För en bråkdel av priset kan man få mycket av allt det som finns i receivern vi nyligen röstade fram till Årets bästa streaming-receiver, Yamaha R-N2000A.
Den billigare Yamaha R-N600A saknar visserligen något som många vill ha, men det är ändå svårt att hitta ett bättre köp i den här prisklassen. Åtminstone om ljudkvaliteten är viktigare än HDMI-ingången. Som den alltså inte har. Men det mesta annat finns på plats.
Yamaha-receivern kommer från samma familj som den väsentligt dyrare R-N2000A, men är en enklare konstruktion med lite färre funktioner, ingångar och watt.
R-N600A är också en tvåkanalig nätverksreceiver, gjord för den som behöver något mer än bara en enkel streamingenhet. Här får man internetradio, FM- och DAB+-radio, skivspelaringång, analoga och digitala ingångar, Bluetooth och trådlös wifi-streaming och trådbunden streaming med Ethernet.
Receivern har inte Yamahas YPAO-rumskorrektion. Det är reserverat för de dyrare modellerna i serien, R-N800A och R-N1000A. Den sistnämnda har för övrigt en HDMI-ingång med ARC för TV-anslutning. Till R-N600A måste TV:n kopplas till någon av de två optiska ingångarna.
Det finns en uppsjö av ingångar. Bland annat en utmärkt skivspelaringång för MM-pickuper, två optiska och två koaxiala ingångar med stöd för 24 bit/192 kHz, samt en subwooferutgång. Och på framsidan finns en USB-port för musik på USB-minnen.
Den specade effekten är 80 watt per kanal i 8 ohm.
ToP-ART och DAC
Förstärkardelen är inte slumpmässigt sammansatta kretsar från någon underleverantör. Här används Yamahas ToP-ART-filosofi (Total Purity Audio Reproduction) hela vägen från ingång till utgång. Hjärtat i den digitala delen av receivern är D/A-omvandlaren ESS Sabre 32 bit 384 kHz ES9010K2M. Ett par snäpp ner från omvandlaren i R-N2000A, men någonstans måste utgifterna sparas.
DACen stöder upp till 32 bit/384 kHz-uppspelning, DSD 256 (11,2 MHz), PCM och de flesta ljudformat. Men inte MQA.
Receivern styrs enkelt med fjärrkontrollen, men man kan också använda Yamahas MusicCast-app som man måste ha första gången för att ansluta till nätverket.
MusicCast-appen styr MusicCast-enheter i andra rum och har fler inställningar och fungerar även som fjärrkontroll. Med avspelning från streamingtjänster som Spotify Connect, Tidal Connect, QoBuz, nätradio med mera. Receivern stöder även AirPlay 2, med multiroom-ljud, så iPhone-användare hittar R-N600A bland AirPlay-enheter när de vill spela musik.
Första gången man ställer in receivern öppnar man MusicCast-appen i mobilen, trycker på Connect-knappen på framsidan och följer instruktionerna. Det tar två-tre minuter att koppla upp sig på nätverket. När det är gjort kan man logga in på streamingtjänsterna man använder, koppla in externa ljudkällor och högtalare, sedan är allt ett rent nöje.
Öppen och fyllig ljudbild
Det finns en knapp på framsidan som heter Pure Direct, som kopplar ur tonkontroller, balans och loudness för att ge en kortare signalväg och mindre brus. Jag kan inte säga att jag tyckte det var nödvändigt, för ljudet är definitivt rent och klart som källvatten.
Med Jan Gunnar Hoffs härliga album Home och receivern inkopplad till ett par Dynaudio Special Forty, upplevde jag ljudet av Hoffs piano som både vackert och lockande. Tonerna återges med en varm glöd som klär både instrumentet och musiken, och som skapar en stor och fyllig ljudbild med de små högtalarna.
Det finns inte samma insikt, samma grad av fokus på små nyanser och detaljer, som i den nästan fem gånger så dyra R-N2000A. Men klangen känns igen. Yamaha-receivern är dynamisk och mer potent än vad 80 watt låter som. Den har inte samma slagkraft och kontroll som den större Yamaha-modellen, men den tål att jämföras mot dyrare streamingförstärkare som Rotel S14 och Technics SU-GX70.
Med R-N600A kopplad till golvhögtalarna Sonus faber Olympica III fick Jan Gunnar Hoffs Home betydligt bättre skala och även basen kom naturligtvis fram bättre. Det är förvånande hur potent basen är. Den trycker till med både djup och kraft, och trummorna i Georg Wadenius och Nina Perssons version av Dire Straits Brothers In Arms återges med tight kontroll och fet snärt.
Basen och trummorna i Sades The Moon And The Sky återges med auktoritet och man känner basen i kroppen. På samma gång är ljudbilden prydlig och ren, helt utan vasshet, betoningar eller skarpa sch-ljud.
Popdrottningen Dagnys Ray-Bans är en liten fest. Även om ljudet på inspelningen är low-fi så det räcker så smäller det till fint i rummet när trummorna kommer in. Just här saknas det lite dynamik, men det är inspelningens fel och inte receiverns.
Det är inget fel på inspelningen av It’s Been a Long Long Day med Radka Toneff. Arild Andersens kontrabas är verkligen närvarande. Sången är rörande vacker och varm, ljudbilden kryper framåt i rummet och har dynamiken och nyanserna som Dagnys album saknar. Men det avslöjar att receivern enkelt berättar för lyssnaren att det finns skillnader i kvalitet mellan olika album.
Slutsats
När vi utsåg Yamaha R-N2000A till Årets receiver trodde vi inte att den skulle få fler släktingar. Men vi är så glada att den fick det. R-N600A befinner sig i andra änden av prisskalan men bevisar att R-N2000A inte på något sätt var en lyckträff.
Här får man streaming av musik i högupplöst kvalitet, radio, DAC och skivspelaringång till ett pris som nästan är sensationellt. Speciellt när man hör hur fantastiskt det kan låta med rätt material. Om man hoppar över Bluetooth kommer Yamaha R-N600A att leverera den högsta ljudkvaliteten vi känner till från någon receiver i den här klassen.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser