Jag minns mycket väl den första versionen av Bowers & Wilkins Zeppelin. En bordshögtalare med en design som var lätt att känna igen och med ett ovanligt bra ljud. 2007 fanns det nämligen inte många bordshögtalare som lät särskilt bra.
Om man pluggade in en iPod i dockningskontakten fick man ett strålande ljud, proppfullt av varm klang, fyllig bas och klockrent mellanregister. Man skulle kunna hävda att Zeppelin startade en trend som ”alla” sedan dess har hakat på. Med varierande framgång. De flesta som försökte förlorade och försvann.
I dag finns det få konkurrenter kvar i premiumsegmentet, som Zeppelin definitivt tillhör.
Om vi bortser från bärbara Bluetooth-högtalare så är det i stort sett Bang & Olufsen, Naim och Devialet som har seriöst bra ljud i liknande prisklass.
iPod-dockan på Zeppelin har försvunnit för länge sedan, men högtalaren – som här är i sin femte generation och heter Zeppelin Pro Edition – ser precis ut som originalet för 21 år sedan. De olika generationerna har fått fler funktioner, bättre teknik och bättre ljud, och bara för att ha det sagt: den här senaste versionen är helt klart bäst.
Man skulle kunna invända att appen kunde ha haft fler inställningar och att en bordshögtalare i den här klassen borde kunna ha en HDMI-ingång för TV-ljudet. Men bortsett från detta finns det inte mycket att klaga på.
App-styrning
I Bowers & Wilkins Music-appen får man justering av bas och diskant och enkel styrning av musiken. Det är också här man kopplar in högtalaren på hemnätverket. Trådlöst med Bluetooth eller Wi-Fi, för något ethernet har den inte. Man kan styra flera Zeppelin-högtalare i appen, och det är samma app som används till B&W:s hörlurar och öronproppar.
Någon fjärrkontroll ingår inte. Musiken måste styras med appen, eller knapparna på ovansidan.
Med AirPlay 2 kan Apple-användare styra högtalaren och streama från en iPhone, iPad eller Mac. Android-användare kan streama över nätverket. Högtalaren stöder Bluetooth 5.0 aptX Adaptive, vilket potentiellt innebär lite bättre ljud. Men de inbyggda 24 bit/192 kHz-digitalomvandlarna klarar högupplöst ljud via Wi-Fi, och det är vad man bör använda för att få bästa möjliga ljud.
De viktigaste streamingtjänsterna, Spotify, Tidal och Qobuz, stöds naturligtvis, men observera att bara de två sistnämnda (och Apple Music) spelar musiken i högsta ljudkvalitet.
Bättre signalbehandling och nya element
Man har alltid kunnat köpa Zeppelin i svart – eller Space Grey, som B&W kallar det. Den nya versionen Zeppelin Pro Edition finns även i Solar Gold, en varm champagnefärgad finish som visas på bilderna. Det finns också ett slags bakgrundsbelysning, i flera färger, som kan stängas av eller dämpas. Ljudet lyser på undersidan och är faktiskt ganska snyggt – i rätt färg, i alla fall.
Men hela poängen med en högtalare är förstås ljudet. Och på det området är femte generationen bättre än någonsin, för här har B&W ytterligare förfinat och polerat ljudbilden. Nya högtalarelement, avancerad digital signalbehandling (DSP) och klass D-förstärkarmoduler ska lyfta ljudkvaliteten ännu högre i nya Zeppelin.
De två 25 mm stora diskanterna har fått nya titanmembran och 90 mm-mellanregisterelementen har B&W:s FST-membran (Fixed Suspension Transducer) som vi känner igen från de större stereohögtalarna. Basen hanteras av ett 15 cm element och högtalarna levererar ljudet i stereo.
Fyller hela rummet
Det är framför allt en sak som Zeppelin Pro Edition gör bättre än sina konkurrenter. Ljudbilden är större och bredare och ger en mycket bättre upplevelse av rymd och skala.
Ljudet är behagligt varmt, utan att vara luddigt, och även om det inte finns någon äkta djupbas så finns det mer än tillräckligt med tyngd i basen för trummor och basrytmer ska vara lätta att följa. Ljudbilden är välfokuserad och mellanregistret extra väldefinierat. Man behöver inte anstränga sig för att höra vad folk sjunger, och piano, gitarr och mässingsblås är definierat utan att låta skarpt i öronen.
Ljudbilden är större än från en Naim Mu-so Qb2 och det är bättre dynamisk kontrast. En Zeppelin är tillräckligt för att fylla ett vardagsrum med bra ljud, är ingen festhögtalare. Även om den spelar mer än tillräckligt högt så har den inte det riktiga trycket i basen när man skruvar upp volymen.
Men gör inget, för i Hoziers Too Sweet finns det mer än tillräckligt med tyngd i basen för att man enkelt ska följa rytmen. Sångrösten återges med känslig precision och ljudbilden fyller hela rummet. Rumers vackra Slow, med Redtenbachers Funkestra, är full av klangfärger som piffar upp ljudbilden och för tankarna till The Carpenters coola universum. Snyggt. Långsam funk som sveper lätt över parketten återges med lätthet.
Då är Dream Theaters A Broken Man en mycket större utmaning. Men Zeppelin hanterar den med lätthet och styr den massiva energin i låten med tight auktoritet. Den blixtsnabba basgången är väldefinierad och ljudbilden flyter aldrig ihop till en gröt av ljud, vilket lätt kan hända med sämre högtalare som spelar så energisk musik.
Slutsats
Den senaste generationen Zeppelin från Bowers & Wilkins är den bästa av alla trådlösa bordshögtalare. Zeppelin Pro Edition kan kanske inte ersätta en stereoanläggning för alla där ute, men för alla de som inte vill ha en hel stereo i vardagsrummet är Bowers & Wilkins Zeppelin Pro Edition det bästa alternativet i prisklassen. Högtalaren är ordentligt byggd, den ser exklusiv ut och viktigast av allt: den spelar musik med felfri klarhet och engagemang. Om den hade haft HDMI-ingång till TV-ljudet så hade den kunnat slå vilken soundbar som helst i samma prisklass, och det är egentligen det enda vi saknar i Bowers & Wilkins nya Zeppelin Pro Edition.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser