligtvis mäktigare med den nästan 20 gånger kraftigare power-DACen M32
Ljudet av Opticon 5
DALI Opticon 5:s paradnummer är tveklöst diskanten. Man skulle kunna tro att bandet med delningsfrekvens på 14 kHz låg i ett frekvensområde som är reserverat för fladdermöss, hundar och barn under skolåldern. Alltså kolossalt långt från vad som kan uppfattas av en hifi-testare med dopbevis från 1960-talet. Men icke. Skillnaden är markant! Det finns rikliga mängder luft och detaljer.
”Open the Kingdom” från Philip Glass Songs From Liquid Days är en riktig utmaning för diskanten. Ljusa altröster och violiner klingar i kapp med flöjter och mässingsblås i ett komplicerat mönster. Jag har hört stycket många gånger, men sällan med så mycket sprödhet i toppen.
Diskanten klär också ”Confessin’” från Jazz at the Pawnshop enastående väl och man sitter och spisar klingande vibrafonljud och spröda saxofoner i ett rum som utstrålar stämning.
Måste man klaga något i diskanten så är det att den är så framträdande och klar att den ibland kan tyckas leva sitt eget liv, avskilt från de övriga tonregistren.
Dynamiskt nöje
I den motsatta änden av spektret har 6,5-tumsbasen massor av plats att vältra sig på i ett kabinett som många andra märken tycker är tillräckligt stort för två element.
Live-versionen av Peter Gabriels ”The Rhythm of Heat” demonstrerar att Opticon 5 inte bangar för dynamik. När rummet fylls med massor av synkrona trummor försvinner vi helt i Afrika tillsammans med Jung.
Om vi ska krypa ända ner i avgrunden så har vi hört ”Limit to Your Love” mäktigare (till exempel med DALI Epicon 8 med 300 watt i ryggen!), men när man accepterar det uppenbara faktum att en enda 6,5-tums bas inte får takpannorna att rasa ner så är återgivningen acceptabelt djup och fast. Även om tonskiftningarna i botten får en liten tendens att bli ”one-note bass”.
De stora dragen
Mellanregisteråtergivningen är komplicerad i en (nästan) tvåvägskonstruktion som DALI Opticon 5: en 6,5-tums bas kommer upp högt i falsett när den ska möta en 28-millimeters diskantdome ända uppe vid 2 400 Hz. DALIs speciella träfibermembran klarar sig faktiskt riktigt fint och det finns inget hörbart glapp eller några tendenser till nasalt mellanregister. Upplösningen i röstregistret är bara inte riktigt lika bra som resten.
Kören i ”Koyaanisqatsi” låter vackert, men rösterna har en tendens att flyta ihop så att man mer hör en grupp i stället för enskilda röster. Inget fel med det. Sådant kostar, och med tanke på allt man får i både toppen och botten så är det lysande.
I en låt som ”Ballad of Lucy Jordan” med Hanne Boel betyder det mindre analytiska mellanregistret faktiskt att helheten blir mer harmonisk. Bandet slås ihop till en sammanhållen grupp där man genom mer avslöjande högtalare kan höra att var och en av musikerna befinner sig i sin egen ”låda” i stereoperspektivet, med sin egen akustik.
För de här pengarna finns det gott om konkurrenter. Ska det vara en golvhögtalare med mer tryck i botten, finns till exempel System Audio Saxo 70. Kan man tvärtemot offra lite mer av basen för att få extra renhet så finns Audiovector QR1.
Slutsats
I egenskap av en kompakt, prisvärd golvhögtalare har DALI Opticon 5 ett format som bjuder på stora talanger. Med två diskanter och ett enda baselement har DALI dock valt en något annorlunda konstruktion än majoriteten. Och resultatet är en högtalare som imponerar mindre i basen än flera andra – men som däremot ligger en klass över när det gäller diskanten. Gillar du hård rock och tung techno är den knappast ett givet alternativ. Men de som dyrkar klassiskt och jazz bör absolut överväga den.
I egenskap av en kompakt, prisvärd golvhögtalare har DALI Opticon 5 ett format som bjuder på stora talanger.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser