Motorstyrning är A och O för en skivspelare, lika mycket som motorn är A och O i en bil. Utan en bra sådan kan det gå riktigt illa. Technics kan ett och annat om motorstyrning och för några månader sedan lanserade de en ny generation skivspelare, med en kärnlös direktdriven motor som styrs av en ny delta-sigma-krets.
Något förenklat är det en pulsbreddsmodulerad signal som konstant kontrollerar hastighet, motorvarvtal och vibrationer och sedan korrigerar för eventuella avvikelser under uppspelningen.
Den första spelaren med delta-sigma-styrning (ΔΣ) var SL-1200GR2. Nu har tekniken hittat till nya och mer påkostade SL-1300G. En skivspelare som lägger sig mitt mellan 1200GR2 och 1200G.
För att 1300G inte ska hamna för nära den utmärkta 1200GR2 har Technics tagit delar från den dyrare 1200G och satt dem på 1300G.
Den nya modellen kanske påminner mer om SL-1500 eftersom den saknar pitch-kontroll och stroboskop, men den har mer gemensamt med 1200GR2 än 1500.
Chassit är uppbyggt i två lager med Technics BMC-dämpningsmaterial på underdelen och en gjuten aluminiumplatta ovanpå, med förstärkningar på insidan. Framför allt där motordrivningen och tonarmen är monterade.
Det som främst skiljer den här skivspelaren från 1200GR2 är en balanserad skivtallrik i aluminium med ett dämpande material i gummi på undersidan och en mässingsplatta på toppen. Som skruvas fast i aluminiumskivtallriken.
En stabilare massa innebär i normala fall att en bättre basdefinition. Om man kan kontrollera resonanser vid låga frekvenser kan man räkna med en tydligare definition och en mycket mer trovärdig rytmkänsla.
Lägre frekvenser är som bekant väldigt känsliga för skivspelare, oavsett prisklass, och man kan hoppas att 1300G:s högre massa ger bättre ljud här än vad man skulle ha fått från 1200GR2.
Delta-Sigma-motorsystem
Technics påstår att den nya motorstyrningen inte bara reducerar brus utan även cogging, som är mikroskopiska vibrationer som når hela vägen upp till pickupen. Det vill man inte ha. Så delta-sigma-motorstyrningen är kopplad till en ny brusreducerande krets som vi känner igen från highend-spelaren Technics SL-1000R. En invertering av fasen med en 100 kHz-frekvens tar bort kvarvarande brus i strömförsörjningen.
Tvålagerschassi
Med ett starkare chassi i två delar, och mässingsplattan ovanpå skivtallriken, ökar massan. 1300G väger ett och ett halvt kilo mer än SL-1200GR2, men fortfarande fem kilo mindre än SL-1200G som väger 18 kg.
Underdelen av chassit är gjuten i ett dött gummiliknande material som heter BMC. En topplatta i formgjuten aluminium är förstärkt för bättre styvhet och dämpning, tvålagerstallriken väger 3,6 kg med gummimattan på. Ett drygt kilo mer än skivtallriken på SL-1200GR2. Allt detta vilar på fyra justerbara fötter med silikondämpning.
Den s-formade tonarmen har ett armrör av aluminium och ett avtagbart pickuphus. Den har samma typ av fjädring som den dyrare SL-1200G, med låsbar höjdjustering och gängor bakom armröret där man kan skruva på en extra motvikt om det behövs. Det ingår två stycken och tonarmen klarar pickuper från 5,6 till 28,5 gram.
Mätningar
Rotationsprecision är något som Technics brukar vara bra på. Vi uppmätte rotationshastigheten vid 33,33 varv till en avvikelse på -0,55 procent (33,15 varv) vilket är i linje med SL1200GR2. Mätningen av wow & flutter, som är där vibrationerna visar sig, var bara 0,22 procent. Intressant nog marginellt sämre än SL-1200GR2, som vi mätte till 0,13 procent. Hur som helst är det väldigt bra och i paritet med både Yamaha GT-5000 och SL-1200G.
Dynamik
Det kommer knappast som en överraskning att ljudet från SL-1300G påminner starkt om det från SL-1200GR2. Inte så att de låter identiskt, men släktskapet går inte att bortse från. SL-1300G har inte den finkorniga upplösning man kan få från SL-1200G och på det här området är den identisk med SL-1200GR2. Det vill säga, ljudbilden är öppen och relativt framåt. Upplösningen är inte riktigt i klass med en Rega Planar 8 med en Apheta MC, men Technics-spelaren har märkbart mer tyngd i basen.
Ta till exempel rytmen i Sades Turn My Back On You. Trummorna återges med ett massivt tryck som man känner i kroppen. När det smäller i bastrumman så smäller det i magen också. I andra änden är cymbalerna väldefinierade, kanske inte lika finmaskiga och upplösta som de kan vara med en Planar 8 (eller Planar 10), men hörbart mer närvarande än med en Denon DP-3000NE med en DL-103 MC pickup.
Technics-spelarens största styrka är den bergfasta dynamiken som ger framför allt slagverk och kontrabasar en skala och en dynamisk kontrast som skapar en övertygande illusion av att man hör musiken live hemma i sitt eget vardagsrum.
Jan Gunnar Hoffs album Polarity låter föredömligt övertygande. Inspelningen, som är gjord i Sofienberg kyrka i Oslo, är ett skolexempel på fulländad mikrofonteknik. Resultatet är en inspelning full av dynamik och med en hörbart närvarande atmosfär som gör att man transporteras till en bänk precis i närheten av trion. Det märks bland annat på titelspåret, där slagverk och kontrabas får veckla ut sig. Tillsammans med den djupa klangen från Steinway-flygeln skapas en stark närvarokänsla. Man hör varje liten nyans och ljudbilden är full av en varm och naturlig klang. Lite mer upplösning hade gjort cymbaler ännu tydligare, och en ännu dyrare pickup än Ortofon Concorde Music Black hade löst just den punkten.
Ljudbilden i SL-1200G är djupare, öppnare och ännu bättre fokuserad, men det mest intressanta är hur stor skillnaden är mot en SL-1200GR2. Svaret är väldigt liten.
Man får ett stadigare basfundament med stramare och mer expansiv dynamik i låga frekvenser. Om allt annat är likadant – kablar, jord, pickup, etc – kan det hända att du tycker att SL-1300G är mer öppen och ännu bättre fokuserad, men det är i princip allt.
Slutsats
Technics SL-1300G är på många sätt en renodlad SL-1200GR2. Utan pitch, stroboskop eller LED-lampa. Prismässigt lägger den sig mitt mellan 1200GR2 och 1200G, och min uppfattning är att ljudkvaliteten lutar mer åt 1200GR2 än 1200G. Fast med stramare kontroll över dynamiken, speciellt i basregistret. Om frågan är vilken man ska köpa så är svaret att SL-1200GR2 är det bästa köpet, även om SL-1300G låter lite bättre på vissa områden. Den som vill ha det bästa, och inte låter sig avskräckas av priset, kommer att trivas bättre med SL-1200G. Så var hamnar en SL-1300G i det här sällskapet? Svaret är att det här är skivspelaren för den som inte vill lägga så mycket på en spelare som en 1200G kostar – plus pickup – men som är villiga att betala mer för en lite mer raffinerad ljudbild och en renare design.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser