Få skivspelare är så lätt igenkännliga som Technics legendariska SL-1210. Modellen som CD-åldern sopade bort men som mirakulöst återuppstod från de döda 2016.
Senare har samma direktdrivna chassi hamnat i avknoppningar i alla prisklasser, SL-100C är den hittills billigaste av dem alla. Den ser ut som DJ-spelaren SL-1210 MK7, fast utan stroboskop och pitch-kontroll – och är enligt Technics gjord för alla som vill ha den välkända kvaliteten i hemmaskivspelare.
SL-100C ser nästan precis ut som den lite dyrare SL-1500C. Som har inbyggt phono-steg och levereras med en Ortofon 2M Red förmonterad i ett löstagbart pickuphus. SL-100C saknar dock phono-steget och har en billigare Audio-Technica AT-VM95C MM-pickup. Det sänker priset till några kronor under den magiska gränsen 10 000 kronor och den som redan har en förstärkare med skivspelaringång kan bara koppla in spelaren och borsta bort dammet av LP-skivorna.
På bilderna ser man att den är den byggd med samma komponenter som SL-1500C. Den platta aluminiumtallriken är direktdriven, med en kärnlös motor som är byggd för att eliminera cogging – mikroskopiska vibrationer från motorn som påverkar ljudet.
SL-100C har samma klassiska s-formade Technics-tonarm och ett dämpat chassi med fjäderbelastade dämpfötter, aluminium, glasfiber, ABS-plast och gummi, som absorberar resonanser. Tonarmen har en höjdjustering (6 mm), vilket är en sällsynthet i denna klass och so gör det enklare att byta till pickuper med annan höjd eller spårningsvinkel.
Liksom SL-1500C har den också en mekanisk autolyft-funktion, som höjer armen automatiskt när skivsidan är färdig för att minska slitaget. Funktionen kan stängas av med en strömbrytare på baksidan.
Konkurrenter och installation
Eftersom SL-100C säljs med en pickup färdigmonterad i det löstagbara pickuphuset behöver man bara lägga på skivtallriken och gummimattan och ställa in vikten (se manualen) och koppla in ström och förstärkare.
Det gäller i princip flera av konkurrenternas spelare i motsvarande prisklass. Reloop Turn5, till exempel. Som är förvirrande lik, men levereras med en Ortofon-pickup. Att installera en Pro-Ject Xpression 1 är lite jobbigare, eftersom man måste trä på gummiremmen som driver tallriken och justera antiskating med en vikt som hänger i en nylontråd.
Hos Technics ställer man in antiskating med ett hjul på tonarmsbasen. Enkelt och bra.
Tack vare att pickuphuset går att ta loss är det enkelt att uppgradera till en ännu bättre pickup, om man vill det. Alla justeringsmöjligheter gör det enkelt att använda andra pickuper än den som ingår. Men det går också att bara byta nålen på VM95C-pickupen till en bättre version, det finns sex olika att välja mellan. Till exempel en nål som är anpassad för 78-varvare eller VM95SH som har en Shibata-diamant på en nålarm av aluminium. Vilket bådar gott för ännu bättre ljud.
Så låter Technics SL-100C
Spelaren tar vid där SL-1500C slutar. Den nya Audio-Technica-pickupen kanske bara kostar 500 kronor, men det är den värd. Det är antagligen det bästa köpet i den här prisklassen, åtminstone till en SL-100C. Vi brukar säga att Rega Planar 3 är måttstocken i den här prisklassen, men Technics-spelaren kan faktiskt mäta sig med referensen.
Den spelar med övertygande auktoritet, samma liveinspelning med Keith Jarrett Trio som jag testade SL-1500C med lät i praktiken lika levande och engagerande här. Det finns nog lite mer tyngd i basen med Ortofon-pickupen, mer än i Planar 3, och små detaljer och klangnyanser kommer fram förvånansvärt väl i ljudbilden. Som snarare är varm och fyllig än sval och tunn.
Astrud Gilbertos The Girl From Ipanema, med Stan Getz på tenorsaxofon, kom verkligen ut i rummet i all sin prakt. Rytmen var fast och bestämd och klangen från saxofonen luftig och varm. Sångrösten hade substans och djup, egentligen var det bara lite mer luft i toppen och en djupare ljudbild med fler detaljer som hamnade på minussidan i mina anteckningar.
På den obligatoriska Love Over Gold, från Dire Straits album med samma namn, lyckades Sl-100C utmärkt. Gitarren hade ett vackert fokus och en tydlig basklang, på samma gång som trummorna släpptes lösa ur högtalarna med bra dynamisk kontrast och utan att tveka.
Jag skruvade av den medföljande Audio-Technica-pickupen och satte på en AT-OC9XSH, en MC-pickup i en mycket högre prisklass. Det fungerade som en dröm, ljudbilden blev stramare, bättre fokuserad och mer dynamisk. Det visar bara att skivspelaren har en stor potential för den som vill uppgradera längre fram.
Slutsats
Technics SL-100C är helt klart en av de tre allra bästa skivspelarna i den här prisklassen. Den är enkel att installera och enkel att använda, och ger musiken liv på ett engagerande och övertygande sätt. Den verkar väldigt välbyggd och är väl dämpad mot yttre resonanser. Och den medföljande Audio-Technica-pickupen passar den perfekt. Men SL-100C tål absolut mer exotiska pickuper om man skulle vilja uppgradera någon gång i framtiden.
2 reaktioner på ”Technics SL-100C”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
På vilket sätt är SL-100C trådlös? Ni hävdar det i ingressen men jag hittade inga vidare referenser till det i den följande recensionen.
Man får aldrig nåt svar här.!?